Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråløs video kamera

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tråløs video kamera

    Jeg vurdere å gå til innkjøp av trådløs kamera for å montere inn i Twinstar 2.
    Er det noen som har erfaring med denne type utstyr ?
    Jeg fant en side http://www.microwireless.net/ som selger utstyr, og prisene er ikke avskrekkende. (Se under Long Range Video)
    Er denne type utstyr lovlig her på berget ?
    Jeg har heller ikke funnet noe info. om vilket system (Pal-Ntsc) som brukes.

    Dette utstyret med Video Glasses hadde vert helt konge
    Mvh.
    H.S

  • #2
    Skal en tro post og teletilsynet så er det lov å bruke slikt utstyr så lenge sendereffekten ikke er over 2W ( 404 - Side ikke funnet - Lovdata ). Men for å innføre slikt utstyr må du garantert søke litt om lov. Ellers så er det lite som slår følelsen av å rase rundt med slikt utstyr i flyet. Selv har jeg bare prøvd med et dårlig mikrokamera vist på skjermen til videokameraet. Litt vidvinkel er sikkert ikke dumt hvis du skal lage en virtuelt cockpit. Dessuten er det jo kjekt at opptaket alltid vil overleve en kræsj..
    -----------
    Bengt

    Comment


    • #3
      Det var jo oppløftene lesning 2W er mer en det utstyret jeg har sett i norden, det har hatt 200mw men sikkert på en annen frekvens. Har selv studert dette en stund men har ikke kommet noe særlig lengre. For opptak lønner det seg imidlertid å ta opp i selve flyet og å bruke videolinken kun til sjekk av bilde utsnittet.

      Det beste utstyret finner du på Wireless Video equipment for ground and aerial work
      Se også på det omfattende Aeriel Photo på RCG Aerial Photography - RC Groups

      Selv vurderer jeg å bruke ett standard digital kamera med en video downlink
      (Finnes hos Blackwidow AV)

      Anders

      Comment


      • #4
        Ser at http://www.microwireless.net/ er billigere på utstyr.
        Downlink koster 160 dollar.
        Wireless Video equipment for ground and aerial work koster tilsvarende 260
        Får finne frem Visa`n
        Mvh.
        H.S

        Comment


        • #5
          Video linker finnes masse steder til mistenklig lave priser, ofte med frekvenser som ikke er lovlig i det landet som de importeres til. Har fulgt med på RC Groups i ett par år og det er få butikker som får så positiv omtale som BlackWidow AV. (Bare ett tips, sjekk selv på RC Groups)

          Er imidlertid litt usikker på hvilke frekvenser som er gangbare i Norge, samt hvilke problemer import av utstyr på riktig eller feil frekvens

          Anders

          Comment


          • #6
            Post&tele

            Jeg har nå sent en mail til Post&teletilsynet med spørsmål om
            det er lov å importere slikt utstyr.
            jeg håpe de har tid og anledning til å svare en skarve modellflyger.
            Jeg har kikka på diverse filmer på Aerial Photography - RC Groups
            og det er helt knall.
            Får jeg possitivt svar fra PT bli det bestilling av AV-briller også.
            Mvh.
            H.S

            Comment


            • #7
              Flott

              Keep us informed
              Spesielt mht frekvenser og sendereffekt.

              AndersHJ

              Comment


              • #8
                Svar fra P&T

                Her er svaret fra P&T

                Hei,


                Vilkår for bruk av frekvenser som ikke krever individuell frekvenstillatelse fremgår av forskrift 20. juni 2005 nr. 715 som gir generelle tillatelser til bruk av frekvenser. Forskriften er tilgjengelig på følgende internettside:
                Sender deg til riktig side... - Lovdata

                Det fremgår av denne forskriften at maksimal tillatt utstrålt effekt for frekvensbåndet 2400-2483,5 MHz er:

                1) 10 mW e.i.r.p. for diverse kortholdskommunikasjon (§1, og
                2) 100 mW e.i.r.p. for datanettverk i samsvar med standarden EN 300 328 (§ 7).

                Dersom utstyret bruker vanlig analog overføring av videosignaler vil utstyret omfattes av punkt 1).
                Uansett er tillatt effekt lavere enn det som er oppgitt fra produsenten. Utstyret tillates derfor ikke brukt i Norge.

                Vi gjør oppmerksom på at radioutstyr skal være CE-merket i samsvar med R&TTE-forskriften. Denne forskriften innfører R&TTE-direktivet 1999/5/EF i norsk rett. For mer informasjon om dette regelverket viser vi til følgende sider på vår hjemmeside

                Om CE-merking: www.npt.no is parked
                Om innførsel av utstyr: www.npt.no is parked

                Dersom utstyret ikke er CE-merket i samsvar med R&TTE-forskriften, er det ikke tillatt å besitte, omsette eller bruke utstyret i Norge.

                Ta gjerne kontakt om det er spørsmål til dette regelverket.

                Med vennlig hilsen
                Post- og teletilsynet
                Oddbjørn Skogstad (e.f.)
                Mvh.
                H.S

                Comment


                • #9
                  Trist

                  Da er det liten mulighet til å bruke denne type utstyr lovlig her på berget
                  10mW rekker ikke til mer en innedørsflyving i et bøttekott !

                  Ps: Er det noen som skal over dammen i fremtiden ?
                  Last edited by Riven; 28-04-06, 14:37.
                  Mvh.
                  H.S

                  Comment


                  • #10
                    Hysssssjjjjj

                    Disse små "smykkene" dumpa ned i postkassen i dag

                    Jeg føler meg litt "Nåty"

                    MOOOOOOHahahahahahah........

                    Error 404 | Page Not Found
                    Attached Files
                    Last edited by Riven; 11-05-06, 13:19.
                    Mvh.
                    H.S

                    Comment


                    • #11
                      Ohhh...

                      Må få høre om det virker bra
                      Sigve Haugsnes

                      Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                      sigve.haugsnes.net
                      www.youtube.com/bergenflyer

                      Comment


                      • #12
                        Dere får ta radioamatørlisensen, sånn som meg... Radioamatører har sekundærstatus i 2.4GHz båndet, og kan sende med 100W! Dette gjelder uansett mode. En må bare sørge for å benytte seg av en overlay-generator som legger på signatur i hjørnet. Da kan en jo også koble til GPS og få overlay med hastighet og høyde osv.

                        Jeg skal snarest kjøpe meg et sender\mottakersett og dette:

                        The BlackBoxCamera Company Limited - PIC - OSD Project Board

                        Når det gjelder sender\mottaker så er jeg veldig i tvil om jeg kommer til å kjøpe fra blackwidowav.com eller ei. Det virker som om de tar seg en god slump avanse der...

                        Comment


                        • #13
                          Bw

                          Jeg skal legge ut filmsnutter så snart jeg har min første film er klar.
                          Jeg har akkurat bestilt kamera fra BW, jeg tok ikke sjansen på å bestille
                          alt utsyret med en gang, i tilfelle det ble stoppet i tollen

                          Jeg må også kjøpe et kort for å ta opp video på min bærbare pc.
                          Noen anbefalinger ???????

                          Det er litt ille å stjele all oppmerksomhet fra
                          denne tråden (MFN) ModellflyNytt.no
                          Mvh.
                          H.S

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Riven
                            Da er det liten mulighet til å bruke denne type utstyr lovlig her på berget
                            10mW rekker ikke til mer en innedørsflyving i et bøttekott !

                            Ps: Er det noen som skal over dammen i fremtiden ?
                            Tull. 10mW er nok til å sende et radiosignal rundt hele kloden, forutsatt at det gjøres rikitig.

                            Jeg har selv brukt slikt videolinkutstyr over ca 1 km uten problemer. Det gjelder bare å gjøre ting riktig.

                            Et godt tips er at videolinker opererer i samme frekvensbånd som WLAN, og til WLAN finnes det mye flott antenneutstyr å få kjøpt.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by LN-TAL
                              Et godt tips er at videolinker opererer i samme frekvensbånd som WLAN, og til WLAN finnes det mye flott antenneutstyr å få kjøpt.
                              Eller lage det selv.... Trenger jeg å si mer enn pringlesbokser?

                              Comment

                              Working...
                              X