Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OlaGB
    replied
    Så det var bortkastet å hive seg irundt å få a beviset iorden med andre ord...

    Herlig.

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Kan bekrefte. Dato er satt til 01.05 men det vil bli gitt rikelig med tid for at alle skal ha muligheten til å fly opp. Jeg har stikki nesa mi borti NLF siden galemathias forslaget fra SU lå på bordet. Synes dagens regler er helt greie, dette er ikke en oppflyging man trenger å grue seg til om man klarer å ta av, holde flyet i lufta og lande det igjen.

    Synes NLF har tatt inn over seg de ytringer vi Modellflygere har gitt fra oss som har endt med dagens regelverk.

    Leave a comment:


  • gnistjeger
    replied
    Originally posted by xilian View Post
    jæjæ... Ryktene skal ha det til at nye regler fom. 1. mai 2014 er følgende:

    2kg+ krever A-bevis
    7kg+ krever B-bevis

    Noen som kan bekrefte?
    B-beviset kreves hvis modellen veier mer enn 12kg. Endret fra 30kg slik det har vært nå.
    2kg for A-bevis ja...

    Leave a comment:


  • coolpex
    replied
    Originally posted by xilian View Post
    jæjæ... Ryktene skal ha det til at nye regler fom. 1. mai 2014 er følgende:

    2kg+ krever A-bevis
    7kg+ krever B-bevis

    Noen som kan bekrefte?
    Tilbakevirkende kraft er vel ikke lov, eller?.

    Leave a comment:


  • kkalle
    replied
    Originally posted by xilian View Post
    jæjæ... Ryktene skal ha det til at nye regler fom. 1. mai 2014 er følgende:

    2kg+ krever A-bevis
    7kg+ krever B-bevis

    Noen som kan bekrefte?
    I tilfelle blir det nok døden for mange modellflyplasser. Det er ganske dårlig oppmøte allerede.

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    jæjæ... Ryktene skal ha det til at nye regler fom. 1. mai 2014 er følgende:

    2kg+ krever A-bevis
    7kg+ krever B-bevis

    Noen som kan bekrefte?

    Leave a comment:


  • JoE Kongsvinger MFK
    replied
    Originally posted by RGJ View Post
    tror noen ikke helt forstår hva som kan skje om ikke "modellfly" norge er våkene i timen her.
    Har der tenkt på hva det værste som kan skje er?? jo at myndighetene kommer feks etter en ulykke og spør det som er naturlig og spørre av organer..les NLF.. hvor er regelverket dere forholder dere til hvor er opplæringsprogrammet deres...har vi ikke noe da så er det våre kjære folkevalgte som setter igang(se hva som skjedd i statene etter det helikopter uhellet der for ikke lenge siden ble ikke det et forbud i visse områder)og lager noe regel som er langt fra spiselig , og det er jo da HELT naturlig at det er en form for opplærings"system" og en form for "bevis/førekort", og om alle går litt i seg selv kikker på kravene så må vel alle si at om en ikke er istand til å gjennomføre det der så bør man finne frem en gammel trainer og få seg litt opplæring.
    All den sytingen mot dette er helt på jorde...
    så syns om det ikke kommer annen info her enn meningsløs suting rund disse bevisene så får heller folk klappe igjen.. bedre og være føre var enn etter snar..eller hva ?

    Tror det RGJ sier her er det beste poenget, hvis vi hadde fått noe tredd over hodet utenfra hadde det blitt mye verre. Blir vi SÅ mye bedre/tryggere til å fly av å ta denne lappen? Neppe. Er instruktørene i verdensklasse bare fordi vi har gått et instruktørkurs? Nei da. Men det NLF har gjort er å sette i gang en fornuftig prosess.

    Hvis fortsatt noen syns dette er så vondt og vanskelig, kan jeg få spørre: 1: Har noen blitt nektet A-beviset (eller andre bevis), til tross for ok flyferdighet og kunnskaper? (dvs: har vi småkonger som misbruker stillingen sin som instruktør i klubbene)
    2: Har noen som ikke er til fare for folk & fe blitt satt på bakken i år?
    3: Føler noen at NLF jobber for å på sikt hindre uorganisert flyging, utenom NLF-klubbstriper og stevner? Det er vel fortsatt mulig å fly FPV, UAV og hjemme-mekka puls-jet i/over fjord, fjell og vidder (og over 130m), så mye en gidder, så lenge en tar ansvar for å ikke skade noen og bruker huet selv?
    Han New-Zealanderen som noen synes så synd på, er vel mer opptatt av å få trynet sitt på youtube enn selve flyginga, og er en kjent aktivist og kverrulant. Sjekk div blogger om saken. Når han da i tillegg er dårlig pilot og dårlig mekaniker, og insisterer på å styrte de elendige flya sine rundt i tåka på en småflyplass/flerbruksanlegg for motorsport, der de ikke har godkjenning for modellflyging, så må det være greit at han mister jakke-merket? Han klarer vel å fortsette med det han gjør uansett? For det som funker greit i bushen er kanskje ikke like gangbart i tettbygde strøk, og det blir litt vanskelig for et forbund å backe en sånn fyr med forsikring og alt.

    Leave a comment:


  • Magne_H
    replied
    Originally posted by Shrek View Post
    [ATTACH=CONFIG]73514[/ATTACH]

    Er a-beviset i så fall gyldig om det ikke blir fornyet hvert 2.år? På bildet ovenfor fra Tom Ivar så står det jo expiry 2015.
    Ut i fra bildet ser det ut som om Tom Ivar har A-bevis og D-bevis.
    Det er D-beviset som må fornyes.
    Mvh
    Magne

    Leave a comment:


  • Sniper
    replied
    Originally posted by kwik View Post
    hehe. Du sier noe.

    Det blir skuffen for meg. Warbird merket derimot har jeg gjerne på ved gitte anledninger. Både til hverdag og fest.

    Har dere hørt vitsen om samen og fiskekort?

    Jo, det var en gang en akademiker fra Oslo som ble oppsyns-mann i Finnmark.

    Han skulle ut på sin første tur i felten, og kom til et lite vann ute på vidda.

    Der stod det en same og fisket. Straks samen så ham, la han på sprang innover vidda.

    Og oppsyns-mannen la på sprang etter samen. Etter et par timers jogging kom han til et nytt vann, og der stod samen og fisket igjen. Samen la på sprang straks han så oppsyns-mannen.

    Dette gjentok seg flere ganger, og oppsyns-mannen ble helt utslitt.

    Tilslutt sprang ikke samen da oppsyns-mannen kom, og han gikk bort til samen og sa;

    Har du fiskekort !??? ( Les; A-bevis )

    Ja, selvfølgelig, sa samen, og viste fram Fiskekortet.

    Men hvorfor springer du, da?

    Ja, er det ikke lov å springe, når du har fiskekort? Sa samen.
    Hehe. That`s the spirit

    Leave a comment:


  • DagTheElder
    replied
    Originally posted by RGJ View Post
    tror noen ikke helt forstår hva som kan skje om ikke "modellfly" norge er våkene i timen her.
    Har der tenkt på hva det værste som kan skje er?? jo at myndighetene kommer feks etter en ulykke og spør det som er naturlig og spørre av organer..les NLF.. hvor er regelverket dere forholder dere til hvor er opplæringsprogrammet deres...har vi ikke noe da så er det våre kjære folkevalgte som setter igang(se hva som skjedd i statene etter det helikopter uhellet der for ikke lenge siden ble ikke det et forbud i visse områder)og lager noe regel som er langt fra spiselig , og det er jo da HELT naturlig at det er en form for opplærings"system" og en form for "bevis/førekort", og om alle går litt i seg selv kikker på kravene så må vel alle si at om en ikke er istand til å gjennomføre det der så bør man finne frem en gammel trainer og få seg litt opplæring.
    All den sytingen mot dette er helt på jorde...
    så syns om det ikke kommer annen info her enn meningsløs suting rund disse bevisene så får heller folk klappe igjen.. bedre og være føre var enn etter snar..eller hva ?
    Yepp Rune, men den sytingen er jo morsom å lese. Hmmmm, ...................

    Leave a comment:


  • RGJ
    replied
    tror noen ikke helt forstår hva som kan skje om ikke "modellfly" norge er våkene i timen her.
    Har der tenkt på hva det værste som kan skje er?? jo at myndighetene kommer feks etter en ulykke og spør det som er naturlig og spørre av organer..les NLF.. hvor er regelverket dere forholder dere til hvor er opplæringsprogrammet deres...har vi ikke noe da så er det våre kjære folkevalgte som setter igang(se hva som skjedd i statene etter det helikopter uhellet der for ikke lenge siden ble ikke det et forbud i visse områder)og lager noe regel som er langt fra spiselig , og det er jo da HELT naturlig at det er en form for opplærings"system" og en form for "bevis/førekort", og om alle går litt i seg selv kikker på kravene så må vel alle si at om en ikke er istand til å gjennomføre det der så bør man finne frem en gammel trainer og få seg litt opplæring.
    All den sytingen mot dette er helt på jorde...
    så syns om det ikke kommer annen info her enn meningsløs suting rund disse bevisene så får heller folk klappe igjen.. bedre og være føre var enn etter snar..eller hva ?

    Leave a comment:


  • geebee
    replied

    Leave a comment:


  • kwik
    replied
    Originally posted by Sniper View Post
    Ta det nå for det det er verdt. A-bevis er A-bevis. Legg det i skuffen eller sy merket på jakka. Who cares. Det er et minste minimum og et veldig edruelig tiltak - husk hva det sinnssyke SU en gang i tiden forsøkte å stelle i stand. Dette er bare helt nydelig i forhold.
    hehe. Du sier noe.

    Det blir skuffen for meg. Warbird merket derimot har jeg gjerne på ved gitte anledninger. Både til hverdag og fest.

    Har dere hørt vitsen om samen og fiskekort?

    Jo, det var en gang en akademiker fra Oslo som ble oppsyns-mann i Finnmark.

    Han skulle ut på sin første tur i felten, og kom til et lite vann ute på vidda.

    Der stod det en same og fisket. Straks samen så ham, la han på sprang innover vidda.

    Og oppsyns-mannen la på sprang etter samen. Etter et par timers jogging kom han til et nytt vann, og der stod samen og fisket igjen. Samen la på sprang straks han så oppsyns-mannen.

    Dette gjentok seg flere ganger, og oppsyns-mannen ble helt utslitt.

    Tilslutt sprang ikke samen da oppsyns-mannen kom, og han gikk bort til samen og sa;

    Har du fiskekort !??? ( Les; A-bevis )

    Ja, selvfølgelig, sa samen, og viste fram Fiskekortet.

    Men hvorfor springer du, da?

    Ja, er det ikke lov å springe, når du har fiskekort? Sa samen.
    Last edited by kwik; 29-10-13, 05:59.

    Leave a comment:


  • Sniper
    replied
    Ta det nå for det det er verdt. A-bevis er A-bevis. Legg det i skuffen eller sy merket på jakka. Who cares. Det er et minste minimum og et veldig edruelig tiltak - husk hva det sinnssyke SU en gang i tiden forsøkte å stelle i stand. Dette er bare helt nydelig i forhold.

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Hvis du henviser til meg, så fikk jeg nytt!

    (MFN) ModellflyNytt.no

    Leave a comment:

Working...
X