Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Quadrocopter
    replied
    Vel - det er en risikosport å stikke hånda ned i dette vepsebolet hvis man har andre meninger enn "gutteklubben grei"

    Hele denne diskusjonen minner om situasjonen som oppstod da NLF og Hanggliderseksjonen skulle innføre nytt sertifisering og opplærings system på midten av 1980 tallet
    Heldigvis var S. A. Fossum rakrygget og hardhudet nok til å stå i mot alle hugg og dommedags profetiene fra de "etablerte" pilotene som hadde trekt nisselua langt ned over øynene. For dem var dette undergangen for Hanggliding i Norge og de fleste klubbene ville forsvinne som dugg for sola...........
    I de 8 årene jeg var instruktør etter at dette systemet ble innført så jeg et HG miljø som vokste og blomstret som aldri før - om dette hadde med innføringen av systemet kan diskuteres men det drepte definitivt ikke miljøet - tvert om.

    De fleste regelverk er aldri 100% fra dag null og trenger å gå seg til over tid - noe dette regelverket også trenger, ut i fra hva jeg kan se så er det en "endrings" prosess på gang selv om modellfly seksjonen ikke kommenterer i dette forumet - noe jeg forstår veldig godt!

    -Frank-

    Leave a comment:


  • P-51D_OLD_CROW
    replied
    Originally posted by anders e View Post
    Btw........Affa er en rimelig oppegående person som har meget fornuftige meninger her ser jeg. Skulle ønske flere av dere som ikke skjønner problemet med dette nye kan se hva han skriver og mener. Han er jo rett og slett fornuftig i forhold til 2-3 av dere andre som digger dette nye.
    Digger og digger fru blom! Skulle gjerne sett at et slikt regelverk kun ble håndhevet på konkurranser og/eller flyshows med tilskuere. Men på en søndag på stripa så trenger man strengt tatt ikke dette regelverket. Da holder det med klubbens egne vedtekter. Men som med alt anna offentlig så blir jo detta tredd nedover øra på oss! Da gjelder det å gjøre det beste ut av situasjonen. Syns at sunt folkevett holder i massevis!
    Last edited by P-51D_OLD_CROW; 17-05-13, 09:08.

    Leave a comment:


  • anders e
    replied
    Btw........Affa er en rimelig oppegående person som har meget fornuftige meninger her ser jeg. Skulle ønske flere av dere som ikke skjønner problemet med dette nye kan se hva han skriver og mener. Han er jo rett og slett fornuftig i forhold til 2-3 av dere andre som digger dette nye.

    Leave a comment:


  • anders e
    replied
    I uendelig mange år har folk kunne reise på stripa å fly , ha det sosialt og le av dårlige landinger. Spesielt dem som bare kommer 3 ganger i året. Det blir ikke gøy for dem lengere. I 20-25 år har vel klubben vår eksistert uten at dette har skapt problemer eller skader annet en kutt i fingeren. Idioti å spørre hvorfor folk ikke vil lære å fly.........Disse folkene kommer ikke tilbake fordi det har blitt for seriøst. Dette er dem som koser seg med cub'n og calmatoen........eller det hjemmelagde flyet sitt.

    Har ikke noe i mot regler jeg, for blir det for dumt eller strengt så slutter jeg bare med denne hobby'n................
    Dette har ikke noe med at JEG ikke tror jeg klarer å fly.........

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Originally posted by bjeff View Post
    Jeg skjønner ikke hvorfor tilsynelatende voksne mennesker ikke vil lære seg å fly.
    Total skivebom bjeff!

    Å lære å fly er det noen som aldri gjør, men de trenger ikke være til fare for rikets sikkerhet av den grunn.

    Dette handler om holdninger, enkelt å greit! Ikke ett eneste regelverk kan slå gode holdninger men ett feilslått regelverk kan lett drepe gode holdninger...

    Leave a comment:


  • Pistepirkko
    replied
    Personen som har lagde utkastet til forslag til A testen har selv plantet Christen Eagle 50cc 10kg i skogen. Men hensikten er at en skal ha klare skiller hvor piloten står og tilskuere, sikkerhet ved oppstart flyet ect, som P-51D nevner over.

    Leave a comment:


  • P-51D_OLD_CROW
    replied
    Originally posted by bjeff View Post
    Jeg skjønner ikke hvorfor tilsynelatende voksne mennesker ikke vil lære seg å fly.
    A-beviset lærer ikke folk å fly. Det kan de allerede! Men det er et bevis på at man KAN fly trygt. Skal nok ta både A,B og D bevis etterhvert selv om jeg foreløpig ikke flyr på NLF striper. Ikke bare for min egen del, men for at andre skal skjønne at jeg kan fly og være trygg på det.

    Leave a comment:


  • OlaGB
    replied
    Originally posted by bjeff View Post
    Jeg skjønner ikke hvorfor tilsynelatende voksne mennesker ikke vil lære seg å fly.
    Jeg tror de aller aller fleste som kjøper et fly på over 7kg, har flydd nok til å klare a-beviset, da vi snakker om fly til noen tusenlapper. Har de ikke det, bør klubben være voksen nok til å hjelpe vedkommende istedet for å tre regelverk over hodet på de og skremme de bort ifra stripa.

    Det eneste argumentet jeg kjøper ang A-beviset, at forsikringsselskapet krever (slik jeg har forstått det?) at det finnes et slikt sertifikat/regelverk.

    Men en ting MÅ skrives bort av regelverket, å det er ang maiden.. En instruktør sertifisering sier ingenting om flygeferdighet, og folk flest vil neppe la dette skje.
    En buddy-sjekk av flyet rent teknisk før maiden take-off, kan derimot være på sin plass uansett hva slags tittelvedkommende måtte ha.

    Leave a comment:


  • Trulsen
    replied
    Originally posted by bjeff View Post
    Jeg skjønner ikke hvorfor tilsynelatende voksne mennesker ikke vil lære seg å fly.
    Det er ikke det det handler om i mine øyne

    Leave a comment:


  • bjeff
    replied
    Jeg skjønner ikke hvorfor tilsynelatende voksne mennesker ikke vil lære seg å fly.

    Leave a comment:


  • P-51D_OLD_CROW
    replied
    Kanskje man skulle ta A-beviset, så slutter man å få så dårlige landinger! A-bevis=ingen krasj eller dårlige landinger! I en perfekt verden......

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Jeg skal, så snart vær og A4-livet tillater det ta "maiden" på Pittsen.
    Gleder meg som en hund, og er jo litt spent på hvordan det er å fly.

    Men jeg har jo A-beviset, så regner med at det går bra

    Leave a comment:


  • kwik
    replied
    Disse holdningene om at man må ha et bevis for å presse grenser er en del av feminiseringen av samfunnet.

    Vi ser det på alle hold.

    Null-toleranse for ditt og datt.

    Skolevesenet er forandret pga feminiseringen. Nå også modellfly-sporten.

    Hva er galt med en dårlig landing på ei modellfly-stripe? Hvem skadet de andre enn sitt eget fly?

    Hadde det blitt noe bedre om en såkallt sertifisert instruktør stod og så på, i stedet for en god støttespiller?

    Så de gode intensjonene om å hjelpe, ender opp med at man ikke kan kose seg og presse grenser på ei modellfly-stripe uten bevis?

    Fordi man vil ha et hundre prosent sikkert samfunn uten risiko? Feminisering.

    Den samle-videoen der var forresten fra Tyskland, mener jeg. Siden jeg så Arthur Kohler buklande sin 1/4 skala Fw-190.

    Så de hadde nok "Fuhrer-Schein" hele gjengen.


    Arthur Kohler flyr egen-designede 1/4 skala Fw-190;

    Last edited by kwik; 20-05-13, 21:48.

    Leave a comment:


  • Pistepirkko
    replied
    Det skal ikke så mye til får å få komplemang for en fin landing
    Click image for larger version

Name:	WP_000033.jpg
Views:	1
Size:	120.1 KB
ID:	600535Click image for larger version

Name:	WP_000031 (2).jpg
Views:	1
Size:	129.5 KB
ID:	600536
    Last edited by Pistepirkko; 16-05-13, 23:37.

    Leave a comment:


  • andersand
    replied
    Originally posted by Quadrocopter View Post
    Denne videoen viser at fly ferdigheter ikke alltid står i stil med størrelsen på modellen eller år bak stikka og at en eller annen form for sertifisering (kanskje) bør komme på plass.
    Videoen er i fra litt lenger syd over men skiller seg ikke fra hva man ser på striper her til lands også.

    Har ikke holdt på så mange år men har lagt merke til at det finnes mange "grand old man" som er på stripa og har stor makt men flyr utrolig lite....




    og dette er i null vind!!!!!!!

    de der flyr værre enn meg!

    Leave a comment:

Working...
X