Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Jøss. Høres ut som om du skriver om overgripere her. Mulig jeg bare misforstår, men man kan være i mot dette tullet uten å bli stemplet som det vel ?
Leave a comment:
-
Hehe. Warbirdmerke er ikke noe du må fly opp til. Jeg syntes bare tøymerket til lnf virker veldig selvhøytidig samtidig barnslig, men det er nå min meningtror de fleste i klubben har A-beviset nå, men jeg tar like ofte dekning under enkelte flygninger,nå som før
Leave a comment:
-
Jeg kan ikke se at det å ha bestått en flytest og fått godkjent sertifisert pilot er noe å mobbeAt nivået på det ikke er allverden i forhold til enkeltes flyferdigheter skal vi være glad for, man skal ha basis ferdigheter, forstå sikkerhet og utsjekk av modell og radioutstyr og kan fly solo. At man rangerer ett klistremerke eller ett tøymerke for en interessegruppe høyere enn en lisens har vel litt med hva hjertet banker for. Etter å ha sett en del warbirds gutter fly så ville jeg ikke følt meg noe tryggere som medpilot selv med ett slikt medlems merke på brystet
Last edited by Superstar40; 27-10-13, 05:09.
Leave a comment:
-
Evig eies kun det tapte er det noe som heter.
Det stemmer jo ikke helt, for dårlige rykter er jo og evigvarende.
Men da kan vi altså føye til NLF sitt A-bevis i denne sjeldne kategorien
Leave a comment:
-
-
Her er en link til mikroflyhåndboken.
Den blir styrt på samme måte som seilflyhåndboken som eroland beskriver.
Leave a comment:
-
De to sistnevnte herrer har litt rett og litt feil.
Så lenge modellfly ikke er regulert av en forskrift, er ikke håndboken å anse som norsk lov. Men i det øyeblikket modellflyging blir regulert av en forskrift, så er saken en helt annen, jmfr for eksempel seilfly. (BSL D 4-1).
Der står det å lese at tilsynet har godkjent NLF (NAK) til å forestå opplæring osv. Det er seilflyhåndboken som ligger til grunn for denne godkjenningen, og den er da å anse som norsk lov. Man kan ikke lovlig fly seilfly i Norge uten å være medlem av en NLF-tilknyttet klubb, ha sine papirer i orden og innrette seg etter seilflyhåndboken. (Det er pr. dato kun NLF som har godkjenning av tilsynet.)
Det samme vil fort kunne skje for modellfly, og det er vel strengt tatt derfor vi i dag har en modellflyhåndbok i versjon 1.0. For å være best mulig rustet til å imøtekomme en kommende forskrift. Og når den kommer (når, ikke hvis) så kan fort situasjonen være den at man MÅ være medlem av NLF-tilknyttet klubb for å fly modellfly lovlig i Norge.
Innen den tid er sikkert modellflyhåndboken i versjon både 2.0 og 3.0, etter gode innspill fra NLF-klubber som nå tester ut denne håndboken i praksis.
Nå er det riktig nok opptil en hver organisasjon å søke tilsynet om å få godkjent en håndbok, og kunne drive godkjent aktivitet, men for luftsportens del er det nesten bare NLF som har tatt seg brydderiet med dette. Tror det er et unntak på fallskjerm (ikke helt sikker.)
Egil Roland
MFK Vingen, blant annet.
Leave a comment:
-
Når man leser reglene til en medlemsorganisasjon, så er ikke disse å anse som Norges lover. Vi kan lage regler som gjelder aktiviteter på våre områder, dersom reglene ikke bryter med norsk eller internasjonal lov som Norge er forpliktet til å følge. De lokale politivedtektene vil også trumfe, og selvsagt forskrifter og regelverk utviklet av LT og PT. Dermed kan vi feks bestemme at det ikke er lov å fly over 100 meter over en NLF-tilsluttet flyplass (søkt eksempel), men ikke at det er lov å fly over 400 fot (gjeldende forskrift). En lokal klubb kan selvsagt bestemme at NLFs regelverk ikke er strengt nok på enkelte punkter pga lokale forhold. I Vingtor har vi feks dessverre forbud mot helikopter. Vi kan bestemme at lydgrensen er feks 90 db, men dersom lokalt politi mener at det er for høyt, så bestemmer de. Dette syns jeg er ganske enkelt å forstå.
Hva NLF bestemmer seg for vil ikke ha noe som helst å si for ikke-medlemmer, bortsett fra når de gjesteflyr på en NLF-stripe.Last edited by bjeff; 22-05-13, 10:11.
Leave a comment:
-
Er foreløpig ikke medlem i klubb ...
Har prøvd å lese regelverket. Reagerte på at det ikke er klart definert grensene for regelverket.
Et slikt organisasjons regelverk er ikke en lov eller forskrift og har derfor en begrenset myndighet.
For å ungå missbruk av regelverket så bør det være helt klar definert hvem, hva,
hvor og når regelverket gjelder. Ullne formuleringer som "rekreasjonsflyging" bør klart defineres.
Skal man lage regler så må disse vere klare og tydelige det hjelper ikke med "gode" intensjoner.
Overfor f.eks media, forsikringsselskaper m.m. så kan selv de beste intensjoner bli ris til egen bak.
Leave a comment:
Leave a comment: