Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • xilian
    replied
    Selvfølgelig! Har ventet flere ganger selv jeg, på at folk som liker å fly alene gjør det.
    Det mener jeg strengt tatt ikke bør stå i noen regler. Å ta hensyn lærer man vel hjemme av mor og far...

    "At ingen har motforestillinger mot at piloten flyr" er så vagt at det kan tolkes ut i det vide.
    Er piloten full som et øsekar, så skjønner jeg det.
    Er piloten misslikt av 2-3 stk. på stripa, så skjønner jeg det ikke

    Vi kan ikke ha regler som er så vage, da er det bedre å droppe det.

    Jeg skjønner hvor de vil, men her hadde det vært bedre å utelatt det.
    Man fikk heller legge til en gjennomtenkt linje dersom det skulle vise
    seg å være et problem.

    Leave a comment:


  • Aviator
    replied
    Originally posted by xilian View Post
    Mitt første forslag må være å FJERNE det med "At ingen har motforestillinger mot at piloten flyr".
    D kan jo hende at den nye piloten med det 2 timers ferske A-beviset, skal ha sinførste tur på traineren han har bygd de siste 3 mnd.
    Da kan d jo være greit at noen i bakgrunnen sier til Anders som står å fylle opp 3 metern sin at... " hallo Anders... vent til gutten e ferdig" Gutten kjenner ikkje Anders, å e så glad å tenke ikkje på at Anders skal teste nokka nytt han har prøvd en liten tur før jobb.

    Mange klubba har faktisk d punkte i flyplassreglan... spørr om det er greit at man flyr.

    Men det e no egentlig bare sunn fornuft.

    Leave a comment:


  • Arcteryxxx
    replied
    Originally posted by Wulf View Post
    Jeg personlig er mer bekymret for en Hotliner, er det riktig? Som flyr et par hundre Km/t,veier ca 2,5kg og ligner mest på ett spyd, enn en stor modell på 25kg. Da har man i hvertfall mulighet for å komme seg unna ved ett uhell.
    Bra det er så få som flyr slike, da........

    Leave a comment:


  • netroh
    replied
    Har lest gjennom det nye regelverket og ser at det er mye godt i dette. Også noe som jeg undres over. Forstår at noen reagerer. Det gjør jeg selv også.

    Som nevnt i tråder her så kan det bli vanskelig å håndheve. Hva er konsekvensen for meg om jeg ikke følger disse reglene til punkt og prikke? Hva med bevisbyrden?

    Jeg setter generelt aldri Fail Safe til kutt av motor men kun til tomgang på mine modeller. Kun to er satt til kutt og det er på stempelmotorer. Kunne tenke meg at noen kom med gode argumenter for og imot de signalene som oftest gjenopptas etter meget kort tid uten at jeg har erfart dette selv. Det siste jeg ønsker er motorstopp men forstår at dette er lurt om modellen drar av gårde uten kontroll på bakken eller i lufta. Var dette ett større problem med 35/40 Mhz enn 2,4 Ghz? For og imot argumenter?

    Vedrørende testflyving av modellen så sier det nye utkastet:

    Modellen skal ikke testflys av deg selv eller andre før den er godkjent av en instruktør klasse 2. Dersom en prøveflyging er nødvendig, skal det foretas av instruktør. Dersom kandidaten innehar B-bevis kan modellen prøveflys under oppsyn av instruktør.
    Kommer aldri til å slippe til en instruktør på mine modeller (er vel ikke alene om dette?) noen gang så da må B-bevis tas. Hvordan skal jeg forholde meg til å få en instruktør til flyplassen jeg flyr på? Hvem koster dette? Forstår godt at instruktøren ikke tar kosten på dette selv. Min kost? NLF? Min klubb, Bærum Modellflyklubb, som har en fantastisk flyplass, er dessverre ikke egnet til store tunge modeller. Eller blir det arrangert «oppflyving» på dedikerte flyplasser?


    Cato Horten
    www.netroh.com

    Leave a comment:


  • Wulf
    replied
    Jeg personlig er mer bekymret for en Hotliner, er det riktig? Som flyr et par hundre Km/t,veier ca 2,5kg og ligner mest på ett spyd, enn en stor modell på 25kg. Da har man i hvertfall mulighet for å komme seg unna ved ett uhell.

    Leave a comment:


  • Quadrocopter
    replied
    Originally posted by joo View Post
    Hei Q. Mente du meg?
    Nei .

    Leave a comment:


  • joo
    replied
    Originally posted by Sniper View Post
    Når man ser hvilke regimer de er underlagt i f.eks Danmark og Tyskland så er dette her helt utrolig bra. Og flygingen blir vel ikke mindre morsom fordi man har et A-bevis i lomma?? LT består av oppegående folk, men jeg tror mye av motstanden kommer fra dårlige erfaringer med forrige SU, altså våre egne.
    Selvsagt skapes det en skepsis etter forrige forslag. Det ligger nok innebygd i menneskenes natur.
    Har lyst å nevne at man ikke nødvendigvis skal tro at det "verste" som er innført i andre land vil bli utfallet hos oss selv. Har jobbet "litt" med regler i Norge, og studier av det fornuftigste fra andre europeiske land med god begrunnelse og underbygging og sikkerhetsanalyser gjerne kan bli akseptert i vårt land. Selv om det er mer lempelig enn worst case. Det gjelder bare å vite hva man holder på med og få aksept for det som har faktisk betydning.

    Leave a comment:


  • Sundtair
    replied
    Jeg som hadde et håp i Jo Grini da. De har et fantastisk stevne på isen. LT kom med noen greie betraktninger etter et stevne for noen år siden, det burde vært en god start på NLF sitt regelverk. Og skal noe på Høring må man gå igjenom det som kommer inn. LT er greie gutter det, Og i luftfarten tar man den tiden man trenger, skal ikke haste igjenom for å levere noe som ikke holder. Det er heller ikke noen skam å snu. Nå må jeg slutte her så jeg for lest igjenom reglene igjen. Har litt tungt for det, så snart skjønner jeg hva som står der tror jeg

    rimelig enig med deg Sniper, Men det er viktig at vi kan kose oss og at ingen må sitte inne i finværet for å føre skjema
    Last edited by Sundtair; 02-05-13, 23:08.

    Leave a comment:


  • Sniper
    replied
    Det man gjerne har henvist til fra NLF-hold er at LT kan komme med krav om at modellflygere må/skal høre innunder et forbund/organisasjon, som har et regelverk godkjent av LT. Så om man starter et nytt forbund så vil det være de samme kravene fra LT, og man er like langt. Bruk av luftrom utenom er dermed forbudt. Sies det.

    Jeg var dønn motstander av det forrige vanvittige forslaget. Men; alt man trenger å gjøre, det gjelder vel 95% av oss, er i verste fall å ta et A bevis. Gørrenkelt, og fort gjort. Når man ser hvilke regimer de er underlagt i f.eks Danmark og Tyskland så er dette her helt utrolig bra. Og flygingen blir vel ikke mindre morsom fordi man har et A-bevis i lomma?? LT består av oppegående folk, men jeg tror mye av motstanden kommer fra dårlige erfaringer med forrige SU, altså våre egne.

    Leave a comment:


  • kwik
    replied
    The Iron Law of Bureaucracy;

    First, there will be those who are devoted to the goals of the organization. Examples are dedicated classroom teachers in an educational bureaucracy, many of the engineers and launch technicians and scientists at NASA, even some agricultural scientists and advisors in the former Soviet Union collective farming administration.

    Secondly, there will be those dedicated to the organization itself. Examples are many of the administrators in the education system, many professors of education, many teachers union officials, much of the NASA headquarters staff, etc.

    The Iron Law states that in every case the second group will gain and keep control of the organization.

    It will write the rules, and control promotions within the organization.
    Last edited by kwik; 03-05-13, 16:25.

    Leave a comment:


  • jj
    replied
    Var masse gode tilbakemeldinger når det var ute på høring. Men de er i hovedsak ikke gjort noe med, da tidsfristen frem mot seksjonsmøtet var for kort. Styret behandlet dem og fant at med små forandringer fant de regelverket bra nok.... Jeg mener det ikke var det (vedleggene).

    Vet at enkelte i LT er informert om denne tråden ja...

    Jo Grini, avtroppet leder SU (kanskje like greit)

    Originally posted by xilian View Post
    Husk at det er enkelte av "de" som er her inne, Wold bl.a.
    Han er nå i alle fall åpen for å svare litt på forbundets vegne av og til,
    så han vil jeg ikke "skyte". Er et par til på NLFs styreliste som er medlem her også, så litt fornuft har de

    Men en annen ting ..
    I stedet for å gape, så går det kanskje an å heller komme med forslag.
    Hva skal bort, hva må endres osv. Vi vet jo at "de" i alle år ser også her,
    selv om de ikke vil innrømme det.

    Mitt første forslag må være å FJERNE det med "At ingen har motforestillinger mot at piloten flyr".

    Leave a comment:


  • Sundtair
    replied
    Det største problemet med å skrive her er at det du sier kan bli misfortått, feiltolket osv. Derfor ønsker de fleste å snakke direkte med de de skal forhandle med. Og når alt skal gå via klubben /forbundet/ SU så vil det ta litt tid.Ingen grunn til å bli hårsår for da bør man ikke skrive noe. Den beste "flygeren" er nødvendigvis ikke den beste læreren, men det kan hjelpe. Og venners venner bevis skal vi ikke ha. Snakket med Bjeff på instruktørkurset og jeg tror han sier i fra omnødvendig, jeg hadde gjort det, hjalp ikke det, ville jeg pakket sammen og funnet meg et annet sted. For meg så må de gjerne ta sjanser med egne liv, men ikke med mitt eller mine sønners. NLF kurset var veldig bra synes nå jeg. Så er det også sagt.(Brian som instruktør) Og JOO jeg er veldig enig med deg. sjelden man ser idiotflygning. og da er det på sin plass å si i fra.

    Leave a comment:


  • Sundtair
    replied
    Det største problemet med å skrive her er at det du sier kan bli misfortått, feiltolket osv. Derfor ønsker de fleste å snakke direkte med de de skal forhandle med. Og når alt skal gå via klubben /forbundet/ SU så vil det ta litt tid.Ingen grunn til å bli hårsår for da bør man ikke skrive noe. Den beste "flygeren" er nødvendigvis ikke den beste læreren, men det kan hjelpe. Og venners venner bevis skal vi ikke ha. Snakket med Bjeff på instruktørkurset og jeg tror han sier i fra omnødvendig, jeg hadde gjort det, hjalp ikke det, ville jeg pakket sammen og funnet meg et annet sted. For meg så må de gjerne ta sjanser med egne liv, men ikke med mitt eller mine sønners. NLF kurset var veldig bra synes nå jeg. Så er det også sagt.(Brian som instruktør)

    Leave a comment:


  • bjeff
    replied
    Originally posted by Grumpy
    Herregud, pass deg så din egen skygge ikke skremmer hjerteinfarkt på deg også, det er farlig har jeg hørt.
    Hva skal man si

    Leave a comment:


  • joo
    replied
    Originally posted by Quadrocopter View Post
    Vi holder en stor takhøyde her men prøv å unngå sure oppgulp - la oss fortsette med å holde denne tråden på et konstruktivt og profesjonelt nivå innenfor temaet.
    Hei Q. Mente du meg?

    Etter mange "opplevelser" på flystripa siden oppstart i -75 så kan jeg med hånda på hjertet si at de fleste modellflygerne besitter greit med vett og er flotte folk. Men der har vært enkeltpersoner som ikke har gangsyn, og nettopp disse personene der jeg selv ikke tør fly en modell samtidig som disse er i lufta er strengt tatt personer som jeg tror et regelverk ikke vil fange opp. De må, i ytterste konsekvens, bortvises fra stripa på permanent basis. Ja de fins.
    Et sunt godt miljø er uvurderlig. Den ene bygdetullingen som man dessverre finner innimellom bør man kunne gardere seg mot. Tør vi det, eller skal et kunstig skall av et regelverk fungere som en unnskyldning som strengt tatt heller kan kalles unnfallenhet og ansvarsfraskrivelse?

    affa: vet der er klubber utenfor NLF, men er der noen i nærheten der man kan få plass? Savner jo dette flotte miljøet der flyging er i fokus

    Leave a comment:

Working...
X