Announcement

Collapse
No announcement yet.

Videoredigering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg bruker også Pinnacle Studio PLUS. Det er kun PLUS versjonen som støtter HD. Jeg har redigert alle filmene på webben min med Pinnacle (http://rc.andersh.com). Men det er nok som noen andre her har sagt. Videoredigering er sjelden veldig stabilt. De beste programmene, som gjør ting på den mest effektive måten, er også de som gjerne er mest "hårete" skrevet. Pinnacle er ett av de. Man går gjort mye på kort tid, og resultatet blir svært bra, men man må lagre ofte...

    Et tips for å bedre stabiliteten er å holde lengden på filmene nede. Om man skal lage noe særlig mer enn 15 minutter med mye småklipp så del det opp i flere prosjekter, og sy de sammen i ett siste prosjekt til slutt. Da blir det mye lettere å jobbe med. Da er det også enkelt å brenne DVD rett fra det siste prosjektet med hver enkelt del som et "eget spor" på platen.
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

    Comment


    • #17
      Takk Espen og Jarle, god informasjon det der.

      Det jeg liker ved Premiere Pro er at du lager en batch-fil for import av videoen. Batch-filen inneholder all info om hvilken tape film er hentet fra og inn/ut-punkter. Når prosjektet er ferdig og spilt inn på tape eller dvd (eller bare mpg-fil) kan jeg slette alle rå-data avi-filer. Premiere oppfatter dermed prosjektet som "off-line", og skulle jeg noengang ha behov for å redigere det på nytt har jeg all info som trengs for å laste ting inn igjen.

      Artikkelserien du linket til, Espen, var meget informativ og svarte på noen spørsmål jeg har hatt omkring dvd-kvalitet.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #18
        Originally posted by Mossie69
        Når prosjektet er ferdig og spilt inn på tape eller dvd (eller bare mpg-fil) kan jeg slette alle rå-data avi-filer. Premiere oppfatter dermed prosjektet som "off-line", og skulle jeg noengang ha behov for å redigere det på nytt har jeg all info som trengs for å laste ting inn igjen.
        Veeeeel.... Nytten av dette er vel diskutabel....

        Jeg redigerer som nevnt i HD og tapene jeg bruker er Sony Excellence taper til 99,- pr. stk (komplett). HD stiller store krav til kvaliteten på tapene. 1 time HD opptak genererer ca. 13GB data på en harddisk.

        En 400GB harddisk koster 1300,- på Komplett. Skulle jeg lagret de timene på tape hadde jeg trengt taper for ca. 3000,-. Dermed har jeg ingen interesse av å ha filmene liggende på tape etter at de er lest inn på disken. Jeg tar vare på råfilmen på en egen disk, og bruker tapene på nytt... Selv de rimeligste tapene koster ca. 60,- / stk og det lønner seg fortsatt stort å lagre på disk.

        Men klart - disker kan ryke, det gjør sjelden taper... Men så trenger jeg sjelden råfilmen på nytt etter at jeg har redigert ferdig.
        Anders Hauge

        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

        www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

        Comment


        • #19
          Jeg tror muligens du misforstod. Det er sluttproduktet som spilles inn på enten dvd eller dvi, av og til som mpg-fil for email. Det er avhengig av behov. Men som du sier, 1 time råfilm blir fort mange GB og min 160 GB disk (som er en ren videodisk) begynner å bli full. Derfor hiver jeg ut rå avi-filer, og beholder ferdigvaren. Råfilmen har jeg uansett på tape fra før, og gjenbruk av tape er vel ikke det beste for kvaliteten....anyways, kostnad av tape eller disk er ikke et vesentlig spørsmål med mitt forbruk.

          Nytten av batch-filen fikk jeg demonstrert ved disk-kræsj. Det holder med ett slikt.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #20
            Originally posted by Mossie69
            Artikkelserien du linket til, Espen, var meget informativ og svarte på noen spørsmål jeg har hatt omkring dvd-kvalitet.
            Bra. Jeg har vært på nattevakt i natt og hatt første bleieskift så jeg har ikke rukket å lese igjennom hele selv enda.

            Når det gjelder valg av programmer til videoredigering så har jeg lært følgende:
            1) Om du benytter "light" versjoner av programmer sørg for at det har de funksjonene du trenger. Det er dumt å redigere f.eks 2 timer med råfilm for så å finne ut at du ikke får rendrert fila i det formatet og den kvaliteten du ønsker. Ja jeg har prøvd... Det kostet meg kanskje 15 timer med remake av samme video men i annet program.
            2) Videoredigering burde hatt en auto-save funksjon slik i tilfelle du glemmer å lagre å ting låser seg.... Har prøvd det å jeg...hehe
            3) Ang. kvalitet: Rendrer med best mulig kvalitet ut i fra hva slags medie du skal lagre på. Skal du ha en DVD med 30 minutter med film på så sørg for å at de 30 minutta flyller hele DVDen til randen. Se på det som et "så bra som mulig" prinsipp.
            4) Skal ting legges på et medie med dårlig plass eller f.eks ut på nettet så sørg for at det har litt oppløsning. Det er lenge siden de fleste så det som revolusjonerende å øke oppløsninga til 1024x768 på dataskjermen... Det er bedre å ha middels/stor oppløsning og heller gå litt ned på bitrate enn å ha lav oppløsning og gå mye opp på bitrate, resultatet blir liksom ikke så mye bedre, syntes jeg da, men det kan jo finnes andre oppfattninger om den saken.
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #21
              Siden jeg bruker ulead video 7 så kan ikke jeg brenne direkte på dvd. Så jeg må innom ulead dvd faktory og det funker flott. Rendre film varierer fra pc til pc og fra gang til gang. Alt etter hva som kjører i bakgrunnen. Ulead er enkelt å skjønne. Hvis du ikke har erfaring fra videoredigering fra før vil jeg anbefalle det. Men hvis du har litt peil så bruk Adobe premiere elements. Har du firewire kort? Hvis ikke så har komplett kort, kabel OG ulead video 7 til 400 kr.
              Pål Hodne

              Comment

              Working...
              X