Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger kameraråd fra kyndige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger kameraråd fra kyndige

    Jeg skal handle meg et Digitalt speilreflekskamera og jeg har etpar jeg gjerne vil ha noen råd om .

    Nikon D50 Kit inneholder AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G IF-ED
    Eller
    Canon EOS 350D - Digitalkamera - SLR - 8.0 Mpix - Canon EF-S 18-55 mm-linse - optisk zoom: 3 x

    Jeg har egentlig ikke noe greie på dette så noen råd hadde vært fint .

    Hvilket er det beste kjøpet ? begge er testvinnere på tv2 nettavisen og tv2 hjelper deg .
    Falcon
    -------------------------------------------
    Morten Rolfsen
    Kristiansund

    Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
    -------------------------------------------

  • #2
    Begge kameraene er helt OK, og linsene som følger med er "rimelige" saker og det svakeste i pakkene.

    Det som er viktigere syntes jeg er at du er i ferd med å velge Nikon eller Canon som SYSTEM. Noe som betyr at du må forholde deg til et av merkene mht kjøp at nye linser og blitz osv. i framtida.

    Begge merkene har mye godt utstyr å velge i så du kan strengt tatt ikke gjøre et "feil" valg her.

    Jeg bruker det ene av merkene, men vil ikke si at det ene er bedre enn det andre.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Takk for det

      Hva er SLR ?
      Mitt bruk av kamera blir alt mulig fra bursdagfester til raske lowpass bilder .
      Viktig at jeg får valgt et kamera som klarer alt på en tillfredstillende måte .
      Batterikapasitet er jo også viktig . Jeg er en "noob" når det gjelder navn og funksjoner så det er også viktig at det er brukervennlig med gode manualer .
      Falcon
      -------------------------------------------
      Morten Rolfsen
      Kristiansund

      Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
      -------------------------------------------

      Comment


      • #4
        SLR = single lens reflex

        Forøvrig helt enig med JOO her. Samme hvilken av disse to kameraene du velger så kommer du til å bli fornøyd, og når du gjør et valg nå så gjør du valg av system, og ikke kamera.

        Kan anbefale akam.no's produktiguide hvor du du f,eks kan lese litt om hva andre eiere av kameraene sier om dem, finne laveste pris osv...

        Nikon D50:
        Prisjakt

        EOS 350D:
        Prisjakt

        EOS 400D (som jeg heller ville valgt enn 350D. Minimal prisforskjell..)
        Prisjakt

        Lykke til
        Mvh
        Torbjørn Gustafson
        www.trmfk.no



        Will fly for food

        Comment


        • #5
          SLR står for single lens reflex, eller "enøyd speilrefleks", som er det flertallet av oss bare kaller speilrefleks.

          Comment


          • #6
            Takker for svar . Jeg har bestillt et Nikon D50 kamera . Hvor stor minnebrikke er det lurt og ha ? holder det med 1 gb til vanlig bruk eller tar bildene stor plass?
            Falcon
            -------------------------------------------
            Morten Rolfsen
            Kristiansund

            Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
            -------------------------------------------

            Comment


            • #7
              Jeg har et Casio vanlig digicam på 5 mega pixel. Jeg bruker 1gb kort og får ca 300 bilder. Jeg har nå 4 1gb minnekort siden man med digitalkamera tar utrooolig mange bilder. Så når jeg drar på tur tar jeg fort et par minnekort. Så jeg ville gått for 2 eller 4gb eller flere 1gb. For 1gb kortene har blitt veldig billige i det siste.

              Tror og du gjorde et riktig valg med å velge nikon. Dette er et kamera med flere muligheter. Mange flere linser å få kjøpt senere. Og mange synes det er mer komfortabelt å holde.
              Pål Hodne

              Comment


              • #8
                Originally posted by Falcon
                Takker for svar . Jeg har bestillt et Nikon D50 kamera . Hvor stor minnebrikke er det lurt og ha ? holder det med 1 gb til vanlig bruk eller tar bildene stor plass?
                Her er det ikke noe fasit. Kjører du på beste JPG bildekvalitet vil majoriteten av bildene ta mellom 3 og 4MB på kortet. På et 1GB kort vil du få et sted mellom 250 og 300 bilder sånn cirka. I og med at filstørrelsen varierer med motiv er det ikke mulig og si helt nøyaktig.
                Med det sagt så er prisen på et 2GB kort i dag ikke altfor ille, og har du råd til det så er det ingen ulempe. Da har du litt å gå på på neste ferietur...

                Edit: Det objektivet som følger med D50 er vel i beste fall "så där" med tanke på kvalitet. Ikke er autofokushastigheten særlig imponerende heller. Noe det er verdt å legge penger ned er god optikk, og et tips til første objektiv som bør stå på handlelista de er Nikon sin 18-70mm. Det er et veldig bra objektiv som ikke koster all verden. Lysstyrken er i "standard" området, men skal du ha noe bedre så flyr penga fort.
                Last edited by Supra25; 12-10-06, 16:56.
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Vampyro
                  Tror og du gjorde et riktig valg med å velge nikon. Dette er et kamera med flere muligheter. Mange flere linser å få kjøpt senere. Og mange synes det er mer komfortabelt å holde.
                  Begge merkene har sine tilhengere. Uansett kan begge leverandørene selge deg ymse grep om du f.eks liker å fotografere mye i høydeformat osv. Nikon har ikke akkurat "mange flere" linser å velge i vel? Du vil aldri stå fast uansett, bare pengeboka som bestemmer.

                  Du får langt over 300 bilder (kanskje nærmere 400?) inn på et 1Gb kort så lenge du ikke fotograferer i RAW-format. Og RAW-format er litt mer for spesielle saker der fotografen har avansert bilderedigeringsverktøy og store krav.
                  Jeg foretrekker å ha flere små og mellomstore kort istf ett stort. Svikter det ene store mens du er på tur står du fast. Kjøp et par kort på 1Gb til å begynne med så ser du etter noen måneder hva som blir behovet ditt framover. Det avhenger av bruken din og hva du foretrekker.

                  Nå er det også på tide at du begynner å planlegge lagringen og backup-rutiner for bildene dine.
                  Jeg lagrer på harddisken på begge PC`ene mine og bruker i tillegg en ekstern disk som jeg oppdaterer fra PC`ene med jevne mellomrom. Denne eksterne harddisken bør ikke ligge hjemme men på jobben.

                  Les bruksanvisning, ta mange bilder og helst enda flere! Lær deg litt om hvitbalanse og kos og lek deg med kameraet.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Hvor mange megapixler er nikon 50? Jo flere megapixler jo ferre bilder.
                    Pål Hodne

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Vampyro
                      Hvor mange megapixler er nikon 50? Jo flere megapixler jo ferre bilder.

                      Det er på 6.1 Mp
                      Falcon
                      -------------------------------------------
                      Morten Rolfsen
                      Kristiansund

                      Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
                      -------------------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Som specs linka til lenger oppe i tråden: 6 Megapixler.
                        Canon-modellen har 8.
                        Forskjellen i antall pixler er ikke det som bør avgjøre hvilken modell man velger av disse to. Sluttresultatene vil bli ganske lik når man skal vise bildene fram.

                        Motivene bestemmer en del hvor mange bilder man får på brikkene. Med mitt gamle kamera (6,3Mpixler) kan jeg med enkleste motiver få inn 390 bilder på en 1Gb brikke, men kanskje bare 330 med mer komplekse motiver.

                        Så du klarer deg med 1Gb til hverdags Falcon, så lenge du har en PC i nærheten å flytte bildene til.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Jeg kommer nok til og kjøpe et raskt 1GB kort til og begynne med . Holder det ikke må man jo bare kjøpe fler . Anbefalinger på brikker ? Tenkte på kingston brikke . Her i huset er det 3 maskiner på 45 kvadrat , så jeg får nok tøm kortet . Kommer til og kjøpe en ekstern disk til for bildene jeg tar .
                          Falcon
                          -------------------------------------------
                          Morten Rolfsen
                          Kristiansund

                          Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
                          -------------------------------------------

                          Comment


                          • #14
                            Hvet ikke om du bruker Compact flash eller SD kort. (tror du bruker compact flash) Jeg bruker sandisk II på mine og er utrolig fornøyd. Kjøpte et 1gb for 1000 kr i vinter. Har nå kjøpt et annet merke men til 200 kr. Så prisen har falt dramatisk fra i vinter. Mens 2 og 4Gb kortene har ikke falt like mye. Så derfor ville jeg kjøpt 1gb. Og gjerne flere spesielt til turer. For blir det ødelagt mister du "bare" 300+ bilder i stedet for 600+.
                            Pål Hodne

                            Comment


                            • #15
                              Sandisk går vel på folkemunne for å være bedre, men... ??
                              Selv har jeg både kingston og sandisk og begge leverer det de lover.

                              Hovedsaken er at du velger et kort som har nok skrivehastighet til å ta unna bufferet i kameraet ditt kjapt nok slik at kortet ikke blir flaskehalsen her
                              Mvh
                              Torbjørn Gustafson
                              www.trmfk.no



                              Will fly for food

                              Comment

                              Working...
                              X