Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sambruk av stripe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sambruk av stripe

    Folgefonn RC-klubb leier / disponerer ei stripe sammen med et par mikroflygere. Dette fungerer pr. i dag greit da mikroflytrafikken har vært liten og oversiktlig. Nå ser det ut til at trafikken med mikro vil ta seg opp og vi trenger å få til et system for en sikker sameksistens mellom oss alle. Vi skal ha et møte nå i vår for å finne fram til et system som gjør at sikkerheten ivaretas for alle parter, og som er kurant og administrere.

    Jeg er ute etter å høre om andre som erfaringer fra tilsvarende samarbeid, og hvordan dette blir løst. Situasjonen fram til i dag har vært at besøkende mikroflygere ikke alltid har gitt seg til kjenne før de dumper ned på stripa, noe som kunne ført til alvorlige situasjoner. I ett tilfelle sto en helikopter-pilot dypt konsentrert med sitt da et mikrofly plutselig kom susende rett over hodet på han. Det gikk heldigvis bra, men slik kan vi jo ikke ha det. Mikro-piloten trodde jo at modellfly-piloten hørte at han kom, men det var ikke tilfelle. Vi må derfor ha en eller annen form for visuell markering som viser at stripa er klar. Utfordringen er å finne et system for dette som gjør at det er lett å få det på plass.
    Erlend Moen
    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

  • #2
    Visuelle signaler

    Hei
    Den metoden som er internasjonalt godkjent er at man legger ut et hvitt kryss i hver bane ende. Det betyr at stripa er stengt.
    Så når et mikrofly kommer skal han fly i god høyde 500-1000 fot 90 grader på banen over senter av flyplassen/banen, for deretter å sette opp for landing. I mellomtiden må da kryssene taes bort, som viser at banen er åpen.
    Man kan jo også opprette radioforbindelse hvis det er kun lokale som flyr mikrofly og modellfly.
    mvh
    Robert

    Comment


    • #3
      Cirrus er i akkurat samme situasjon - vi deler stripa med Østfold mikrofly klubb og denne sameksistensen fungerer bra.

      For å ivareta sikkerheten bruker vi både radio og visuell indikering.

      Den visuelle indikatoren består av 2 plater som er hengslet på midten, når vi har modellfly i lufta bretter vi ut markøren slik at den blir en ca 1,5x1,5 meter oransje flate.
      Mikrofly som kommer inn for landing og ser denne oransje plata skal ta en en runde i god høye, i det de passerer over plata skal de redusere hastigheten på motoren et par ganger om indikasjon på at de skal lande.
      Dette gir oss tid til å lande/rydde stripa, når dette er gjort bretter vi sammen plata slik at det oransje felte forsvinner som igjen er et signal til mikrofly piloten om at alt er klart for landing.

      Dette systemet har vært i bruk i mange år og fungerte greit med de lokale pilotene, men utfordringen vi hadde var en stadig økende trafikk av gjestende fly som ikke kjente til disse rutinene.
      For å komme rundt denne utfordringen lytter vi også på fly radioen - piloter som kommer til klubben har plikt til å melde fra på radioen om de skal lande.
      Dette gir oss tid til å få ned å ryddet stripa.

      Jeg tror det beste metoden for dere er å komme i en ordentlig dialog men mikrofly gjengen slik at dere blir enige om landing / melding prosedyrer som gjør det trygt å mulig for begge parter å bruke stripa.

      Vi i Cirrus har "bodd" sammen med mikro flyklubben siden tidens morgen og det fungerer helt utmerket.
      Last edited by Quadrocopter; 17-04-10, 12:46.

      Comment


      • #4
        Syns det er merkelig at man ikke har funnet på ett nasjonalt system for dette. Eller internasjoalt. Man har jo egentlig samme problematikken ovenfor privatfly/småfly og digre kommersielle fly på mange flyplasser.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Originally posted by spitmk16 View Post
          Syns det er merkelig at man ikke har funnet på ett nasjonalt system for dette. Eller internasjoalt. Man har jo egentlig samme problematikken ovenfor privatfly/småfly og digre kommersielle fly på mange flyplasser.
          Langt fra det samme - på disse flyplassene har du krav til radio bruk, noe som ikke er tilfelle på "mindre striper".

          Og det er definitivt ikke noe problem så lenge man har en dialog mellom de forskjellige brukerne og kommer til en enighet om hvilke rutiner men skal bruke.
          Videre så ønsker man å gjøre dette mest mulig komfortabelt for begge parter.
          Last edited by Quadrocopter; 17-04-10, 16:05.

          Comment


          • #6
            Glemte en ting i innlegget mitt - hos Cirrus har mikrofly klubben "førsterett", det betyr at vi gjør hva vi kan for at de skal kunne føle seg komfortable med ordningen og trygge under landingene.

            Dette er et system som har fungert i mer enn 15år og burde kunne uten problemer adopteres til andre som sitter i samme situasjon.
            Last edited by Quadrocopter; 17-04-10, 16:04.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Glemte en ting i innlegget mitt - hos Cirrus har mikrofly klubben "førsterett", det betyr at vi gjør hva vi kan for at de skal kunne føle seg komfortable med ordningen og trygge under landingene.

              Dette er et system som har fungert i mer enn 15år og burde kunne uten problemer adopteres til andre som sitter i samme situasjon.
              Ja, dette systemet både ser og høres bra ut.
              Krav til radio er utelukket hos oss, men den visuelle prosedyren var i den retningen jeg også tenkte meg. Dette sammen med en form for PPR for gjestende fly burde være nok til at sikkerheten ivaretaes. Vi har forøvrig også "gitt" prioritet til mikrofly slik at de alltid får ta av og lande når kravet melder seg.

              Denne plata som dere feller ned, er det en på hver side slik at den sees fra begge kanter, eller er den plassert på en slik måte at flyene ser den lett?

              Edit: Skjønte nå at den legges på bakken...
              Last edited by ErlendM; 17-04-10, 16:14. Reason: Leste litt grundigere gjennom innlegget jeg svarte på...
              Erlend Moen
              Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

              Comment


              • #8
                Hva vil skje i fremtiden.....

                Modellen vi bruker fungerer utmerket i små miljøer hvor vi har et tett og nært samarbeide.

                Hva som vil skje i fremtiden når/hvis modellfly aktiviteten blir lagt inn i mer kontrollerte former og "tvunget" til å operere fra regulerte motorsport områder er en helt annen diskusjon som jeg overlater til "styre og stell" å utrede!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  Glemte en ting i innlegget mitt - hos Cirrus har mikrofly klubben "førsterett", det betyr at vi gjør hva vi kan for at de skal kunne føle seg komfortable med ordningen og trygge under landingene.

                  Dette er et system som har fungert i mer enn 15år og burde kunne uten problemer adopteres til andre som sitter i samme situasjon.
                  Virker som en bra opplegg. Er jo vinn-vinn for begge parter. Dere i modellflyklubben får adskillig større stripe, og de i fra mikrofly klubben, har flere å dele utgifter, drift og dugnad på.

                  Syns moder foreningen burde utarbeide en nasjonal plan på hvordan modellfly/mikrofly skal samarbeide for hele landet. Super lyst på mikrofly selv, og det hadde vært greit at de stedene der to klubber holder til samme sted, at det er nasjonalt opplegg for dette.
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ErlendM View Post
                    Folgefonn RC-klubb leier / disponerer ei stripe sammen med et par mikroflygere. Dette fungerer pr. i dag greit da mikroflytrafikken har vært liten og oversiktlig. Nå ser det ut til at trafikken med mikro vil ta seg opp og vi trenger å få til et system for en sikker sameksistens mellom oss alle. Vi skal ha et møte nå i vår for å finne fram til et system som gjør at sikkerheten ivaretas for alle parter, og som er kurant og administrere.

                    Jeg er ute etter å høre om andre som erfaringer fra tilsvarende samarbeid, og hvordan dette blir løst. Situasjonen fram til i dag har vært at besøkende mikroflygere ikke alltid har gitt seg til kjenne før de dumper ned på stripa, noe som kunne ført til alvorlige situasjoner. I ett tilfelle sto en helikopter-pilot dypt konsentrert med sitt da et mikrofly plutselig kom susende rett over hodet på han. Det gikk heldigvis bra, men slik kan vi jo ikke ha det. Mikro-piloten trodde jo at modellfly-piloten hørte at han kom, men det var ikke tilfelle. Vi må derfor ha en eller annen form for visuell markering som viser at stripa er klar. Utfordringen er å finne et system for dette som gjør at det er lett å få det på plass.
                    Det er er vel pålagt og fly over stripa en tur før man lander, så i dette tillfelle er det gjesteflygeren som ikke gjør det han skal og lager en farlig situasjon.
                    Dette bør det snakkes ut om slik at det ikke blir uvennskap og fiendtligheter mellom avdelingene.
                    Vi her på sunndalsøra deler også med mikro og småfly. Vi har en radio slik at vi hører folk i lufta og som regel flyr de alltid over en gang i god høyde før de lander. Vi som flyr modellfly må selvfølgelig vike for fly som har med seg piloten ombord.
                    Jeg har også vært borti ett tillfelle der en gjesteflyver kom direkte inn for landing og det var ikke noe morsomt, selv om det ikke var noe dramatikk involvert.

                    Jeg mener det er mikroflygeren og ikke modellflygruppa som må se på rutinene sine her.
                    Hva om det hadde vært noen andre hindringer på stripa idet han kom inn for landing? Det kunne i værste fall vært fatalt.

                    Lars.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Larsern View Post
                      Det er er vel pålagt og fly over stripa en tur før man lander, så i dette tillfelle er det gjesteflygeren som ikke gjør det han skal og lager en farlig situasjon.
                      Dette bør det snakkes ut om slik at det ikke blir uvennskap og fiendtligheter mellom avdelingene.
                      Vi her på sunndalsøra deler også med mikro og småfly. Vi har en radio slik at vi hører folk i lufta og som regel flyr de alltid over en gang i god høyde før de lander. Vi som flyr modellfly må selvfølgelig vike for fly som har med seg piloten ombord.
                      Jeg har også vært borti ett tillfelle der en gjesteflyver kom direkte inn for landing og det var ikke noe morsomt, selv om det ikke var noe dramatikk involvert.

                      Jeg mener det er mikroflygeren og ikke modellflygruppa som må se på rutinene sine her.
                      Hva om det hadde vært noen andre hindringer på stripa idet han kom inn for landing? Det kunne i værste fall vært fatalt.

                      Lars.
                      Kan ikke mye teori angående mikrofly, men mikroflyveren skal forvisse seg om at landingen er trygg. Dette står i loven.
                      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by spitmk16 View Post
                        Kan ikke mye teori angående mikrofly, men mikroflyveren skal forvisse seg om at landingen er trygg. Dette står i loven.
                        Jeg flyr selv både mikro og modell, og som mikroflyger er det mange gode grunner for å fly over banen for å se etter hindringer, kikke på vindpølse, se etter annen trafikk o.s.v.

                        Det er ikke radiokrav i mikrofly når man flyr på små striper, men langt de fleste har radio i dag.

                        Det er ofte sånn at er man intressert i fly, er man intressert i all slags fly, så inkluder mikroflygerne i deres verden og vica versa, så får alle en forståelse for hverandre og kan sameksistere med lokale tilpassete regler.

                        Comment


                        • #13
                          Bare en presisering - vi er vel forlikte alle grupperinger, det er ikke det som er problemet.
                          Vi ønsker bare å sikre oss at vi har de nødvendige sikkerhetstiltak på plass når trafikken vil øke. Vi som flyr modellfly synes det er kjekt med større fly også, så lenge sikkerheten er på plass. Nå er jo snart de største modellflyene like store som de minste mikroflyene...

                          Men igjen - krav til radio er utelukket, så det vi vil gå for er nok samme varslings-merke som ble nevnt lenger opp, innflygingsprosedyrer samt krav til PPR for alle gjesteflygere.
                          Erlend Moen
                          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                          Comment

                          Working...
                          X