Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • arvid
    replied
    jeg blir så jævlig irritert. jeg sitter med ett "MODELLFLYSERTIFIKAT" som sier at Askim modellflyklubb har godkjent "nnnnnnnn" som soloflyger 20 oktober 1994.
    greit. mine modeller er under 7 kg. men makan til dikkedarier.
    jeg er en søndagsflyger og ønsker og fortsette med det.
    jeg er i ferd med og miste intressen som har gitt meg så mye glede , på grunn av disse jævlige regelene.
    kunne sagt sagt mye mer nå, men holder kjeft.
    takk for seg!

    Leave a comment:


  • joo
    replied
    I alle fall ser jeg selv at beslutningen om å ikke betale en øre til NLF mer var riktig da forrige forslaget ble lagt fram...
    Man burde i det minste forvente et snev av profesjonalitet i arbeidet. Det forrige forslaget var ikke hårreisende, det var faktisk langt verre. Dessverre har ikke NLF denne gangen heller klart å utvise profesjonalitet.

    Å lage et regelverk ut fra kriteriene at "vi MÅ lage noe før LT trer noe ned over hodene våres" i panikk og klare å tolke det slik at LT vil komme å kneble hobbyen vår er nesten som å idioterklære LT og krisemaksimere sakene til det ytterste. (slik jeg kjennet LT ut fra jobb i mine 26 år innen luftfart) Så ser vi igjen at "våre egne" blir våre verste fiender. De vet faktisk ikke hva de holder på med, og for sikkerhets skyld tror de at usaklig detaljstyring er det saliggjørende.

    Det enesta anelsen forsonende jeg ser er at endelig skal uhell/hendelser meldes inn. Her ligger nesten hele essensen i hensikten med å lage et regelverk. Hva kan gå galt, hvor ofte går det galt, hva blir konsekvensene og hva skal vi gjøre for å holde summen/konsekvensene så lave som fornuftig mulig? Her skal strengt tatt jobben starte, og den skulle vært startet umiddelbart for noen år siden for å ha et faktisk grunnlag for å lage et regelverk.

    Vil gratulere gutta med dårlig jobb, for min del har jeg spart mye penger siden det ikke har vært investert ett øre i modellflyutstyr på to år og jeg har fått mye tid til å ta opp andre hobbyer. Håper jo at min tidligere modellflyklubb melder seg ut av NLF, da kan jeg tenke meg å dra på stripa igjen og kose meg med en i utgangspunktet flott hobby Fram til det eventuelt skjer så har jeg andre flotte fritidsbeskjeftigelser, og tenker ikke legge meg under et idiotregime.

    Leave a comment:


  • Sniper
    replied
    Originally posted by affa View Post
    Når jeg sitter å tenker på sakens kjerne så er jeg usikker på hva som er bakgrunnen.

    Er dette bare snakk om prestisje eller hva er det bakenforliggende her?
    Tar jo utgangspunkt i at det gjøres for å sikre hobbyen?

    Kan noen svare meg om dette er ett pålegg laget av LT?
    Hvilke frister LT ser for seg til lovforslag og vedtak gjøres?
    Kan andre enn NLF levere høringsforslag?
    LT har jo sagt at de ønsker et regelverk. Men de har ikke satt noen konkret frist, da de ønsket at NLF, modellflyseksjonen, selv skulle komme med forslaget - "frihet under ansvar" - hvilket er en bra ting. Tanken, slik jeg skjønte det, var å ha et regelverk å kunne vise til. Dermed var det ikke noe pålegg eller føringer derfra. Det er jo derfor det var så utrolig at forrige SU skulle bli mer katolske enn paven - det er jo så en med rette kan mistenke dem for å mislike hobbyen sterkt, siden de gikk inn for å sabotere og være mest mulig rigide. Kjenner at jeg blir het i toppen ennå - bare jeg tenker på det.

    Det ble også sagt på Gardermoen av en meget oppegående mann (husker ikke navnet, men han var advokat og ivrig modellflyger), at modellflyhåndboken og regelverket ikke kunne settes i verk, rent formelt, uten at dette var forankret i årsmøtet eller ekstraordinært sådant. Jeg opplevde det meget tydelig at seksjonsleder allerede hadde bestemt seg for at dette skulle "rulles ut" fra 1. mai. Tror også at andre tilstedeværende oppfattet det slik.

    Det var i hvert fall helt på det rene at LT ikke har satt noen frist.

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Når jeg sitter å tenker på sakens kjerne så er jeg usikker på hva som er bakgrunnen.

    Er dette bare snakk om prestisje eller hva er det bakenforliggende her?
    Tar jo utgangspunkt i at det gjøres for å sikre hobbyen?

    Kan noen svare meg om dette er ett pålegg laget av LT?
    Hvilke frister LT ser for seg til lovforslag og vedtak gjøres?
    Kan andre enn NLF levere høringsforslag?

    Leave a comment:


  • kwik
    replied
    Originally posted by Karmann View Post
    Man kan jo oppfordre til at flest mulig av landets formenn i NLF-tilsluttede klubber, sender inn D-bevis anbefalinger for samtlige av klubbens medlemmer.
    Som sagt; Det blir spennende å se hva som skjer på BWW. Det er bare en måned til......

    Leave a comment:


  • jj
    replied
    Problemet er de som har "tatt over" SU og håndboka. De forsto ikke at verken den eller vedleggene var klare for å settes i kraft.

    Hele poenget med "D-beviset" var at det måtte nevnes fordi det står i andre dokumenter for flyging på et fullsize stevne hvor det er helt andre krav. Dette blir jobbet med parallelt av helt andre folk...
    Det var aldri meningen at man skulle ha noe displaybevis for å fly på ett modellflystevne. Vi vurderte å få inn setninger for andre sammenhenger hvor det er mye publikum og det ikke blir tatt hensyn til sikkerhetsavstand, sikkerhetssjef, osv. Med andre ord vi betraktet flyging på etablerte striper og type flyshow i modellfly som sikkert nok til at det aldri ville være nødvendig med noe slikt bevis.

    SÅ: "Noen" har ikke vært med hele veien og forstår ikke at å lage regler som ingen vil etterkomme er veldig dumt...

    Leave a comment:


  • Karmann
    replied
    Man kan jo oppfordre til at flest mulig av landets formenn i NLF-tilsluttede klubber, sender inn D-bevis anbefalinger for samtlige av klubbens medlemmer. På den måten får man jo latterliggjort en del av dette avsindige tullet.
    Misforstå meg rett, jeg er definitivt for A og B beviset. Man bør absolutt kunne dokumentere et minimum av ferdigheter for å sende avgårde 20kg turbin i 400 km/t, men D-bevis for å delta på RC stevner er bullshit.

    Leave a comment:


  • arhennie
    replied
    Må bare si jeg synes denne D-bevis saken er litt merkelig.

    Jeg har hele tiden gått ut fra at dette skal gjelde for oppvisningsflygere. Altså de som skal underholde et publikum i en setting utenfor modellfly stevner og treff. Slike piloter må jo være ansvarlig for selv å sette sikkerhets paramtrene, og bør ha en viss holdning og være en erfaren flyger, for eksempelvis å kunne stå for pauseunderholdning på en fotballkamp el. Dette fordi arrangøren av f.eks fotballkampen selv ikke har den nødvendige komptansen selv. I tillegg til at "flyplassen" mest sannsynlig vil være normalt uegnet.

    Dersom man nå skal stille samme krav til oss som skal på treff betyr jo det at gud og hvermansen må kunne få dette beviset. Det betyr jo i såfall at lista må legges temmelig lavt for å kunne bli display flyger. Eventuelt at svært få kan få lov til å stille på stevner og treff. Men på et modellflyshow er det jo arrangøren som setter premissene, med sikkerhetssoner, plassering av publikum osv. Så sånn sett skulle strengt tatt ikke kravet til piloten bli annerledes enn ved flyging hjemme på egen stripe.

    Her tror jeg noen må sette seg ned å tenke gjennom en gang til hva de skal legge i dette D-beviset.

    Leave a comment:


  • Sniper
    replied
    Man flyr ikke opp til Displaybevis. F eks kan formannen i en klubb gå god for deg, det hviler er ansvar i det, du får da diplaybeviset i posten sammen med en giro på kr 85-,. Når det gjelder A-bevis; dette er så enkelt at dersom man ikke kan ta dette så kan man heller ikke fly et modellfly. Med det forrige forslaget friskt i minne er dette en "walk in the park". De for øvrig enig med Jamie; på Gardermoen ble det lagt frem på en litt annen måte enn med "må" og "skal" ordlyd. Hvis ikke styret representerer modellflygerne i det ganske land (som nok mener dette er forhastet), hvem styrer de på vegne av da? Mener det ble sagt ganske klart i fra om at produktet ikke var ferdig nok.

    Leave a comment:


  • Seiler`n
    replied
    Originally posted by jj View Post
    Normalt kan ikke en ansatt ha en lederstilling eller verv.. Mulig det kan omgåes her. Men den nye lederen er fagsjef som skal håndtere alle ender av dette heretter.. Styret | Norges Luftsportforbund
    Er jo logisk at den som skal være bindeledd mellom medlemmer, styret og SU..... Også er leder SU i samme slengen :-S

    Blir bra demokrati av slikt.

    Leave a comment:


  • kwik
    replied
    Originally posted by tyor View Post
    Der gikk turen til warbird weekend fløyten, hvis man ikke får lov til å fly på stavner uten bevis.
    ....det er jeg ikke så sikker på....... WBW har jo ettersom jeg har oppfattet det aldri vært et stevne for publikum.

    Det har vært et warbird-treff. Og så har man ikke nektet folk å se på......Jeg håper det fortsetter slik;

    At warbird-weekend er til for oss som vil ha det morro med modellfly.....

    British Wings and Wheels derimot, der skal det bli interessant å følge med på hva som skjer.

    Jeg er glad jeg er med i Westwing, så jeg har en alternativ plass å fly på når det kommer en SU-Mann og spør om Fuhrer-Schein.
    Last edited by kwik; 02-05-13, 17:26.

    Leave a comment:


  • andersand
    replied
    stevnebeviset i seg selv klarer de fleste vel å ta, men man må ha anbefaling, fra styret eller lignende i klubben? kan alle i en klubb få dette?

    Leave a comment:


  • tyor
    replied
    Der gikk turen til warbird weekend fløyten, hvis man ikke får lov til å fly på stavner uten bevis.

    Bare en ting å si. er fortsatt jæ... glad for att vi har holdt klubben våres utenfor NLF.

    Leave a comment:


  • Arcteryxxx
    replied
    Er vel bare å utstede A-lappen til alle eksisterende medlemmer, vel? Tilbakevirkende kraft er uansett ikke god praksis, ref. reglene for førerkort.

    Leave a comment:


  • flypilot
    replied
    Henter popcorn

    Leave a comment:

Working...
X