Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråd for inspirasjon/kartlegging av FPV-piloter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Wow! Har du gått på romteknologi i Andenes Sigve? :P Jeg gikk der et halvt år i fjor (var ferdig med VGS, så det var bare for å ta studieretningsfagene som ren morro), men sluttet nå etter jul pga. at jeg ville ta noen fag på UiO osv. Så nemlig Cansaten din, og da må det jo ha vært Hugo som har informert deg om det... Du kan jo sjekke ut prosjektet mitt som jeg fullførte i fjor. Gå til Skagmo.com, så Elektronikk, deretter EOS1.

    Comment


    • #17
      Ikke bare norske FPV flyvere men folk som ikke er redd for å ta i loddebolten også? Jøss! :P

      Bilder av autopilot prototype jeg bygger for tiden. Kun stabilisering så langt, GPS waypoints kommer etterhvert.
      Attached Files

      Comment


      • #18
        Stilig! Er det en BS2-modul jeg ser der?

        Comment


        • #19
          Nesten, Propeller i stamp modul. Propeller med sine 8 kjerner er perfekt for autopilot multitasking.

          Comment


          • #20
            Originally posted by jonpet55 View Post
            Wow! Har du gått på romteknologi i Andenes Sigve? :P Jeg gikk der et halvt år i fjor (var ferdig med VGS, så det var bare for å ta studieretningsfagene som ren morro), men sluttet nå etter jul pga. at jeg ville ta noen fag på UiO osv. Så nemlig Cansaten din, og da må det jo ha vært Hugo som har informert deg om det... ...
            jade..romtek på andenes...fikk vel forespørsel fra ARS om å bygge CANSAT'en for å delta på international konkuranse i regi av ESA i spania. Skal komme tilbake med mer info om UAV'en, utviklingen går så fort at eg ikke klarer å holde hjemmesiden oppdatert. e midt i examenstiden min no...så det for bli om en ukes tid. stilig å se andre med elektronikk prosjekter, har dere noe med specs på autopiloter og OSD's?
            Sigve Haugsnes

            Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


            sigve.haugsnes.net
            www.youtube.com/bergenflyer

            Comment


            • #21
              Tar ned all telemetri via EagelTree - prosesserer alle data på laptopen og lar den genere OSD overlay info (håper på og få flyttet denne linken over på IFS når Graupner frigjør spesifikasjonene)
              Sitter med kamera video, fullstendig flight info + kunstig horisont som enten vises på Video Googles eller laptop skjermen.

              Ulempen med denne løsningen er at du har 3 stk 2.4 GHz enheter i "flyet" - to sendere og en mottaker men man har fordelen av og ha ubegrenset med prosesseringens kraft og grafikk muligheter

              Ser at det brukes 500mW Range Video sendere (langt over de 10/50mW som er lovlig på denne siden av Atlanteren ) - disse kan være rene "shoot Down" kilder for annet 2.4 GHz utstyr i nærheten

              Mer info om hva vi driver på med er på denne linken
              Last edited by Quadrocopter; 22-01-08, 23:24. Reason: Feil på URL

              Comment


              • #22
                Får du 500mW, 2,4 ghz video sender og 2,4 ghz RC radio til å virke sammen? prøvde dette på den første slow sticken min, kom vel 100meter vekk før eg mast all kontroll over flyet. no bruker eg 900mhz 500mW trancivere for 2 veis komunikasjon og 2,4ghz 500mw nedlink for video.
                Sigve Haugsnes

                Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                sigve.haugsnes.net
                www.youtube.com/bergenflyer

                Comment


                • #23
                  Nei, som jeg sa i den forrige post min vil en 500mW 2.4 sender kunne "jamme" andre 2.4GHz mottakere som er i nærheten, med de dramatiske konsekvensen det vil medføre ( som du selv har opplevde)
                  Prøver å være lovlig hele veien altså under 100mW på returlinken både for video og for telemetri.

                  Bruker i dag for det meste vanlig 35MHz TX-RX for fly kontroll, skal jeg utenfor den 2 Km+ rekkevidden dette gir kan jeg la UAVP'en fly etter en forhånd programmert rute v.h.a. b.annet GPS info

                  Prøver så langt som mulig å ta igjen det tapte i sendereffekt med brukbare retnings virkende antenner

                  Comment


                  • #24
                    500mW 2.4ghz lager kun problemer for annet 2.4ghz utstyr i samme flyet pga. mangel på seperasjon. 2.4ghz styring av andre fly har ingen problemer med mindre du flyr mindre enn en meter fra deres fly.
                    Husk også at video linker bruker faste frekvensområder, mens FASST, Spectrum osv. velger områder med minst støy (spesielt FASST som har ekte frequency hopping).

                    Så i praksis er det ikke noe problem for andre å fly 2,4 kontroll samtidig som video linker er i bruk. Hvis ikke så hadde teknologien vært totalt ubrukelig i land som USA, Japan osv. hvor det er fritt vilt med 2.4ghz.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by jab View Post
                      500mW 2.4ghz lager kun problemer for annet 2.4ghz utstyr i samme flyet pga. mangel på seperasjon. 2.4ghz styring av andre fly har ingen problemer med mindre du flyr mindre enn en meter fra deres fly.
                      Husk også at video linker bruker faste frekvensområder, mens FASST, Spectrum osv. velger områder med minst støy (spesielt FASST som har ekte frequency hopping).

                      Så i praksis er det ikke noe problem for andre å fly 2,4 kontroll samtidig som video linker er i bruk. Hvis ikke så hadde teknologien vært totalt ubrukelig i land som USA, Japan osv. hvor det er fritt vilt med 2.4ghz.
                      I den ideelle verden ja - men dessverre ikke slik i varligheten.
                      Jeg vil si desto verre - hvis utstyret ditt ikke støtter frekvenshopping begrenser lovlig sendereffekt seg til hvis jeg ikke husker feil 10 mW!
                      Har fått Spektrum mottakerne mine til å flippe fullstendig ut på et par hundre meter med 500mW sender fra RangeVideo i nærheten (tror ikke dette bare gjelder denne produsenten), særlig i fuktig vær.

                      Det er en grunn til at Europa sikrer b.annet kanal separasjonen i dette området med å sette en begrensing på 100mW e.i.r.p på TX modulene.

                      Kan dessverre ikke se noen form for CE - EN 300 328 merking på noe av RangVideo sine sendere. m.a.o. sende utstyret som selges i enkelte nettbutikker her i lander er ulovlig å bruke (også og selge) i.h.t. P.T. i Norge

                      Skulle gjerne tatt en sveip over Oslo med UAVP og en 500mW sender - skulle tro at det hadde blitt litt rabalder når en del av de trådløse overvåkingskameraene begynte å vise andre ting enn det de skulle gjøre

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by jonpet55 View Post
                        ......
                        - TinyTrak 3 som sender koordinater fra GPS på videosenderens lydkanal
                        På mottakersiden skal det komme en laptop som dekoder AX.25 fra TinyTrak3 og kalkulerer azimuth/elevasjon til en mottakerantenne som styres av en hjemmelaget rotor.
                        Interessant - men kan du ikke gjøre det enklere med å bruke variasjonen i signalstyrken ut i fra antenne til å følge objektet - posisjonerings elektronikken vil jobbe mer intenst, men du slipper med en enkel microcontroller + servo styring.

                        Har sittet og tenkt litt på dette for å automatiser antenne trackingen (den "human" trackingen jeg har i dag er ikke alltid like presis og har litt problemer med å stå opp om morgenen )

                        Comment


                        • #27
                          Monopulse tracking er vel både enklere og mer nøyaktig enn GPS kordinater.

                          Felmeddelande | Luleå tekniska universitet

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by jab View Post
                            Monopulse tracking er vel både enklere og mer nøyaktig enn GPS kordinater.

                            Felmeddelande | Luleå tekniska universitet
                            Så ok ut dette men vet dere om finnes det noe ferdig mekka HW run BPF og logaritmiskedetektorene -
                            Har definitivt ingen planer på å skru sammen noe elektro i 2.4GHz området!

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              Nei, som jeg sa i den forrige post min vil en 500mW 2.4 sender kunne "jamme" andre 2.4GHz mottakere som er i nærheten, med de dramatiske konsekvensen det vil medføre ( som du selv har opplevde)
                              Prøver å være lovlig hele veien altså under 100mW på returlinken både for video og for telemetri.

                              Bruker i dag for det meste vanlig 35MHz TX-RX for fly kontroll, skal jeg utenfor den 2 Km+ rekkevidden dette gir kan jeg la UAVP'en fly etter en forhånd programmert rute v.h.a. b.annet GPS info

                              Prøver så langt som mulig å ta igjen det tapte i sendereffekt med brukbare retnings virkende antenner
                              og..så hva bruker du 3 2.4ghz enheter til? dobbel video elns.?
                              Har testet ut 2.4ghz video sender mot spectrum systemet an del ganger, og man skal komme veldig nerme før det har noe å si..
                              Det fine med 500mW er den gode rekkevidden, har vært over 4km vekke uten noe tegn på forstyrrelser, håper å fået system som kan klare 10km..då begynner det å ligne noe.

                              Noen her som har prøvd å bruke satelitt telefon for komunikasjon med UAV før..vurderer å skaffe noe utstyr å teste med..veldig dyrt..men veldig gøy
                              Sigve Haugsnes

                              Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                              sigve.haugsnes.net
                              www.youtube.com/bergenflyer

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by sigve View Post
                                og..så hva bruker du 3 2.4ghz enheter til? dobbel video elns.?
                                1) Video retur
                                2) EagelTree Telemetri retur
                                3) Spektrum RX (Fly kontroll, Video Styring Pan/Tilt hvis jeg bruker HeadTracker og VideoKamera Zoom)
                                Håper og få integrert returlinken fra EagelTree inn i 2.4GHz IFS TX-RX fjernstyrings systemet når det er klart.

                                Originally posted by sigve View Post
                                Har testet ut 2.4ghz video sender mot spectrum systemet an del ganger, og man skal komme veldig nerme før det har noe å si..
                                Det fine med 500mW er den gode rekkevidden, har vært over 4km vekke uten noe tegn på forstyrrelser, håper å fået system som kan klare 10km..då begynner det å ligne noe.
                                Tror ikke resten av 2.4 GHz gjengen med skala modeller oppe vil tolerere at det "går som regel bra" når du ligger 100m over dem og filmer

                                En annen ting er vår plikt til å følge regelverket - jeg ønsker ikke at PT skal begynne å legge begrensninger på hva vi gjør.


                                Originally posted by sigve View Post
                                Noen her som har prøvd å bruke satellitt telefon for kommunikasjon med UAV før..vurderer å skaffe noe utstyr å teste med..veldig dyrt..men veldig gøy
                                Hva med vanlig mobil telefon - de har jo en horisontal rekkevidde på en 2-3 km fra basestasjonen - er ikke sikker på hva den vertikale rekkevidden er. men du har i alle fall en billigere data trafikk løsning

                                Comment

                                Working...
                                X