Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Betyr det at jeg må registrere min F-16? Den veier 12kg uten fuel...
Leave a comment:
-
Da var i alle fall endring av lisens registrert i NLF for å tilfredstille nytt regelverk.
Såkalt "Stormodell" er nå plutselig blitt 12k+..
Enda 200,- betalt, for å endre et par bokstaver i systemet...
Leave a comment:
-
Originally posted by highspeed View PostOBS!
Det står "diameter" i den nye revisjonen, ikke blad størrelse!
En T-Rex 250 har blader på 250 mm, x2 blir dette 500 mm + litt til bladholderne.
Da har en "250" en rotordiameter på 525 mm (eller noe deromkring).
Hvilket betyr at det meste som er større enn et "250" krever A-bevis, slik det er skrevet i siste revisjon.
Leave a comment:
-
Originally posted by andersand View PostMeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh.
Alle mine heli er under 650mm diameter, og fly er under 2KG, host hark.
Hver jævla gang jeg har skullet ta beviset har det vært noe som ikke passet ene eller andre veien.
Det står "diameter" i den nye revisjonen, ikke blad størrelse!
En T-Rex 250 har blader på 250 mm, x2 blir dette 500 mm + litt til bladholderne.
Da har en "250" en rotordiameter på 525 mm (eller noe deromkring).
Hvilket betyr at det meste som er større enn et "250" krever A-bevis, slik det er skrevet i siste revisjon.
Leave a comment:
-
Originally posted by andersand View PostHver jævla gang jeg har skullet ta beviset har det vært noe som ikke passet ene eller andre veien.
Leave a comment:
-
Not yet, regelverket har ikke engang trått i kraft ennå. Men har tenkt til å ha ting på stell sånn at ræven er dekket ved en hendelse...
Leave a comment:
-
Iht. Modellflyseksjonens håndbok skal alle modeller over 20 kg registreres. Eier av modellen er ansvarlig for å registrere hver modell i dette skjema.
Modeller 20- 75 kg:
Modellen kan bli gjenstand for kontroll, men kan flys frem til eier evt. varsles om kontroll. Forsikring er inkludert i NLF kollektive ansvarsforsikring.
Leave a comment:
-
Det blir jo gode greier å måtte begynne å fore nlf med kroner for nytt bevis kvært 3.år bare for å få flydd 100cc kjerra som man har flydd fleire år allerede hvis det er tilbakevirkende.
Leave a comment:
-
Originally posted by Aviator View PostMen du mista det hvis du ikke fornyet før en hvis dato.... pga nye regler.
De som har A-bevis har opp til 30 kg nå. Hvis det skal automatisk bli utskrevet ett B-bevis som gjelder opp til 75 kg... Blir ikkje d feil.
Vi snakker stort sett om erfarne folk, som attpåtil allerede er kjent med sertifikat systemet, og at det er stilt krav til de. (De har jo allerede tatt et).
Det er nybegynnere vi vil få fanget opp med dette systemet fremover, å joda, jeg ser behovet for det.
Leave a comment:
-
Originally posted by OlaGB View PostJeg er og enig i det forsåvidt, men jeg mener de må utstede B til de som hadde opp til 30kg frem til nå. Det skal ikke ha tilbakevirkende kraft!
En trengte ikke ta lappen på nytt, for å beholde muligheten for å kjøre bil på 7500kg heller, når B gikk ned til 3500. Alle som ville fikk automatisk C1.
De som har A-bevis har opp til 30 kg nå. Hvis det skal automatisk bli utskrevet ett B-bevis som gjelder opp til 75 kg... Blir ikkje d feil.
Leave a comment:
-
Jeg er og enig i det forsåvidt, men jeg mener de må utstede B til de som hadde opp til 30kg frem til nå. Det skal ikke ha tilbakevirkende kraft!
En trengte ikke ta lappen på nytt, for å beholde muligheten for å kjøre bil på 7500kg heller, når B gikk ned til 3500. Alle som ville fikk automatisk C1.
Leave a comment:
-
Jeg er enig i siste justering av vektgrensene da de gamle var litt vel rundhåndet. Men håper at de vi har nå, ligger fast så vi slipper mer justeringer. Det ene flyet mitt tipper over i den nye grensen, så da må vel B lappen på plass her også.
Leave a comment:
Leave a comment: