Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bjeff
    replied
    Anders E; vi har sannsynligvis mer enn navnet vårt til felles. Du ville neppe likt deg i den situasjonen jeg var i. Forøvrig er det ikke jeg som representerer noen majoritet her. At vi har ulike oppfatninger om hva som gir mening med flying, betyr ikke at vi lever i helt separate verdener. Mine tometere kan selvsagt drepe vel så raskt og effektivt som dine tremetere. Jeg er ikke mot at folk herjer rundt med fly, men jeg er mot at folk utsetter andre for akutt livsfare. Jeg tipper at vi er ganske enige, når alt kommer til alt.

    Leave a comment:


  • kkalle
    replied
    Hvem får A-B-D lisens? De som er "godvenner" med formann i klubben? Flere av de klubbene jeg har vært medlem av har ikke formann/styreleder vært den beste flygeren.

    Og uansett - hva hjelper det å ha en "lisens" om noe mystisk skjer mellom sender/mottaker? Dette regelverket ligner litt på en ISO-sertifisering. Fint på papiret, men virker ikke i praksis....

    Leave a comment:


  • Sundtair
    replied
    NEI anders E, slapp av, kos deg, så order det seg. Håper noen av dere drar på storflytreffet. mulig jeg drar for å se

    Leave a comment:


  • Sundtair
    replied
    Jeg tror Jon Wold gjør så godt han kan. Jeg skal melde inn at vi må ta noen pustepauser med litt evaluering til høsten. Jeg kunne tenke meg å møte SU da, tenk om vi på denne tråden kunne bli med på et slikt møte. det hadde jeg gledet meg til i alle fall. Jeg håper flest mulig drar på storflytreffet som er annonsert og sier sin konstruktive mening der. Det Bjeff opplever er heller ikke akseptabelt, det er jo det vi ikke vil ha. Jeg er enig med AFFA, JJ og mange andre her på tråden.

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Husk at det er enkelte av "de" som er her inne, Wold bl.a.
    Han er nå i alle fall åpen for å svare litt på forbundets vegne av og til,
    så han vil jeg ikke "skyte". Er et par til på NLFs styreliste som er medlem her også, så litt fornuft har de

    Men en annen ting ..
    I stedet for å gape, så går det kanskje an å heller komme med forslag.
    Hva skal bort, hva må endres osv. Vi vet jo at "de" i alle år ser også her,
    selv om de ikke vil innrømme det.

    Mitt første forslag må være å FJERNE det med "At ingen har motforestillinger mot at piloten flyr".

    Leave a comment:


  • anders e
    replied
    Dette har ikke noe med hva slags fyr Jon Wold er..............
    For min del er dette noe jeg slapper av med og har det gøy med. Treffer kompiser og har det sosialt.
    Jeg kjenner nå at jeg allerede er i ferd med å miste interessen for å drive så hardt som jeg har gjort i alle år når jeg leser dette tullballet. Blir ting for seriøst så blir det ikke gøy lengere.................det vet 95% her inne Kanskje vi som flyr livs farlige 3 metere som kan ta livet av småbarns fedre må danne noe eget??
    Last edited by anders e; 02-05-13, 22:22.

    Leave a comment:


  • Sundtair
    replied
    Glemte å si ha en riktig fin sommer med masse flyging. Jeg venter på en funcuben, skal bare kose meg, så for de som skjønner seg på reglene heller si i fra om det ser for ille galt ut. Mulig jeg skriver ut noen bevis også. Jeg tror det går bra jeg. Så melder jeg endringer inn via klubben med noen hint på denne tråden feks. Arvid har bevis så, A beviset må du kunna få. Skal snakke litt med lederen i Larvik neste uke tenker jeg.. En hyggelig fyr som har beina på jorda, så for vi heller skrive en liten rapport om hvordan det går.

    Leave a comment:


  • bjeff
    replied
    Jeg vet ikke hva som skjedde oppe på Gardemoen. Det får de som var der klargjøre. Nå er det åpenbart uenighet om hva som skjedde, og hva det betyr i praksis. Det virker derimot som om de aller fleste er klare for et nøkternt regelverk.

    I vinter fløy jeg på en islagt stripe sør for Oslo. Det ble med den ene turen. Som småbarnsfar følte jeg at det var uetisk av meg å fly sammen med folk som utsatte meg for reell livsfare ved å fly "low pass" med tremetere på bånn gass to meter fra pilotboks. Du er ikke bare prisgitt at naboen kan fly, men også at flyet hans oppfører seg slik det skal i noen minusgrader mens du selv fokuserer mot ditt eget fly. Jeg elsker å fly, men jeg er ikke villig til å la sønnen min vokse opp uten en far fordi faren elsket å fly modellfly. Sånt må det bli en slutt på.

    Jeg tror ikke sånn adferd forsvinner pga regelverk, men jeg oppfatter det nye forslaget som et moderat innspill i en prosess som handler om ansvarliggjøring i våre ulike miljøer. Vi er mange ulike individer med ulike grunner til å fly, men når vi flyr har vi såpass mye til felles at vi må kunne bli enige om noen grunnleggende flyregler. Forøvrig kjenner jeg Jon Wold som en skikkelig fyr. Hvis vi prøver å puste dypt, og ikke anta at de vi er uenige med har en skjult agenda, og tenke at vi ikke taper på å diskutere sikkerhet, så burde dette gå bra.

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Ikke uenig Sundtair, derfor må forslaget gjerne ligge og korrigeres til ett endelig produkt og prøves videre men Må innføres er totalt uakseptabelt

    Leave a comment:


  • Quadrocopter
    replied
    Originally posted by affa View Post
    Så lenge det ikke er direkte personkritikk uten signering så tror jeg det er på tide å la forbundet se hvor godt fornøyde medlemmene er!
    Vi vet hvor lett det sklir ut - fullt mulig å gi kritikk uten å tømme mageinnholdet.
    Last edited by Quadrocopter; 02-05-13, 22:06.

    Leave a comment:


  • Sundtair
    replied
    LT har bare sagt at det er lurt å lage et regelverk før de gjør det.. så noen tidsfrist er det ikke med en gang. De er vel ikke ferdig med UAV reglene sine enda. Skal lese igjenom en gang til så for vi se. Display bevis ville jeg brukt på "ikke modellflystevner" På siste møte i Larvik ble det nevnt at man måtte flyopp i England før stevne og det var en Take off og en landing. Det bør strengt tatt holde. Før stevne eller på klubbens bane med en "instruktør" ved siden av. Jeg er "instruktør" i Larvik, Men jeg ønsker ikke å fly andres sine fly for å sjekke om de er flyvedyktige o.l. Skal jeg fly jet om noen år ville jeg tatt med noen av jetgutta for å hjelpe til, men jeg ville ta av første gangen selv så klart, Ha en ved siden av som kan gi rolige komentarer. Man må heller ikke være Verdens mester for å kunne si at "du" kan få fly på stevner, det som er viktig da er holdninger og de skal vi skape i klubben. Jeg som selv flyr i micro klassen har ikke noe problem med å godkjenne en jetmaskin på 100kg om nødvendig bare jeg for se og forklart litt først, og ikke minst ser at piloten kan fly. På jobben godkjenner jeg fly i helt andre vektklasser.Så før vi tar helt av, kan vi prøve å se hva som skjer. Vi for bruke året til innflygning og ev justering av regler

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Originally posted by Quadrocopter View Post
    Vi holder en stor takhøyde her men prøv å unngå sure oppgulp - la oss fortsette med å holde denne tråden på et konstruktivt og profesjonelt nivå innenfor temaet.
    Så lenge det ikke er direkte personkritikk uten signering så tror jeg det er på tide å la forbundet se hvor godt fornøyde medlemmene er!

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    @JOO Takk!

    Ellers finnes det jo også klubber utenfor NLF, en i nærheten der man skal fly, kose seg og ikke være til fare for andre uten å måtte stå i skolerett og inkluderes i ett system laget for systemets skyld.

    Rapporteringen er meget bra, stor tilhenger av det i fullsize luftfart. Hvorfor?
    Fordi man respekterer systemet og de personene som har hatt med seg faggrupper hvor man bruker sunn fornuft koblet med regelverk......
    Med den respekten jeg har for øyeblikket som kommer jeg aldri til å rapportere noe som helst


    I tillegg er jeg usikker på om noen kan svare meg på om Luftfartstilsynet egentlig har lovhjemmel til å pålegge dette for noen klubb eller for noe lovverk. Er det noen som vet eller har dokumentasjon så si gjerne ifra.

    I tillegg synes jeg NLF sitt utspill her inne mot JJ er meget ufint og uproft.

    Nå er det torsdagskveld, tror jeg trenger litt humor før jeg skal ut å fly jomfrutur (gæærn som jeg er) på en IKKE NLF stripe i morgen.
    I tillegg at man ikke øsnker å diskutere saklig i det fora hvor det for tiden er flest av NLF sine medlemmer er skammelig!

    Leave a comment:


  • arvid
    replied
    sure oppgulp? hvor ellers kan jeg si hva mener og hva jeg har?
    godkjent soloflyger fra 20 oktober 1994. står det her.
    askim modellflyklubb har jo da vært nesten 20 år tidligere ute enn de andre. hva det nå enn heter.
    hadde jeg hatt enn scanner kunne jeg lagt ut bildet av det.
    vh arvid

    Leave a comment:


  • Quadrocopter
    replied
    Vi holder en stor takhøyde her men prøv å unngå sure oppgulp - la oss fortsette med å holde denne tråden på et konstruktivt og profesjonelt nivå innenfor temaet.

    Leave a comment:

Working...
X