Announcement

Collapse
No announcement yet.

NLF/NAK, meninger for og imot.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • NLF/NAK, meninger for og imot.

    Her kan vi ta opp diskusjonen rundt dette med å være medlem i NAK/NLF.

    Er det så lurt å være medlem som enkelte hevder?

    Er NAK/NLF-modellflyseksjonen et pengesluk?

    Er det riktig/rettferdig at om en klubb melder seg inn i NAK/NLF så må alle medlemmene melde seg inn, eller bli støttemedlemmer eller melde seg ut?

    Hvor mye sitter din klubb igjen med av penger fra din kontigent når NLF/NAK har fått sitt?

    Vet noen hva pengene i NLF/NAK går til? Eller betaler folk helt ukritisk til noe de ikke vet et fnugg om?


    Da skulle ordet være fritt!

  • #2
    Jeg har ikke tenkt til å begi meg ut på å diskutere dette ut i det elendige, men nå har flere tråder blitt regelrett kapret om dette temaet; tror du ikke folk er leie av dette? Det er iallefall jeg, iallefall når det ikke ser ut som om dette kommer noen vei.

    Forøvrig er vel tråden feilpostet, dette er vel ikke akkurat "Informasjon fra klubb og forbund"?
    Last edited by northwood; 04-01-07, 19:41.

    Comment


    • #3
      Tror de fleste klubber/forbund har hatt samme diskusjon. Vet vi har hatt det i annen klubb jeg er medlem av. Av en eller annen grunn fortsetter de fleste å være medlemmer av kretser og forbund. Man ser kanskje ikke nytten før man faktisk selv har vært der og gjort litt nytte for seg...?

      Kan anbefale et verv i klubb, krets og forbund for den saks skyld, kan være opplysende..

      Det fine er at dette er helt og holdent frivillig, bare å melde seg ut av klubb som vil være tilsluttet og i stedet starte sin egen frie klubb så slipper man utgiftene, fordelene og evt ulemper...

      Comment


      • #4
        Pingvinen kan jo få lov til å svare på sine egne spørsmål først...
        Jeg er svært spent på hva han helt konkret mener om de enkelte spørsmålene sine! Svar gjerne utfyllende.
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Er det så lurt å være medlem som enkelte hevder?

          Ja, det er det. Å være medlem i en stor organisasjon gjør at du med hobbyen har mer makt, og kan bruke denne makten til å beholde den lokale stripa, få støtte fra kommunen til ny stripe o.l En forsikring og ett medlemsblad skader heller ikke.

          Er NAK/NLF-modellflyseksjonen et pengesluk?
          Dette tviler jeg sterkt på, men noen med litt mer kjennskap får uttale seg om det. Men blad, forsikring, veiledning og rådgivning koster penger, og modellflyseksjonen har ikke så mange medlemmer som ett stort fotballforbund...

          Er det riktig/rettferdig at om en klubb melder seg inn i NAK/NLF så må alle medlemmene melde seg inn, eller bli støttemedlemmer eller melde seg ut?

          Er demokratiet riktig? De fleste slike ting blir vel avgjort ved en avstemning blant klubbmedlemmene eller styret (som er valgt av medlemmene), så om klubben kommer fram til at de skal melde seg inn i NAK/NLF, så gjør de det.
          Hvis du ikke liker denne styremåten er det framdeles noen land i Midtøsten som hadde passet bedre for deg.

          Hvor mye sitter din klubb igjen med av penger fra din kontigent når NLF/NAK har fått sitt?

          På medlemskortet til BMFK står det hvor mye som går til hva. Over 50% av kontigentet går direkte til klubben.

          Vet noen hva pengene i NLF/NAK går til? Eller betaler folk helt ukritisk til noe de ikke vet et fnugg om?

          Administrasjon, veiledning, rådgivning, blad, forsikring +++


          edit: Forøvrig er det helt frivillig å være medlem, så skjønner ikke hva du bærer deg sånn for. Ikke har du noen gode argumenter heller...
          Last edited by Psyko-lefse; 04-01-07, 19:47.
          Morten Smøraas

          Comment


          • #6
            hverken ris eller ros

            jeg er medlem i nak men klubben her lokalt er ikke medlem !
            jeg vet att mange unge synes det er dyrt,men som folk flest som har jobb og har det greit er dette ikke noe problem.
            vi har hatt denne diskusjonen i klubben her om nak medlemskap eller ikke men flertallet stemte nei.
            pga att jeg skal ut å fly på stevner og der kreves nak medlemsskap melte jeg meg også inn i en annen klubb,ser i etter tid att det med forsikkringer er greit å få med.
            men hvist inboforsikkringen dekker det samme så synes jeg det er synd att det kreves nak medlemskap får å fly på stevner,tror det er mange der ute med fly som har lyst til å fly på stevner som vegrer seg til å melde seg inn i nak(mange her ommkring vet jeg, hvorfor tja si det)
            men skal sjekke om inboforsikkringen min dekker det samme,men jeg tror jeg forblir nak medlemm uansett.
            akkurat hvordan nak sin orginasjon bruker penger osv har jeg ikke peiling på
            + jeg får ett blad som er helt ok.

            mvh geir
            Mvh Geir Mogstad
            ---------------------------------------
            slapp av det kommer helt sikkert ned!

            Comment


            • #7
              Jeg var i gang med å skrive et langt innlegg med konkrete svar på Pingvinens spørsmål, og så krasjet IE (hadde tatt kopi, men også det ble borte). Skal komme sterkere tilbake over helgen da jeg ikke har mer tid nå (hadde alt brukt en halv time).



              Originally posted by extracap
              ...snipp
              jeg vet att mange unge synes det er dyrt,men som folk flest som har jobb og har det greit er dette ikke noe problem.
              snipp...
              Jeg kan bare kort fortelle deg at dersom tinget i mars samtykker, blir det veldig rimelig å bli barne eller ungdomsmedlem fra 1. april 2007. Det vil da også opprettes et "juniormedlemskap" som dekker aldersgruppen 20-26 år med redusert kontingent.
              Klubbene som er tilsluttet har fått tilsendt informasjon om dette!
              Last edited by northwood; 04-01-07, 20:33.
              Mvh Terje Martinsen
              leder Modellflyseksjonen/NLF
              www.modellfly.info

              Comment


              • #8
                Originally posted by tema95
                Jeg kan bare kort fortelle deg at dersom tinget i mars samtykker, blir det veldig rimelig å bli barne eller ungdomsmedlem fra 1. april 2007. Det vil da også opprettes et "juniormedlemskap" som dekker aldersgruppen 20-26 år med redusert kontingent.

                Kanskje jeg missforstår, men bare en kjapp tanke som datt inn; burde det ikke vært motsatt da? Forsikringsselskapene driter en lang vei (bokstavelig talt) i om yngre bilbrukere har dårligere økonomi. De tenker bare på at risikoen for ulykke for brukere mellom 18 og 25-30 år er mye større.

                Er selv i denne aldersgruppen og jammenta skal jeg si bilforsikringa er en dyr affære. Ikke det at jeg ønsker at jeg skal bli "straffet" på modellflysiden også, da går min verden nærmest under.

                Full støtte fra min side!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by pingvinen
                  Her kan vi ta opp diskusjonen rundt dette med å være medlem i NAK/NLF.

                  Er det så lurt å være medlem som enkelte hevder?
                  Ja

                  Originally posted by pingvinen
                  Er NAK/NLF-modellflyseksjonen et pengesluk?
                  Nei

                  Originally posted by pingvinen
                  Er det riktig/rettferdig at om en klubb melder seg inn i NAK/NLF så må alle medlemmene melde seg inn, eller bli støttemedlemmer eller melde seg ut?
                  Ja

                  Originally posted by pingvinen
                  Hvor mye sitter din klubb igjen med av penger fra din kontigent når NLF/NAK har fått sitt?
                  Akkurat like mye som før

                  Originally posted by pingvinen
                  Vet noen hva pengene i NLF/NAK går til?
                  Jeg vet hva pengene går til. det gjør alle medlemmer som leser regnskapene til seksjonen.
                  Originally posted by pingvinen
                  Eller betaler folk helt ukritisk til noe de ikke vet et fnugg om?
                  Nei

                  End of discussion.

                  Kjell Aanvik

                  Comment


                  • #10
                    Noen opplysninger kunne vært ønskelig:
                    1) Hva koster forsikringen, utregnet pr medlem pr år?
                    2) Hva koster produksjonen av medlemsbladet, utregnet pr medlem pr år?

                    Kan du Terje M. fremskaffe disse tallene?


                    Takk!
                    Torstein

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by northwood
                      Kanskje jeg missforstår, men bare en kjapp tanke som datt inn; burde det ikke vært motsatt da? Forsikringsselskapene driter en lang vei (bokstavelig talt) i om yngre bilbrukere har dårligere økonomi. De tenker bare på at risikoen for ulykke for brukere mellom 18 og 25-30 år er mye større.

                      Er selv i denne aldersgruppen og jammenta skal jeg si bilforsikringa er en dyr affære. Ikke det at jeg ønsker at jeg skal bli "straffet" på modellflysiden også, da går min verden nærmest under.

                      Full støtte fra min side!
                      Jo kanskje, men uten rekruttering fra de yngre vil sporten vår sakte forgubbes og dø ut.
                      Barn og ungdom inn i sporten betyr: En sunn og bra aktivitet for aldersgruppen, mer aksept for vår aktivitet, mer støtte fra NIF og Idrettsråd til klubbene.
                      Vi har noen spennende planer på gang forå få tak i den yngre aldersgruppen.




                      Originally posted by Torstein
                      Noen opplysninger kunne vært ønskelig:
                      1) Hva koster forsikringen, utregnet pr medlem pr år?
                      2) Hva koster produksjonen av medlemsbladet, utregnet pr medlem pr år?

                      Kan du Terje M. fremskaffe disse tallene?


                      Takk!
                      Torstein
                      No problem!

                      I 2005:
                      Forsikring kroner 62.565
                      Det vil si kroner 24,60 per medlem.
                      Og det er ansvar, ulykke/invaliditet og klubbforsikring.
                      Skal nevne at vi innhentet et annet tilbud på kroner 100 per medlem for bare ansvar, så her tjener vi voldsomt på den avtalen NIF har med If...

                      Medlemblad:
                      Trykking+ porto - annonser = kroner 221.350 for 6 nummer
                      Det vil si kroner 87 per medlem.
                      Last edited by northwood; 05-01-07, 08:38.
                      Mvh Terje Martinsen
                      leder Modellflyseksjonen/NLF
                      www.modellfly.info

                      Comment


                      • #12
                        Takk Terje!

                        Da sier jeg tusen takk for en forsikring som godt balanserer den risikoen jeg utgjør som modellflyver (Neida jeg ER forsiktig!)

                        Et spørsmål er selvsagt om medlemmene ønsker å betale såvidt mye for bladet, men det ER et INTERNT klubbspørsmål.

                        Jeg fikk forresten invitasjon til instruktørkurs fullt betalt av NLF i dag. Takker for et glimrende initiativ til rekruteringsarbeidet.

                        Torstein

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Torstein
                          Takk Terje!

                          Da sier jeg tusen takk for en forsikring som godt balanserer den risikoen jeg utgjør som modellflyver (Neida jeg ER forsiktig!)

                          Et spørsmål er selvsagt om medlemmene ønsker å betale såvidt mye for bladet, men det ER et INTERNT klubbspørsmål.

                          Jeg fikk forresten invitasjon til instruktørkurs fullt betalt av NLF i dag. Takker for et glimrende initiativ til rekruteringsarbeidet.

                          Torstein
                          Det er 87 kroner for 6 nummer da, det vil si kroner 14,50 per blad! Det er garantert det billigste modellflybladet du får tak i.
                          Mvh Terje Martinsen
                          leder Modellflyseksjonen/NLF
                          www.modellfly.info

                          Comment


                          • #14
                            pris klubb

                            2006 pris mfklubb 300,-(hvertfall her)
                            seksjonsavgift hva nå det er:127,
                            fobundskontigent 200,-.
                            da sitter nak med mer enn den respektive klubb? dette kan sikket variere noe,men sånn ere.For min del er jeg på stripa 2 til 3 ganger på en sommer , ellers er jeg ute i terrenget og koser meg med sjøfly.Synes nak prisen er drøy, i forhold til antall oppmøter på plassen, Men ,,,vil man være med i en klubb må man respektere flertallet. Derom hærsker ingen tvil. Det er pluss og minus med alt.
                            stemte forøvrig nei på avstemming i vår klubb,(tidligere) ett annet sted, men blei mindretall.
                            Men hater jo igen for det, eller motarbeider,
                            godt at vi har forskjellige meninger. Vi er jo modellflygere. og har en fantaktisk hobby.
                            hisen arvid e

                            Comment


                            • #15
                              Et lite svar til pingvinen

                              Herr Pingvin, siden du nå stiller en del konkrete spørsmål skal jeg forsøke, innenfor rimelige rammer å gi deg et utfyllende svar.
                              Jeg vil i det etterfølgende bruke betegnelsen NLF, som jeg anser som den riktige, selv om navnet juridisk sett er NLF/NAK akkurat nå.

                              Er det så lurt å være medlem som enkelte hevder?
                              Mitt ubetingede svar er ja. Innenfor alle aktiviteter med en viss mengde utøvere er det nødvendig med sammenslutninger for å ta vare på aktivitetens eksistens.
                              Dette blir spesielt påkrevd når aktiviteten pga f.eks. miljøhensyn settes under lupen.
                              Vi er under stadig påvirkning fra ytre krefter, jeg nevner: EASA (EU/EØS tilsyn), FAI, LT, departementene, Post- og tele, miljøorganisasjoner m.m.m.m.
                              Som enkeltpersoner er vi svake i en slik sammenheng, det trengs en organisasjon.
                              Nå skal du også vite at NLF består av 7 seksjoner. De andre (unntatt motorfly) er avhengig av NLF fordi NLF er den eneste som per d.d. er godkjent av LT for å drive utdanning og utstedelse av bevis for f.eks. mikrofly, fallskjerm osv.
                              Vi er ikke underlagt slike krav enda, men vi som sitter inne i organisasjonen vet at dette vil komme, ref den omfattende presentasjonen vi hadde på ledermøtet i mars 2006. Nå er vi i stand til å ligge i forkant, det er for sent å komme og klage når lover og regler er tredd nedover hodet ditt!
                              Nå kan enhver organisasjon som tilfredsstiller kravene i Luftfartsloven bedrive den samme type virksomhet som NLF, og tanken om et Norsk Modellflyforbund har vært diskutert mange ganger, også med undertegnede som deltaker. De utredninger som er foretatt viser at det ikke er drivverdig med dagens antall organiserte modellflygere i Norge (2.800). Selv svenskene med sine 7.500 medlemmer sliter med å få endene til å møtes. I dag har vi glede av et forbund med 15.000 medlemmer hvor en del av støtteapparatet utnyttes felles.
                              Den dagen en eventuell annen organisasjon er oppe og går, og godkjent av de rette instanser, vil vi få en konkurransesituasjon som ville vise hvem som er best. Man skal imidlertid være klar over at dagens krav til registrering som særforbund i NIF er 1.500 medlemmer, og det diskuteres å øke dette til 3.000. Jeg tror alle må være enige i at medlemskapet i NIF er nødvendig, både av økonomiske hensyn, men ikke minst for å skape aksept for vår virksomhet.

                              Til syvende og sist blir vel spørsmålet om man synes organisering er noe herk, eller om det er nødvendig.
                              Så vil fremtiden vise hvilken organisasjonen (om noen) som tar vare på modellflygernes interesser i Norge.

                              Er NAK/NLF-modellflyseksjonen et pengesluk?
                              Du skal få noen nøkkeltall fra regnskapet 2005(det siste reviderte, avrundede summer), så ser du hvor pengene kommer fra, og hva de brukes til:

                              Inntekter:
                              Kontingenter: 490.000
                              Tilskudd fra NIF: 293.000
                              Annonser MI: 115.000

                              Utgifter:
                              Personalkostnader: 73.000 (15% av en stilling i sekretariatet)
                              Forsikringer: 62.000
                              Seksjonsmøte: 28.000 (Årsmøte og/eller ledermøte)
                              Styrets kostnader: 55.000
                              FAI-møter: 15.000
                              Kurs/utdanning: 14.000 (Tilskudd skole for ungdom)
                              Landslagsstøtte: 84.000 (Reisetilskudd for deltakere VM/EM)
                              Jakker m.m.: 61.000 (Beholdning for flere år fremover)
                              Trykking MI: 265.000
                              Porto MI: 65.000

                              Jeg mener bestemt at vi ikke bruker penger på ting vi ikke skal, selv om det sikkert vil være meningsforskjeller.

                              Det er ikke alt vi rekker over på fritiden, derfor leier vi 15% av en stilling i NLFs sekretariat som utfører visse kontorfunksjoner fos oss.
                              Den politiske ledelsen (styret) får ingen godtgjørelse, men får dekket utgifter etter regning. Siden styret, av hensyn til Norges geografi, er spredt fra Tromsø i nord til Larvik i syd, vil det nødvendigvis påløpe kostnader til billetter, og ved helgemøter som vi har en gang i året, også diverse overnatting og bespisning. Jeg vil dog nevne at vi er så heldige at vi ofte får overnatte gratis hos OSL eller på en av forsvarets anlegg.

                              MI mottas med glede av de fleste (basert på tilbakemeldinger til redaksjonen), men det kan sikkert gjøres enda bedre med innsats fra folk med skrivekløe!

                              Nåværende aktivitetsnivå ville ikke vært mulig uten tilskuddet fra NIF, så uten medlemskapet der måtte vi enten øket kontingenten eller senket aktiviteten.

                              Er det riktig/rettferdig at om en klubb melder seg inn i NAK/NLF så må alle medlemmene melde seg inn, eller bli støttemedlemmer eller melde seg ut?
                              Hva er mer riktig enn en demokratisk beslutning som må vedtas med 2/3 flertall? Liker du ikke det klubben har vedtatt i årsmøtet kan du enten jobbe innad for å endre vedtaket, eller melde deg ut.
                              Og støttemedlemmer er akkurat det navnet sier, de som ønsker å støtte virksomheten uten å være involvert eller aktive.

                              Hvor mye sitter din klubb igjen med av penger fra din kontigent når NLF/NAK har fått sitt?
                              Dette går greit frem av medlemskortet som spesifiserer kontingent til forbund, kontingent til seksjon og kontingent til klubb.
                              Klubbens lokale kontingent tilbakeføres klubben uten avkortning.

                              Vet noen hva pengene i NLF/NAK går til? Eller betaler folk helt ukritisk til noe de ikke vet et fnugg om?
                              Alle tilsluttede klubber får tilsendt komplette regnskaper både for NLF og seksjonen.
                              Seksjonens regnskap er meget detaljert, og gjennomgås på årsmøtet ned til den detalj representantene ønsker. Det samme gjelder forbundet sentralt.
                              Regnskapene blir revidert av statsautorisert revisor, og er offentlige i den forstand at de også sendes NIF, en del departementer, LT + andre som måtte ha interesse av det.
                              Alle som stiller på årsmøtet, som representant for klubben, får all den informasjon de vil, og så er det opp til representantene å formidle dette ned i sine klubber.

                              Avslutningsvis:
                              Den eneste rette måten du kan påvirke utviklingen på er ved å være medlem i en tilsluttet klubb. Jeg kan ikke se navnet ditt i medlemsregisteret, det betyr også at du ikke er i posisjon til å fremme forslag til endringer gjennom din lokale klubb.
                              Det er ingen organisasjon som vil eller kan ta opp til behandling forslag som fremmes av ikke-medlemmer. Dette var det jeg selv innså for en del år siden. Jeg så at ting kunne gjøres annerledes og involverte meg i organisasjonen, meldte meg inn og begynte et langvarig arbeide via demokratiske veier. Har du lyst?
                              Mvh Terje Martinsen
                              leder Modellflyseksjonen/NLF
                              www.modellfly.info

                              Comment

                              Working...
                              X