Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jon Wold
    replied
    Over 20 kg skal registreres.

    Leave a comment:


  • P-51D_OLD_CROW
    replied
    Betyr det at jeg må registrere min F-16? Den veier 12kg uten fuel...

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Da var i alle fall endring av lisens registrert i NLF for å tilfredstille nytt regelverk.
    Såkalt "Stormodell" er nå plutselig blitt 12k+..

    Enda 200,- betalt, for å endre et par bokstaver i systemet...

    Leave a comment:


  • sjaa
    replied
    Originally posted by xilian View Post
    Hvor mange her inne har registrert flyet/heliet sitt?
    Jeg har registrert modell. Dvs, sendte inn skjema, men har ikke hørt noe siden. Det er heller ikke registrert noe i Melwin..

    Leave a comment:


  • andersand
    replied
    Originally posted by highspeed View Post
    OBS!
    Det står "diameter" i den nye revisjonen, ikke blad størrelse!

    En T-Rex 250 har blader på 250 mm, x2 blir dette 500 mm + litt til bladholderne.
    Da har en "250" en rotordiameter på 525 mm (eller noe deromkring).

    Hvilket betyr at det meste som er større enn et "250" krever A-bevis, slik det er skrevet i siste revisjon.
    Jeg vet, legg merke til jeg skrev diameter, jeg er en jævel på både regler og juss, men tullet/trollet litt i posten over

    Leave a comment:


  • highspeed
    replied
    Originally posted by andersand View Post
    Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh.

    Alle mine heli er under 650mm diameter, og fly er under 2KG, host hark.

    Hver jævla gang jeg har skullet ta beviset har det vært noe som ikke passet ene eller andre veien.
    OBS!
    Det står "diameter" i den nye revisjonen, ikke blad størrelse!

    En T-Rex 250 har blader på 250 mm, x2 blir dette 500 mm + litt til bladholderne.
    Da har en "250" en rotordiameter på 525 mm (eller noe deromkring).

    Hvilket betyr at det meste som er større enn et "250" krever A-bevis, slik det er skrevet i siste revisjon.

    Leave a comment:


  • Karl H.
    replied
    Originally posted by andersand View Post
    Hver jævla gang jeg har skullet ta beviset har det vært noe som ikke passet ene eller andre veien.
    Hvis det er innstruktør/sensor som er skyld i det, bør vedkommende degraderes. Men kanskje det er stas å ha jakkemerke. Jeg sier aldri nei, selv om jeg må reise til en annen klubb. Desverre er jeg ikke instruktør på heli, ellers skulle det blitt ordnet i løpet av helga.

    Leave a comment:


  • andersand
    replied
    Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh.

    Alle mine heli er under 650mm diameter, og fly er under 2KG, host hark.

    Hver jævla gang jeg har skullet ta beviset har det vært noe som ikke passet ene eller andre veien.
    Last edited by andersand; 22-04-14, 14:25.

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Not yet, regelverket har ikke engang trått i kraft ennå. Men har tenkt til å ha ting på stell sånn at ræven er dekket ved en hendelse...

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Iht. Modellflyseksjonens håndbok skal alle modeller over 20 kg registreres. Eier av modellen er ansvarlig for å registrere hver modell i dette skjema.

    Modeller 20- 75 kg:
    Modellen kan bli gjenstand for kontroll, men kan flys frem til eier evt. varsles om kontroll. Forsikring er inkludert i NLF kollektive ansvarsforsikring.
    Hvor mange her inne har registrert flyet/heliet sitt?

    Leave a comment:


  • coolpex
    replied
    Det blir jo gode greier å måtte begynne å fore nlf med kroner for nytt bevis kvært 3.år bare for å få flydd 100cc kjerra som man har flydd fleire år allerede hvis det er tilbakevirkende.

    Leave a comment:


  • OlaGB
    replied
    Originally posted by Aviator View Post
    Men du mista det hvis du ikke fornyet før en hvis dato.... pga nye regler.

    De som har A-bevis har opp til 30 kg nå. Hvis det skal automatisk bli utskrevet ett B-bevis som gjelder opp til 75 kg... Blir ikkje d feil.
    I noen tilfeller, jepp. Men sånn er det å innføre nye systemer. En kan ikke be hele klubber styre på å ta sertifikat som en attpåtil bedyrer er livsvarige, for så året etter fortelle de samme folkene at nå gjelder det ikke lengre.

    Vi snakker stort sett om erfarne folk, som attpåtil allerede er kjent med sertifikat systemet, og at det er stilt krav til de. (De har jo allerede tatt et).

    Det er nybegynnere vi vil få fanget opp med dette systemet fremover, å joda, jeg ser behovet for det.

    Leave a comment:


  • Aviator
    replied
    Originally posted by OlaGB View Post
    Jeg er og enig i det forsåvidt, men jeg mener de må utstede B til de som hadde opp til 30kg frem til nå. Det skal ikke ha tilbakevirkende kraft!

    En trengte ikke ta lappen på nytt, for å beholde muligheten for å kjøre bil på 7500kg heller, når B gikk ned til 3500. Alle som ville fikk automatisk C1.
    Men du mista det hvis du ikke fornyet før en hvis dato.... pga nye regler.

    De som har A-bevis har opp til 30 kg nå. Hvis det skal automatisk bli utskrevet ett B-bevis som gjelder opp til 75 kg... Blir ikkje d feil.

    Leave a comment:


  • OlaGB
    replied
    Jeg er og enig i det forsåvidt, men jeg mener de må utstede B til de som hadde opp til 30kg frem til nå. Det skal ikke ha tilbakevirkende kraft!

    En trengte ikke ta lappen på nytt, for å beholde muligheten for å kjøre bil på 7500kg heller, når B gikk ned til 3500. Alle som ville fikk automatisk C1.

    Leave a comment:


  • Wulf
    replied
    Jeg er enig i siste justering av vektgrensene da de gamle var litt vel rundhåndet. Men håper at de vi har nå, ligger fast så vi slipper mer justeringer. Det ene flyet mitt tipper over i den nye grensen, så da må vel B lappen på plass her også.

    Leave a comment:

Working...
X