Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test av EDF EasyGlider

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Test av EDF EasyGlider

    Da har jeg lagt ut et par videosnutter på Youtube, begge er uten musikk!
    På neste fritur regner jeg med at alt av FPV utstyr er kommet hjem!

    -63.
    Graupner MC
    JR
    Multiplex
    Turnigy.
    Fly, alt for mange.

  • #2
    en del vind ja

    Comment


    • #3
      Hmmm... var nå dette egentlig noen særlig god ide da?

      EDF, laget for pitchspeed og ting som skal gå fort, på tidenes tregeste modellfly... Du må også få en vanvittig høy thrustline med det oppsettet der? Ikke ser det ut som du har vinklet det nedover heller.....

      Flyr det bra...?
      Anders Hauge

      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

      www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

      Comment


      • #4
        Originally posted by andersh View Post
        Hmmm... var nå dette egentlig noen særlig god ide da?

        EDF, laget for pitchspeed og ting som skal gå fort, på tidenes tregeste modellfly... Du må også få en vanvittig høy thrustline med det oppsettet der? Ikke ser det ut som du har vinklet det nedover heller.....

        Flyr det bra...?
        Tja, det vil jo tiden vise om det er en god løsning, det var særdeles vanskelige forhold da jeg testfløy det. Det går fram av snutten også, ser ut som om vingene flakser for å få bedre opdrift. Vet ikke om jeg får testet den noe mere før jeg reiser på jobb og da blir det ikke noe flyging før i mai.

        Årsaken til at jeg brukte EDF løsning har flere forhold:
        1. Det bygger lavere enn motor/propell på stang.
        2. Total diameter er 70 mm.
        3. Personlig synes jeg det ser penere ut enn propell på stang, men det er jo en smakssak.

        Det hele startet med at vi (9stk) skulle kjøpe hver sin EasyGlider, men lite visste jeg at fantes 3 forskjellige varianter av kroppen og vi skulle jo ha PRO'en. Dermed sitter jeg med 4 EasyGlidere og en PRO!

        Og du har helt rett i at motoren er ikke vinklet nedover, det er det ikke noen spesiell grunn til annet enn "uerfarenhet" om emnet. Men har det så veldig mye og si om det viser seg å virke i praksis. Det er forøvrig ikke den helt store endringen som må gjøres for å vinkle den nedover.

        Joda jeg har lest byggebloggen din om EasyGlideren og synes den er meget informativ, og jeg hadde nok bygget mere inn i flyet om kroppen hadde vært delt i utgangspunktet, men denne var av typen RR.

        OSD er bestillt og kommer i morgen! Men det får jeg ikke testet før som tidligere nevnt i mai.
        -63.
        Graupner MC
        JR
        Multiplex
        Turnigy.
        Fly, alt for mange.

        Comment


        • #5
          hehe 4 like easy glidere, synd de tåler så mye for du kommer til og ha de resten av livet da hehe.
          Min Hjemmeside..

          http://sveininge.iflogg.com

          Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

          Comment


          • #6
            Om du vinkler motoren nedover litt får slipper du at modellen stuper når du gir throttle. Den effekten er større enn en skulle tro, så jeg tror det vil være plagsomt... Selv med vinkelen slik jeg har den merker jeg at den dipper litt med en gang jeg gir på. Så min kunne nok vært vinklet enda mer. Om du ikke er kjapp på labben går du rett og slett i bakken før du får sukk for deg....

            Jeg holder på med en modell nr. 2, men jeg er veldig usikker på om jeg skal basere den på Easyglider. Det virker på meg som om den hadde hatt godt av å ha litt mer vingespenn. Om det blåser litt er EG'en litt for dinglete.... Men Cularis er liksom kanskje hakket for stor... er i tekneboksen....
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment


            • #7
              Hvorfor bruke DF på en FPV EG - langt dårligere virkningsgrad/effektivitet (kortere batteri levetid), høyere vekt (høyere vingebelastning - mindre plass til payload(FPV utstyr)) og større luftmotstand.
              Last edited by Quadrocopter; 29-03-10, 11:48.

              Comment


              • #8
                Den så nesten litt baktung ut.
                Kjetil
                oops: . . ! . .

                http://www.vingmfk.com

                Comment


                • #9
                  Synes det var artig å se løsningen, vurderte edf på en seiler selv. Valget falt imidlertid på en motor i nesa. Ser jo at det er mange som flyr store seilere med turbin. Hva er det som gjør at dette er så mye mindre egnet? Er det batterivekten? Ellers er det veldig morro å se hva folk prøver på - har lyst å høre hvordan det fungerer når du får prøvd mer.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per.oines View Post
                    Da har jeg lagt ut et par videosnutter på Youtube, begge er uten musikk!
                    På neste fritur regner jeg med at alt av FPV utstyr er kommet hjem!

                    Må sei meg einig med nokon av komentarane på innlegget ditt!
                    Den løysinga med vifte er dårleg valg, og mye mindre flytid vs propell!
                    Og som eg såg på onboard video, sa har du viberasjon fra vifta også!

                    Her er min beste løysing til nå ser ikkje så fint ut,
                    (visast først i video)
                    men det vart ein heilt ny verden for meg, og i ettertid eg laga fleire fly med samme løysinga!
                    Motorane er turnigy 1900kv og 6x4 propp.
                    Slepp faktisk noko nedtrekk, og flyet klatrar bra i fjellsider på vestlandet!

                    Dette var berre eit tips i denne diskusjonen
                    FPV-DUDE

                    Comment


                    • #11
                      Apropo, her har jeg en sak jeg snekkret sammen i går kveld. Er Flying Eagle (tidligere Skyrider). Tenker jeg skulle prøve maiden i morgen... Vil den fly tro? Blir spennende å se gitt

                      Motor: Turnigy 2204
                      Prop: 8x4
                      Reg: 9a
                      Batt: Turnigy 500mah 2S
                      Servoer: HC microservoer

                      Total kostnad på elektronikk: 270 kr (untatt mottager og fly som jeg hadde fra før)
                      Attached Files
                      All you need is love

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by andersh View Post
                        Om du vinkler motoren nedover litt får slipper du at modellen stuper når du gir throttle. Den effekten er større enn en skulle tro, så jeg tror det vil være plagsomt... Selv med vinkelen slik jeg har den merker jeg at den dipper litt med en gang jeg gir på. Så min kunne nok vært vinklet enda mer. Om du ikke er kjapp på labben går du rett og slett i bakken før du får sukk for deg....

                        Jeg holder på med en modell nr. 2, men jeg er veldig usikker på om jeg skal basere den på Easyglider. Det virker på meg som om den hadde hatt godt av å ha litt mer vingespenn. Om det blåser litt er EG'en litt for dinglete.... Men Cularis er liksom kanskje hakket for stor... er i tekneboksen....
                        Da kjem eg med to spørsmål, sidan du skriver at EG din vert litt "dinglete" i litt vind!

                        Er det bedre med ein td Cularis vs EasyGlider når eg flyger i litt vind??
                        Vert den roligare i roll-planet??

                        PS! Spørsmål to: Kva type gyro bør eg kjøpa for å få "hjelp" i roll-axen til meir stabil videoar??

                        Bonusvideo på ein tirsdagsmorgon:
                        FPV-DUDE

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har ikke testet med gyro på fly enda, men holder på å skal teste det. Jeg bruker da en Futaba 2-akse gyro som er laget for fly. Husker ikke hva den heter, men de har vel bare 2, en 1-akse, og en 2-akse.
                          Anders Hauge

                          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                          www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

                          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                          Comment


                          • #14
                            Gyro

                            Skal du ha en billig, lett og bra gyro så er denne fra BlueArrow utmerket (har montert den i flere fly også som video stabilisering)
                            Koster en 28$ fra HK

                            Andre alternativ:
                            Turnigy TG-380 Aeroplane Gyro ($1
                            GWS GP-02 ($32)
                            Turnigy Gyro302 ($25)

                            Husk at Gyroen må monteres riktig eller så kan den gi deg et dårligere resultat sammenliknet med å fly uten!
                            Last edited by Quadrocopter; 30-03-10, 17:59.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              Skal du ha en billig, lett og bra gyro så er denne fra BlueArrow utmerket (har montert den i flere fly også som video stabilisering)
                              Koster en 28$ fra HK

                              Andre alternativ:
                              Turnigy TG-380 Aeroplane Gyro ($1
                              GWS GP-02 ($32)
                              Turnigy Gyro302 ($25)

                              Husk at Gyroen må monteres riktig eller så kan den gi deg et dårligere resultat sammenliknet med å fly uten!
                              Takker for din info

                              Likte infoen om Turnigy: Om temperaturområdet!!!!!


                              Power consumption : Approx 33mA
                              Operation temp : -5C - 60C
                              Built-in Drift cancel - circuit

                              Denne må vera laga for arktiske strøk.....passar at me har hatt ein kald vinter
                              FPV-DUDE

                              Comment

                              Working...
                              X