Announcement

Collapse
No announcement yet.

KX191 og BNC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • KX191 og BNC

    Hei,
    kløna har fått nytt utstyr:
    med KX191 fulgte det med en BNC hunn-kontakt RangeVideo | FPV Video Solutions. Long Range Reconnaissance Plane . Er det bare å kappe den av og lodde direkte til den gule ledningen på denne RangeVideo | FPV Video Solutions. Long Range Reconnaissance Plane , eller har den kontakten en spesiell funksjon?
    Anders Eiebakke
    90078513

  • #2
    Nei den har ingen annen funksjon enn fra/tilkobling til tx.
    Så visst du ikke har behov for og koble fra og til kameraet, så kan du fint klyppe den og lodden den direkte på tx
    Har virkelig blitt bitt av basillen

    Comment


    • #3
      Som Kenzky sier klipp og lodd - men pass på at du beholder lengst mulig Coax (kabelen BNC pluggen sitter på) og minst mulig av den som sitter i sender pluggen!
      Dette er for å optimalisere overføring av videosignalet uten at det påvirkes for mye av ytre støy
      Last edited by Quadrocopter; 10-06-09, 14:21.

      Comment


      • #4
        Q;
        er det riktig forstått at coax er den kabelen som sitter etter den plastdingsen? Eller er coax hele ledningen inkl grein? Er det OK å kutte bak den plastdingsen og skille ledningene slik at jeg slipper den teite strømkontakten?

        Edit; etter litt søk så virker det som første antakelse må være riktig.
        Last edited by bjeff; 10-06-09, 22:27.
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          Originally posted by bjeff View Post
          Q;
          er det riktig forstått at coax er den kabelen som sitter etter den plastdingsen? Eller er coax hele ledningen inkl grein? Er det OK å kutte bak den plastdingsen og skille ledningene slik at jeg slipper den teite strømkontakten?

          Edit; etter litt søk så virker det som første antakelse må være riktig.
          Kabelen som kommer fra kamera inneholder to ting:
          1) Tilkobling for forsynings spenning til kameraet
          2) Video signal ut i fra kameraet.
          som mot slutten av kabelen er splittet ut i to uttak (se vedlagt bilde)

          Du må i alle tilfeller kutte pluggene - både video og power for å få koblet til kameraet.
          Det finnes en spesial overgang som består av 2 rektangulære hvite plugger (samme som sitter i den andre enden av kabelen beskrevet over) med fire ledinger i mellom - denne er ca 10-15 cm lang å går mellom direkte mellom kamera og sender, men jeg vil anbefale å modifisere den med pluggene på for da får du mer fleksibilitet i hvor du plasserer senderen.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Nå tror jeg at jeg skal gå og legge meg før jeg gjør mere gærent. Jeg kappa den strømforsynings-kontakten og loddet på dean (isolerte selvsagt). 12V inn, 3s lipo går greit. Før det hadde jeg kappa bort video-pluggen og loddet til den gule ledningen fra tx.

            Problemet er at jeg i prosessen har klart å røske av den gule som var lodda på tx-kortet (tror den satt veldig løst, og kanskje kilden til at jeg ikke fikk noe signal da jeg prøvde første gang). Denne loddet jeg på plass, tror det ble riktig. Men... jeg har klart å sette på en hunn-dean istedenfor hann! Alle skal være glad for at det ikke er jeg som har ansvaret for nasjonens sikkerhet.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              FPV - utstyr

              Hei!

              Jeg ble nå litt nygjerrig - har lenge lekt med tanken på video i flyet, men har foreløpig sett at løsninger uten sender er dårlig (flycamone varianter) og dyrt i forhold til hva man får, FPV ser dyrt ut og jeg har ikke klart å finne helt frem til hva jeg faktisk trenger (f.eks. hos rangevideo).

              Når jeg ser på linkene dine, ser det ut til at det er tilstrekkelig med 80 dollar til sender og mottaker (2.4 ghz) og ca. 109 dollar til kamera. Da er det med kamera, mottaker og sender, men ikke mikrofon til audio - mao. alt man trenger for litt dårlig rekkevidde FPV. Har jeg forstått det riktig?

              Mvh

              Erik

              Comment


              • #8
                Da oppdaget jeg en ny ting og hva annet kan man forvente av billig Kina greier.
                Hadde en tilsvarende splitt kabel som du har liggende, tok og kappet BNC pluggen og hva ser jeg - en hvit og en gul ledning, ingen skjerm m.a.o. ingen coax kabel.

                Da spikker det ingen rolle hvilken kabel du bruker, hvis man da ser bort i fra at den sorte ser litt mer ryddig og penere ut enn 4 enkelt ledere.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Erik er snill View Post
                  Hei!

                  Jeg ble nå litt nygjerrig - har lenge lekt med tanken på video i flyet, men har foreløpig sett at løsninger uten sender er dårlig (flycamone varianter) og dyrt i forhold til hva man får, FPV ser dyrt ut og jeg har ikke klart å finne helt frem til hva jeg faktisk trenger (f.eks. hos rangevideo).

                  Når jeg ser på linkene dine, ser det ut til at det er tilstrekkelig med 80 dollar til sender og mottaker (2.4 ghz) og ca. 109 dollar til kamera. Da er det med kamera, mottaker og sender, men ikke mikrofon til audio - mao. alt man trenger for litt dårlig rekkevidde FPV. Har jeg forstått det riktig?

                  Mvh

                  Erik
                  Jeg har kjøpt endel i tillegg som er nødvendig for noenlunde rekkevidde med lovlig utstyr;
                  RV 10 mw sender, tre mottakere med HW patch-antenne og RV Diversity. Jeg har Rvision-D (videobriller), samt KX191 (kamera), DX201 (kamera) er på vei,
                  RV pan/tilt, samt 15" iBook med Grabster 400 for å ta opp film. OSD og headtracker står på handlelista, tror ikke det blir aktuelt før om et par måneder.
                  Dette skal først testes i en "XN Jet Floater" (Easystar-plagiat med balanseror fra Hobbycity).
                  Last edited by bjeff; 13-06-09, 14:18.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Da oppdaget jeg en ny ting og hva annet kan man forvente av billig Kina greier.
                    Hadde en tilsvarende splitt kabel som du har liggende, tok og kappet BNC pluggen og hva ser jeg - en hvit og en gul ledning, ingen skjerm m.a.o. ingen coax kabel.

                    Da spikker det ingen rolle hvilken kabel du bruker, hvis man da ser bort i fra at den sorte ser litt mer ryddig og penere ut enn 4 enkelt ledere.
                    Hei,
                    nå ble jeg helt forvirra. Da jeg kappet ledningen med strøm-kontakt, var det en rød ledning i midten, samt kobbertråd rundt den runde. Da jeg kappet den med BNC-plugg, så jeg kun kobbertråd (men det er mulig jeg overså at det var en hvit i midten, ett eller annet er uansett feil.

                    Jeg er dessverre nødt til å gjøre noe annet på dagtid, får se om jeg rekker å ta et par kvalitetspauser med meningsfullt arbeid i ettermiddag.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Hei Q, jeg kappa den videokabelen igjen, og den har en hvit ledning med kobbertråd rundt. Jeg hadde lodda på kobbertråden og oversett den hvite ledningen.

                      Har du et råd til hvordan jeg skal gå fram?
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by bjeff View Post
                        Hei Q, jeg kappa den videokabelen igjen, og den har en hvit ledning med kobbertråd rundt. Jeg hadde lodda på kobbertråden og oversett den hvite ledningen.

                        Har du et råd til hvordan jeg skal gå fram?
                        Helt perfekt - da har du en skjermet kabel som absolutt er å anbefale!

                        Det du gjør er følgende: ta kobbertråden som er spunnet rundt den hvite kabelen å flett den opp slik at du får en mengde med ca 1,5cm lange løse kobbertråder, bøy alle trådene unntatt den hvite til siden å tvinn dem sammen til en "tråd" for så å legg litt tinn i tuppen på denne (pass på at det ikke blir for varmt slik at skjermen smelter inn i den hvite senter lederen)
                        Ta den hvite senterlederen og avisoler forsiktig ca 2 mm i enden, legg så loddetinn på den avisolerte delen.

                        Den hvite er video signalet(normalt gul kabel), skjermen rundt er jord (normalt sort kabel)

                        Håper dette hjalp....
                        Last edited by Quadrocopter; 12-06-09, 23:00.

                        Comment


                        • #13
                          Du burde hatt fastlønn for engasjementet her!

                          En ting som er uklart: jeg skjønner at jeg skal lodde den hvite ledningen til den gule fra tx. Men hva gjør jeg med jord-kobbertrådene?
                          Anders Eiebakke
                          90078513

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bjeff View Post
                            Du burde hatt fastlønn for engasjementet her!

                            En ting som er uklart: jeg skjønner at jeg skal lodde den hvite ledningen til den gule fra tx. Men hva gjør jeg med jord-kobbertrådene?
                            Lønn får man i himmelen eller hva det nå heter....

                            Til den sorte fra TX

                            Comment


                            • #15
                              Eh, jeg er langt ute på bygda: hva med den røde? Jeg har loddet den røde og den sorte til en standard servokabel. Skal ikke den røde ha selskap av sort?
                              Last edited by bjeff; 12-06-09, 23:30.
                              Anders Eiebakke
                              90078513

                              Comment

                              Working...
                              X