Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kjetilmh
    replied
    Dette handler egentlig lite om hvor flink man er til å fly. Poenget er at man ikke skal utsette seg selv eller andre mennesker for unødvendig risiko. F.eks at man ikke flyr med ødelagt propell , eller starter motoren i depo. Ergo trenger heller ikke instruktøren så veldig flink til og fly. Det handler mer om gode holdninger sunt folkevett. Slapp av , det årner seg. . .

    Leave a comment:


  • jab
    replied
    Dersom målet er å fjerne alt av "spenstige" fly turer og "kreative" landinger fra nye og gamle piloter, så hadde det blitt svært kjedelig på stripa og lite intersant om du spør meg. Alle følger ekstra godt med på jomfru turen i tilfelle det blir litt ekstra "action". Akkurat som rally og formula racing, hvor tilskuerende egentlig bare sitter og venter på krasj..

    Leave a comment:


  • RGJ
    replied
    Denne videoen viser at fly ferdigheter ikke alltid står i stil med størrelsen på modellen eller år bak stikka og at en eller annen form for sertifikat kanskje bør komme på plass.

    Har ikke holdt på så mange år men har lagt merke til at det finnes mange "grand old man" som er på stripa og har stor makt men flyr utrolig lite....
    er vel nok et bevis på at evnene ikke er like innholdet i lommeboka, får inderlig håpe de norske skala pilotene har bedre evner enn dette , må si jeg ikke var veldig imponert.....så mange flotte modeller utsatt for så stor fare, er vel ikke mange på den videoen som hadde fortjent noe bevis av noe slag...har vel et tips til disse ...Grauner Taxi(trainer av gode gamle slaget) som flyes til den er fulstendig utslitt , så gutter stiller meg opp og skyt meg for mine meniger.
    Jeg kan ikke begripe hva dere er så redde for ..det skulle jo være en smal sak for de fleste (som er for bi nybegynner stadiget) å klare seg gjennom kravene.

    Leave a comment:


  • Quadrocopter
    replied
    Denne videoen viser at fly ferdigheter ikke alltid står i stil med størrelsen på modellen eller år bak stikka og at en eller annen form for sertifisering (kanskje) bør komme på plass.
    Videoen er i fra litt lenger syd over men skiller seg ikke fra hva man ser på striper her til lands også.

    Har ikke holdt på så mange år men har lagt merke til at det finnes mange "grand old man" som er på stripa og har stor makt men flyr utrolig lite....




    og dette er i null vind!!!!!!!

    Leave a comment:


  • Seiler`n
    replied
    Originally posted by Wulf View Post
    Jeg skjønner ikke hvorfor man skal fly opp til A-lappen
    Kan ikke instruktørene i klubben gi deg det, når de har stått i årevis og sett meg fly mer avanserte modeller en gjennomsnittet ?
    Og instruktøren har bare fløyet enkle modeller .?
    En god grunn er at det ikke skal være forskjelsbehandling og "trynefaktor" som gir deg / meg A beviset.

    Ser for meg klubbens grand old MAN som en gang var sjefen på stripa... ikke tkler en jypling av en instruktør som ikke vill gi han A beviset over bordet.. På Lillehammer slår vi alle over samme kammen.. Ingen forskjelsbehandling av gamle og nye medlemmer. Alle flyr opp, og klubbens grand old man som må gå en runde meg seg selv før han velger å ikke møte til oppflyving, eller ber / tar imot tilbud om et par timer med intruktør før han flyr opp.

    Ingen diskusjon og problem løst.

    Fins ikke værre ting enn at bevis deles ut på trynefaktor eller at det slarves om trynefaktor..

    Leave a comment:


  • Trulsen
    replied
    Først sliter man med å få fast sted å fly (les:modellflystripe) så sliter man med rekruttering (les: sær hobby) så blir et dustete regelverk tredd ned over hodet på oss (les: modellflysertifikat).

    Vi har vurdert å melde oss inn i NLF. Dette var spikeren i kista for vår klubb iallefall..

    Skulle faen døtte meg trodd det var golf vi drev med. Omtrent begynt å bli like snobbete, sossete og kvalmt det greiene her!!

    Leave a comment:


  • Sniper
    replied
    Slapp av. Pust med nesen. Dette går bra. Ta nå heller å prøv ut opplegget før det dømmes nord og ned

    Leave a comment:


  • Superstar40
    replied
    Ingen ulempe å kunne være omgjengelig og en god pedagog. Han som lærte meg opp for noen år siden var en meget tålmodig herremann og vil i tillegg glatt ha greid å fly Sport 07 eller tilsvarende i dag. Kan du som instruktør fungere som "valium" for ferske piloter så blir jo veien noe kortere også.

    Leave a comment:


  • E&E
    replied
    En instruktør bør vel være en som kan samarbeide med de fleste typer mennesker, kan motivere de og rettlede elevene slik at de opplever mestring og fremgang i det de skal lære. Fremste personlige egenskap må kanskje være tålmodighet. Og det er selvsagt en fordel om teoretisk og praktisk faglig nivå er høyere enn det en vil bringe eleven til. Evnen til å fly perfekte program er ikke nødvendigvis det som skaper en god læremester.

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Lykke til med å holde hobbyen i live...

    Leave a comment:


  • Superstar40
    replied
    Min personlige mening er at en Instruktør bør beherske program tilsvarende Sport 07 eller de faste i scala + 5 valgfrie øvelser slik man gjør i konkurranser, for større modeller bør man kunne fly IMAC Basic. En instruktør bør og skal være over middels god til å fly. For å kunne være instruktør/sertifiserer for B og Display så bør man være det man kaller dyktig eller på godt norsk Advance Da kan jo ett program tilsvarende Nordic eller Sportsman være ett aktuelt krav.

    Siden det er utstedt Instruktørbevis til alle som har stilt opp på kurs, bør disse kun gis gyldighet ut 2014 og nye og godkjente instruktører bør sertifiseres innen 31.12.14 innenfor de rammer jeg har nevnt ovenfor.

    Dette er min mening og må behandles deretter

    Leave a comment:


  • andersand
    replied
    Originally posted by Wulf View Post
    Jeg skjønner ikke hvorfor man skal fly opp til A-lappen
    Kan ikke instruktørene i klubben gi deg det, når de har stått i årevis og sett meg fly mer avanserte modeller en gjennomsnittet ?
    Og instruktøren har bare fløyet enkle modeller .?
    Jo, er opp til enkelte klubben, kjenner du instruktøren skal det gå fint og de deg bør det gå fint

    Leave a comment:


  • Wulf
    replied
    Jeg skjønner ikke hvorfor man skal fly opp til A-lappen
    Kan ikke instruktørene i klubben gi deg det, når de har stått i årevis og sett meg fly mer avanserte modeller en gjennomsnittet ?
    Og instruktøren har bare fløyet enkle modeller .?

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Det skal sies at samtalen med lederen (Asle Sudbø) var positiv og bra. Så gjenstår det å se handling og ikke bare ord.

    Og om det mot formodning skulle ende opp ett annet sted enn der medlemmene ønsker det så åpner jo vedtektene for å få til et nytt styre. Worst case som jeg både tror og håper vi unngår

    Leave a comment:


  • Karl H.
    replied
    [QUOTE=Superstar40;351844
    Nå har alle klubber hatt småkonger som gjerne "disser" andres flyferdigheter eller modell, dessverre gir vel innføringen av det nye regelverket/håndboka disse personene blod på tann for å utøve sin selvpålagte myndighet. Tror ikke vi skal skyte på NLF for hvordan disse småkongene regjerer rundt på stripene.[/QUOTE]

    Man skal ikke legge seg bort i andres prioriteringer. Det er vel en fritidsaktivitet vi driver med? Småkongene må man anbefale å abdisere.

    Leave a comment:

Working...
X