Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • affa
    replied
    Er slett ikke uenig med deg Geir, men har hatt en halvtimes samtale med Asle Sudbø i dag ( Leder NLF Modellfly) og vi er nok enig i det meste og det kommer nok også en korrektur fra NLF etter dette.

    Det trengs opplæring, ikke minst på de som er nye og flyr fly UNDER 7 kg men dagens system gjør at de erfarne mister respekten og da er man på feil vei...

    Jeg tror ikke dette handler omm allverdens konstruksjoner og aerodynamikk men holdningene til hobbyen vår og de vi kan være til fare for. Fra Sudbø var talen klar, styret aldri har hatt som intensjon å innføre dette 01.052013. Etter konfrontasjon med teksten som er utsendt av NLF ble det da enighet om at noe må gjøres. Om det ikke har vært hensikten så har det ihvertfall blitt oppfattet slik av flesteparten av de jeg har snakket med. Jeg håper og tror at de vil vurdere forslaget som jeg ga, prøv systemet, utdann flere instruktører og kontrollanter. Ladette bestå som en prøveordning i inntil 2 år for underveis å justere reglene via høringer. Da tror jeg man har muligheten til å finne ett fornuftig regelverk som lar seg følge opp og fungere i praksis og som reduserer risk og som faktisk de aller fleste vil respektere.

    Leave a comment:


  • Kyrre
    replied
    Burde man ikke fått en opplæring på aerodynamikk osv lenge før man begynner å fly 7kg+ modeller? Er det strengt tatt vanlig at folk hiver seg på såpass store modeller allerede i opplæringsfasen? Jeg ser heller for meg at når man kommer på det nivået så har man allerede klart å legge på seg diverse uvaner som kan være vonde å vende, eller rett og slett blitt "verdensmester".

    Leave a comment:


  • gadyrdal
    replied
    Ett faktisk eksempel på uønsket hendelse:
    I fjor høst fløy en pilot ett 6-kilos fly på stripa, hvor han kom ett stykke utenfor flysonen på plassen. Flyet var så langt borte at han hadde vansker med å se hastigheten da han skulle komme tilbake, hvilket resulterte i en flikk, og gikk rett i bakken. Rett i bakken noen få meter fra en sterkt traffikert hovedvei!
    6 kilo modellfly i frontruta i 80 km/h gjør ingen glade...

    Hadde denne piloten fått bedre veiledning, kunne han lært seg å bedømme avstanden bedre, slik at han holdt seg innenfor sonen.
    Hadde han i tillegg kunnet litt om aerodynamikk, ville han kanskje sørget for å ikke fly for sakte, og unngått å steile/flikke...

    Hvis ikke dette kvalifiserer til uønsket hendelse, så vet ikke jeg....
    Om man går i torva innenfor sonen er det mest ens egen stolthet det går utover, men når det er reell fare for andre, vil i allefall jeg kalle det uønsket...

    Og poenget med innrapportering av slikt et jo for at folk skal kunne lære av andres feil, og da kanskje unngå dem selv...

    Leave a comment:


  • arhennie
    replied
    Originally posted by Grumpy
    Verdien du ser i dette har jeg derimot et veldig stort problem å se, og så er det heller ingen som konkret har greid å forklare hva som blir det flotte resultatet av dette. Du nevner aerodynamikk, jeg tror nok proffe fullsize piloter kan mye mer om aerodynamikk enn hva som er krav til et modellflybevis, men det hender de detter ned de også.
    Men selvsagt, mer kunnskap gir en bedre sjanse for å unngå ulykker, det gjelder i alle plan. Så da er jo spørsmålet hvor langt skal en trekke dette som for de fleste er en avslappende hobby.
    De aller fleste av oss som slaktet det forrige utkastet pekte på nødvendigheten av at det var pilotene vi måtte fokusere på, og ikke modellene. Og slik har det jo langt på veg blitt ettersom det er null restriksjoner på alt opp til 30 kg. som ikke har turbin. Der er det kun lagt opp til krav til A-bevis sånn det er nå, og det kravet er jo ikke større enn hva som kreves for å kunne kalle seg sikker solo eller hva man kaller det. Og det slår heller ikke inn før på 7kg, og jeg mener en pilot med en 7kg modell som ikke greier A-bevis kravet er ikke spesielt festlig å ha flygende rundt seg. (Selv mener jeg kravet om A bevis skulle slått inn før, som f.eks 4kg).

    Det er jo i forbindelse med A beviset dette med teoretisk innføring i hvordan et fly faktisk flyr er nevnt. Og ja, det kan fjerne mange uønskede hendelser for de som ikke har denne kunnskapen. Det er jo gjerne disse modellene som havner i depot eller parkering fordi de er fullstendig ukontrollerbare i tillegg til at de flys av en nybegynner. Så at det skal være en negativ ting, at A-bevis opplegget legger opp til at nybegynnere som ikke allerede har den nødvendige kunnskap skal bli gitt en innføring i dette, det skjønner jeg ikke.

    Jeg skjønner heller ikke sammenlikningen med fullsize. Det er vel relativt sjelden disse har bygd sine egne fly, og de kræsjer vel og sjelden fordi de ikke vet hva begrepet stall betyr.

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    FERDIGHETSBEVIS MODELLFLY(xxxxx) er skrevet ut og postlagt med følgende rettigheter:
    Sportslisens
    Flygebevis A

    Ny utløpsdato er 31.12.2015

    Dersom det skulle være feil i opplysningene, gi oss melding om dette så fort som mulig ved å svare på denne epost.

    Lisensen kan betales med nettbank.
    Beløp: 85
    Kontonummer: 78740690166
    KID: xxxxxxxxxxx
    Husk å be om kvittering til å lime på lisenskortet når du mottar dette.

    Utskrift av denne epost sammen med utskrift av kvitteringsside fra nettbank er gyldig som lisens inntil lisenskort er mottatt.


    Vennlig hilsen
    Norges Luftsportforbund
    ok, så økte NLF-avgifta med 85 kroner.. kan til nød overleve, selv om
    medlemskap i klubben nå da koster 2300,- i året... (majoriteten går til flyplassen)

    Men hva skjer 31.12.2015?
    Må jeg avlegge ny prøve. Eller bare betale beløpet? Jeg blir jo (mest sannsynlig) ikke dårligere til å fly.
    Lurer i grunn på hva jeg betaler for også. 85 her, og 85 der.

    Jeg søkte om A og D, men får beskjed om at jeg får Sportlisens og A.
    Merksnodig at min søknad om D – Display ikke blir nevnt med ett pip.

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Originally posted by Svein Erik Riis View Post
    Så kos dere med hobbyen uten å bekymre dere alt for mye.
    You bet, skal myte enhver tur med eller uten sertifikat og det kommer ikke til å ende problem. Til det er det uferdige verket altfor dårlig.

    MEN diktatorisk gjennomført og det som meg ser ut som utenfor mandat og uten revidering fra høringsutkast (som jeg vet de fikk endel feedback på + JJ sin forklaring) så er MITT forbund på tynn is, uakseptabelt

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Sånn jeg kan lese det du er det ingen hjemmel i noe lovverk for det. Foreløpig....og gudskjelov...

    Leave a comment:


  • P-51D_OLD_CROW
    replied
    Sånn jeg har tolket reglene er at alle modellflyklubber MÅ tilsluttes NLF. Stemmer dette? Jeg er medlem i to klubber som ikke er tilsluttet NLF,vil regelverket også gjelde disse klubbene? Er selv ikke NLF medlem ennå,men ser jeg vil trenge både A-bevis,B jet-bevis og D-bevis. Eller holder det med D-bevis kanskje?

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Strengt tatt burde vel tittelen vært kontrollant?

    Leave a comment:


  • gadyrdal
    replied
    Originally posted by Lars N View Post
    Hvor mange av de her som er instruktører har fått dette sertifikatet utifra sine kunnskaper om å føre modellfly??? Sist jeg sjekket var dette noe man fikk i posten etter å ha vært med på et dagskurs i regi av NLF der man snakket løst om mye rart, blant annet rekrutering med mer.

    Ikke det at jeg setter spørsmålstegn med kunnskapene til mange de som har dette sertifikatet, for det er ingen tivil om at mange av de som innehar denne papirlappen er meget dyktige når det kommer til modellfly.
    Men hvordan skal man kunne bli tatt seriøst som instruktør når de som utsteder sertifikatet ikke en gang vet om personen kan fly modellfly i det hele tatt???
    Jeg er helt enig!
    Men da jeg dro på kurs, var det styret i klubben som anbefalte kandidater. Det var vel ment å sikre at deltakerne skulle inneha tilstrekkelig kunnskaper om modellfly generellt.
    Jeg håper virkelig at kurset for B-t blir mere seriøst og matnyttig, for jeg vil ikke bli instruktør hvis jeg faktisk ikke burde vært det!!

    Klarte ikke å holde kjeft allikevel jeg, xilian....
    Fordi jeg synes denne saken er viktig!
    Last edited by gadyrdal; 06-05-13, 08:28.

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Originally posted by gadyrdal View Post
    Jeg ser jeg "taler for døve ører" her inne, så jeg avslutter mine tilskudd til denne tråden....
    Flott tankegang!

    Leave a comment:


  • Lars N
    replied
    Hvor mange av de her som er instruktører har fått dette sertifikatet utifra sine kunnskaper om å føre modellfly??? Sist jeg sjekket var dette noe man fikk i posten etter å ha vært med på et dagskurs i regi av NLF der man snakket løst om mye rart, blant annet rekrutering med mer.

    Ikke det at jeg setter spørsmålstegn med kunnskapene til mange de som har dette sertifikatet, for det er ingen tivil om at mange av de som innehar denne papirlappen er meget dyktige når det kommer til modellfly.
    Men hvordan skal man kunne bli tatt seriøst som instruktør når de som utsteder sertifikatet ikke en gang vet om personen kan fly modellfly i det hele tatt???

    Leave a comment:


  • gadyrdal
    replied
    Bare en så enkel ting som å vite hvorfor ett fly faktisk flyr, eventuelt IKKE flyr, virker som ganske fraværende kunnskap hos alt for mange. Og det er vel kanskje den største årsaken til krasjer hvor det ikke er feil på utstyret...? For lite fart, gjerne i innflyging eller takeoff, ender ofte i depoet eller sikkerhetsnettet. Også for høy fart med en modell som er beregnet for lavt søndagstempo ender også ofte ufrivillig i torva.
    Så ett lite kurs i enkel aerodynamikk ville ha hjulpet mange, ikke bare å unngå utilsiktet flyging i/over depot, men også spart utrolig mye penger!

    Det er klart den OFFISIELLE ulykkesstatistikken i Norge er veldig god, men det er KUN fordi vi ikke har noe system for innrapportering. Det er nok store "mørketall".
    Hvert år er det tilfeller i klubben vår som ville gått under uønsket hendelse, og som garantert hadde vært unngått om piloten hadde vært litt mere bevisst, og hadde litt mere kunnskap om bl.a aerodynamikk.
    Og jeg tror ikke piloten ville hatt det MINDRE gøy hvis han hadde unngått havari...

    Jeg synes det er synd at man ikke ser verdien, både for fellesskapet og seg selv, i ett system, som er ment å gi oss litt mere kunnskap om det vi holder på med, og samtidig prøve å holde ulykkene nede.

    Jeg ser jeg "taler for døve ører" her inne, så jeg avslutter mine tilskudd til denne tråden....
    Bruker heller tida mi på stripa...
    Men jeg kommer IKKE til å slutte med å hjelpe folk til oppflyging til A-bevis fremover, heller ikke B-t når jeg har fått tatt kurset.
    Happy landings, og god sommer, folkens!
    Last edited by gadyrdal; 06-05-13, 07:54.

    Leave a comment:


  • Wulf
    replied
    Vi har vel ikke hatt noen ulykker i Skoger, borsettfra noen som har putta fingerne i propellen. Med det hadde nok ikke ett regelverk forhindret
    Vi har ett stort og flott sikkerhetsnett, men kan ikke erindre at noen har gått i nettet, snarere over nettet og ned på andre siden. Vi vet sånn noenlunde hvem som får til slikt og er litt ekstra årvåkne når de flyr. Dette er piloter som ikke hadde hatt noe problem med A beviset.

    Leave a comment:


  • Svein Erik Riis
    replied
    Jeg vil si en ting om alt det som er skrevet her. Jeg er sikker på at vi ikke kommer til å merke så stor forskjell
    før og etter håndboka. Jeg kommer til å nyte hobbyen på samme måte som jeg har gjort i alle år.
    Eneste forskjellen er at jeg må ha bevis for å fly og det har jeg allerede, dessuten har jeg instruktør beviset og.

    Så kos dere med hobbyen uten å bekymre dere alt for mye.

    Leave a comment:

Working...
X