Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • arhennie
    replied
    Det er ikke alle som tåler å få et verv bestandig nei. Kan fort bli som enkelte av disse frivillige parkeringsvaktene man noen ganger møter på ifm arrangementer osv. Som blir fullstendig nazi av den gule vesten, og som tror oppgaven består i å holde parkeringsplassen fri for biler

    Leave a comment:


  • Superstar40
    replied
    Når en klubb melder på en pilot til Instruktørkurs - så ligger det jo i den påmeldingen at klubben mener at vedkommende er kvalifisert både som pilot og med de øvrige ferdigheter som følger med. Her bør nok klubbene bli mer selektive i hvem de sender inn.

    Nå har alle klubber hatt småkonger som gjerne "disser" andres flyferdigheter eller modell, dessverre gir vel innføringen av det nye regelverket/håndboka disse personene blod på tann for å utøve sin selvpålagte myndighet. Tror ikke vi skal skyte på NLF for hvordan disse småkongene regjerer rundt på stripene.

    Leave a comment:


  • JoE Kongsvinger MFK
    replied
    Her går det for seg... Tror jeg må mene noe selv snart. Det er virkelig noen gode argumenter fra begge sider her. Er "instruktør", hvilket i forhold til fagkunnskap og fly-ferdighet ikke betyr NOEN VERDENS TING, annet en at rompa mi har sittet en dag i en stol på Gardermoen Rica, at jeg har fått god lunsj påspandert av NLF, og at jeg nå har rett til å utstede A-bevis, hvis jeg later som om jeg er i stand til å vurdere en "kandidat" sine teoretiske og praktiske ferdigheter. (I virkeligheten er jeg sef verdensmester i alt som har med RC å gjøre, hehe...) I'll be back, som Arnold sa.

    Leave a comment:


  • kwik
    replied
    Dette er ganske typisk;

    I det ene øyeblikket sier man;

    "Modellflyhåndboka er egentlig en systematisering av det som
    gjelder som "best practice" på de fleste modellflystriper i Norge i dag, og er ment
    som et hjelpemiddel for alle som flyr modellfly i Norge"

    I neste øyeblikk snakker man om modellfly håndboka som et regelverk.

    Utrolig sleipt.

    Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

    Leave a comment:


  • GTI20
    replied
    Modellflyseksjonen sendte 2. mai ut info til alle våre medlemmer om lansering av
    Modellflyhåndboka for modellflygingen i Norge.
    Ordlyden i følgemailen som gikk ut kan være egnet til å skape misforståelser.
    Modellflyseksjonen-NLF beklager dette. Derfor er det på sin plass med noen
    presiseringer.
    Selv om Modellflyhåndboka nå er lansert som en prøveordning for et rammeverk for
    modellflyging i Norge, er det ikke slik at det stilles absolutte krav fra 1. mai 2013 om
    A-bevis for å fly modeller over 7 kg, og til B-bevis for å fly turbin eller stormodeller.
    De som trenger det skal få rikelig med tid til å skaffe seg A-bevis og B-bevis, og i
    mellomtiden er det bare å fly. Målet er at de aller fleste som flyr modeller over 7kg
    skal ha flydd opp til A-bevis i løpet av 2013-sesongen, dersom de ikke har det fra før.
    I en overgangsperiode frem til neste sommer vil B-bevis til piloter med fly-erfaring fra
    turbin- og stor-modeller utstedes på anbefaling fra klubbledere. På samme måte skal
    klubbene få god tid til å sende medlemmer på Instruktørkurs i de tilfeller der det er
    nødvendig.
    Modellflyhåndbokas versjon 1 prøves nå ut som rammeverk for modellflyging i
    klubbene i Norge, og basert på de erfaringer man gjør seg i løpet av 2013 sesongen
    vil revisjoner foretas. Dette blir hovedsaken på klubbledermøtet i mars 2014.
    Det er egentlig bare en måte å teste ut slike rammeverk på, og det er å prøve dem ut
    i praksis, og det er det som gjøres nå. Våre medlemmers muligheter for å påvirke
    dette rammeverket ligger i å komme med helt konkrete innspill til forbedringer.
    Dersom medlemmene har innspill til Modellflyhåndboka, oppfordres de til å ta opp
    dette på et møte i sin klubb, slik at klubbleder kan samle innspill og sende dette inn
    til SU, Modellfly-SU@nlf.no Klubblederne vil da få et godt grunnlagsmateriale til å
    gjøre en revisjon av håndboka etter sesongen 2013.
    Det er ikke meningen av Modellflyhåndboka skal være en hemsko for noen
    modellflyger i Norge. Modellflyhåndboka er egentlig en systematisering av det som
    gjelder som "best practice" på de fleste modellflystriper i Norge i dag, og er ment
    som et hjelpemiddel for alle som flyr modellfly i Norge. Den er også ment som et
    hjelpemiddel for de som er sikkerhetsansvarlige i modellflyklubbene.
    Under finner du en lenke til Modellflyseksjonens hjemmesider, der vi har opprettet en
    «Spørsmål og Svar»-side, med de vanligste spørsmålene som har kommet

    hilsen NLF

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    I henhold til mr Wold sin utsendelse så er de innført fra 1.mai. De har fortsatt mulighet til å rydde opp men tiden er på vei til å renne ut...

    Liker å kalle en spade en spade


    PISSPREIK

    Leave a comment:


  • P-51D_OLD_CROW
    replied
    Originally posted by xilian View Post
    Jeg hører rykter om folk som allerede nå blir nektet å fly fordi de IKKE har Flygebevis A.
    Er det noen som kan bekrefte dette?
    Er det sant er jeg glad jeg ikke er tilknyttet en NLF-klubb. Har flydd i snart 30år. Og skulle noen nå nektet meg å fly ville jeg ikke tatt det særlig pent... Reglene er vel ikke innført allerede? Det skulle vel være en overgangsperiode på ett år? Eller.....?

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Det er ganske sikre kilder som har gitt meg infoen... Så noen gjør feil her, enten på toppen eller bunnen.

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Har purret Asle ang info som lovet sist uke.

    Der skulle det klart komme frem at det ikke skulle bli satt folk på bakken pga disse reglene. En prøveordningen der veien blir til mens man går.

    Mildt sagt spent på informasjonen som kommer...

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Jeg hører rykter om folk som allerede nå blir nektet å fly fordi de IKKE har Flygebevis A.
    Er det noen som kan bekrefte dette?

    Leave a comment:


  • gadyrdal
    replied
    Flyprogrammet er annerledes/utvidet for jet og stormodell. Detaljene står i håndboka...
    EDF regnes dog ikke som turbin, altså A-bevis hvis over 7 kilo startvekt.
    Last edited by gadyrdal; 07-05-13, 14:45.

    Leave a comment:


  • espen_berge
    replied
    hvordan er det med B turbin? er det her noen krav til antal flighter eller holder det med at men har en modell tar en tur med landing take off så, så kan man få anmodning? hva med elektro jet? jeg holder på med en F20 med 120mm 12cell. med en skyv på 7 kg. kommer denne under A eller B turbin?
    jeg stiller meg litt i tvil med denne overgangs ordningen. hvor skal de som sender anmodningen legge lista på om en kandidat er skikket til og fly jet?

    Leave a comment:


  • Karl H.
    replied
    Hvis man som sensor har anledning til å iaktta "kandidaten" utover oppflygingen etpar flighter kan man danne seg et bedre grunnlag for bedømming, enn bare etter en oppflyging. Da er mange litt nervøs for å bli underkjent. Jeg legger vekt på at kandidaten kan foreta landingsinnlegg fra begge sider. Jeg ser jo at mange har problem med det, og at mange foretrekker å lande fra venstre.
    Flyging bak flightline er en ting som kvalifiserer til underkjent. Ellers er det ikke så vanskelig, og trening gjør en god (bedre).

    Leave a comment:


  • jj
    replied
    Originally posted by Sundtair View Post
    les siste side, der står det at motor og seil er slått sammen Det står respect av de som seiler med kun luften til hjelp. Finner du ikke det du leter etter? Ja referert til SU ved Jo Grini(sammenslåing?)
    Da har de beholdt noe av det jeg ville ha ihvertfall Klarer du å fly ett seilfly klarer du å fly motorfly deadstick... eller no i den duren. Kunne ikke fatte hvorfor vi skulle ha forskjellige klasser for A bevis. Jeg ville også at man kun skulle kunne ta av, fly en runde og lande på "anvist område" på en sikker måte. Mer har vi ikke behov for når vi skal se om noen kan fly.

    Leave a comment:


  • Sundtair
    replied
    les siste side, der står det at motor og seil er slått sammen Det står respect av de som seiler med kun luften til hjelp. Finner du ikke det du leter etter? Ja referert til SU ved Jo Grini(sammenslåing?)
    Last edited by Sundtair; 06-05-13, 21:24. Reason: EDF er ikke jet

    Leave a comment:

Working...
X