Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Grump/Voff: Manhattan???
    P51: Stay on topic...


    nuvel. Skal prøve å droppe tull i denne tråden fremover.

    4.1
    OPPLÆRING
    All opplæring av modellflygere foregår i en modellflyklubb tilsluttet
    NLF/Modellflyseksjonen. Enhver klubb med instruktør godkjent av klubbens
    styre,og som innehar gyldig instruktørbevis utstedt av Modellflyseksjonen,kan lære opp modellflygere iht. treningsprogrammet for flygebevis i de klasser intruktøren er sertifisert for. Flygebevis A er gyldig så lenge modellflygeren er aktiv, holder seg oppdatert om gjeldende regler og er medlem av NLF/modellflyseksjonen.

    Å være aktiv menes ved at man flyr modellfly som ett minimum en eller flere
    ganger i året. Det pliktes å holde seg oppdatert om gjeldende på NLF/modellfly
    sine oppdaterte sikkerhetssystemer minimum en gang i året.
    Øvrige flygebevis har en varighet på inntil 3 år.
    Slik jeg tolker denne teksten er Flygebevis A gyldig til jeg melder meg ut av NLF, eller slutter
    å holde meg oppdatert på lover og regler.
    "Øvrige flygebevis" (Regner med at dette da gjelder B og D) har en varighet inntil 3 år.

    Min A-lisens ble utstedt. hm. Ser nå at det ikke står når den er utstedt, men jeg betalte
    i alle fall 08.05.2013. På kortet står det klart og tydelig "Expiry Date 31.12.2015" ??

    B og D slik jeg tolker det ryker etter 3 år uansett, men hvorfor ryker min A-lisens 31.12.2015?
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • Og hvorfor får jeg stadig "påminnelse" om å betale for "ferdighetsbevis" når kurset bare var tull. Jeg er for sånne bevis, dersom de har innhold. På det kurset var foredragsholderen ikke RC-pilot, og hvertfall et par stykker hadde knapt vært i lufta med noe annet enn skumplast. På dette området trenger vi skjerping, noe jeg tror er i ferd med å skje.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • Jeg fløy prøven den 5.mai, sendte inn skjema dagen etter og fikk flygebevis A postlagt Oslo den 8.mai. Expiry date 00.00.00 altså livsvarig (se bilde). Så det er rettet opp nå ihvertfall.
        Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1368830725970.jpg
Views:	1
Size:	21.3 KB
ID:	600554
        Olav Moe

        -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

        Innholdet i min hangar, sånn ca

        Comment


        • Originally posted by P-51D_OLD_CROW View Post
          Et spørsmål:
          Når en klubb melder seg inn i NLF. Hvilke rettigheter har man da? Kan man "kreve" å få tildelt et sted å trene på lik linje med andre lag og foreninger? Har man da tilgang til spillemidler fra norsk tipping slik fotballsporten har? Hadde jo vært greit å fått tildelt en asfaltert flystripe av forbundet. Værsågod, gå og tren! Det flyter ikke akkurat over med striper for jet..... Hadde vært kjekt med noen rettigheter også. Ikke bare krav og forbud.
          Hvorfor spørre andre personer når du selv kan få de svarene fra modellflyseksjonen du trenger i denne sammenheng. Hvis du ikke gjør noe selv kan det ikke bli rare resultatet hverken flyplassmessig eller andre ting i samfunnet.
          Dag Øiseth Larsen
          90187441
          Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

          Comment


          • Originally posted by P-51D_OLD_CROW View Post
            Et spørsmål:
            Når en klubb melder seg inn i NLF. Hvilke rettigheter har man da? Kan man "kreve" å få tildelt et sted å trene på lik linje med andre lag og foreninger? Har man da tilgang til spillemidler fra norsk tipping slik fotballsporten har? Hadde jo vært greit å fått tildelt en asfaltert flystripe av forbundet. Værsågod, gå og tren! Det flyter ikke akkurat over med striper for jet..... Hadde vært kjekt med noen rettigheter også. Ikke bare krav og forbud.
            Da klubben jobbet med en Modellflyplass, som en mann klarte å forpurre , ble modellflyplasser som tilfredstiller visse kriterier, godkjent i depet til å motta tippemidler. Stor modellflyplass, som var vårt prosjekt, var iallfall mal da depet behandlet saken.
            Attached Files
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

            Comment


            • Er foreløpig ikke medlem i klubb ...

              Har prøvd å lese regelverket. Reagerte på at det ikke er klart definert grensene for regelverket.

              Et slikt organisasjons regelverk er ikke en lov eller forskrift og har derfor en begrenset myndighet.
              For å ungå missbruk av regelverket så bør det være helt klar definert hvem, hva,
              hvor og når regelverket gjelder. Ullne formuleringer som "rekreasjonsflyging" bør klart defineres.

              Skal man lage regler så må disse vere klare og tydelige det hjelper ikke med "gode" intensjoner.
              Overfor f.eks media, forsikringsselskaper m.m. så kan selv de beste intensjoner bli ris til egen bak.

              Comment


              • Når man leser reglene til en medlemsorganisasjon, så er ikke disse å anse som Norges lover. Vi kan lage regler som gjelder aktiviteter på våre områder, dersom reglene ikke bryter med norsk eller internasjonal lov som Norge er forpliktet til å følge. De lokale politivedtektene vil også trumfe, og selvsagt forskrifter og regelverk utviklet av LT og PT. Dermed kan vi feks bestemme at det ikke er lov å fly over 100 meter over en NLF-tilsluttet flyplass (søkt eksempel), men ikke at det er lov å fly over 400 fot (gjeldende forskrift). En lokal klubb kan selvsagt bestemme at NLFs regelverk ikke er strengt nok på enkelte punkter pga lokale forhold. I Vingtor har vi feks dessverre forbud mot helikopter. Vi kan bestemme at lydgrensen er feks 90 db, men dersom lokalt politi mener at det er for høyt, så bestemmer de. Dette syns jeg er ganske enkelt å forstå.

                Hva NLF bestemmer seg for vil ikke ha noe som helst å si for ikke-medlemmer, bortsett fra når de gjesteflyr på en NLF-stripe.
                Last edited by bjeff; 22-05-13, 10:11.
                Anders Eiebakke
                90078513

                Comment


                • De to sistnevnte herrer har litt rett og litt feil.

                  Så lenge modellfly ikke er regulert av en forskrift, er ikke håndboken å anse som norsk lov. Men i det øyeblikket modellflyging blir regulert av en forskrift, så er saken en helt annen, jmfr for eksempel seilfly. (BSL D 4-1).
                  Der står det å lese at tilsynet har godkjent NLF (NAK) til å forestå opplæring osv. Det er seilflyhåndboken som ligger til grunn for denne godkjenningen, og den er da å anse som norsk lov. Man kan ikke lovlig fly seilfly i Norge uten å være medlem av en NLF-tilknyttet klubb, ha sine papirer i orden og innrette seg etter seilflyhåndboken. (Det er pr. dato kun NLF som har godkjenning av tilsynet.)

                  Det samme vil fort kunne skje for modellfly, og det er vel strengt tatt derfor vi i dag har en modellflyhåndbok i versjon 1.0. For å være best mulig rustet til å imøtekomme en kommende forskrift. Og når den kommer (når, ikke hvis) så kan fort situasjonen være den at man MÅ være medlem av NLF-tilknyttet klubb for å fly modellfly lovlig i Norge.
                  Innen den tid er sikkert modellflyhåndboken i versjon både 2.0 og 3.0, etter gode innspill fra NLF-klubber som nå tester ut denne håndboken i praksis.

                  Nå er det riktig nok opptil en hver organisasjon å søke tilsynet om å få godkjent en håndbok, og kunne drive godkjent aktivitet, men for luftsportens del er det nesten bare NLF som har tatt seg brydderiet med dette. Tror det er et unntak på fallskjerm (ikke helt sikker.)

                  Egil Roland
                  MFK Vingen, blant annet.
                  Last edited by eroland; 23-05-13, 09:39. Reason: Typos...

                  Comment


                  • Her er en link til mikroflyhåndboken.
                    Den blir styrt på samme måte som seilflyhåndboken som eroland beskriver.
                    Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
                    http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

                    Comment


                    • I går fikk jeg ny "lapp" hvor det stod at A-beviset var evig.
                      Det var tom. en "personlig" hilsen midt på

                      (Det står 0,- fordi jeg allerede har betalt)

                      Click image for larger version

Name:	IMG_0456.jpg
Views:	1
Size:	58.2 KB
ID:	600657
                      Tom I. Arntsen

                      Comment


                      • Evig eies kun det tapte er det noe som heter.
                        Det stemmer jo ikke helt, for dårlige rykter er jo og evigvarende.
                        Men da kan vi altså føye til NLF sitt A-bevis i denne sjeldne kategorien
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • Her er en som har mye og si om a-beviset sitt...

                          MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                          MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                          Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                          Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                          Quickie: turl.no/13pe
                          Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                          Comment


                          • Jeg fikk to A-bevis for sikkerhets skyld
                            PS. Tøymerket tør jeg ikke ha på jakka
                            Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	68.3 KB
ID:	604761
                            Last edited by Wulf; 26-10-13, 21:12.
                            Balsa

                            Comment


                            • Originally posted by Wulf View Post
                              Jeg fikk to A-bevis for sikkerhets skyld
                              PS. Tøymerket tør jeg ikke ha på jakka
                              [ATTACH=CONFIG]73483[/ATTACH]
                              Legg merke til at det står "Aviation License" på de klistre-lappene.

                              Det er jo direkte latterlig.
                              Dont expect, inspect.
                              Fun Police everywhere!

                              Comment


                              • Føler at alt plutselig ble 100% trygt nå
                                Attached Files
                                EF 60" Edge. Torque.
                                EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
                                3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
                                CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
                                Multiplex FunCub XL on floats.
                                Jeti DS-16

                                Comment

                                Working...
                                X