Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan kan NAK/NLF hjelpe oss?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by primera
    Postingen som gjengis under sendte jeg som oppfølging til en jeg hadde sendt. Jeg tror at den ble slettet ganske hurtig og tråden "closed". Jeg har spurt moderator om det er så at de har slettet en post, uten å få svar foreløbig.



    ------------------------------------------
    Har fått henvisning til sentrale tall som forelå på en annen tråd :

    Inntekter:
    Kontingenter: 490.000
    Tilskudd fra NIF: 293.000
    Annonser MI: 115.000

    Utgifter:
    Personalkostnader: 73.000 (15% av en stilling i sekretariatet)
    Forsikringer: 62.000
    Seksjonsmøte: 28.000 (Årsmøte og/eller ledermøte)
    Styrets kostnader: 55.000
    FAI-møter: 15.000
    Kurs/utdanning: 14.000 (Tilskudd skole for ungdom)
    Landslagsstøtte: 84.000 (Reisetilskudd for deltakere VM/EM)
    Jakker m.m.: 61.000 (Beholdning for flere år fremover)
    Trykking MI: 265.000
    Porto MI: 65.000

    -------------------------
    Samlede inntekter er 898 000.
    Utgifter sum : 722 000
    Differanse : 176 000.

    Denne organisasjonen er ikke noe beite for slike som prøver å berike seg ved fusk og fanteri.Til det er omsetningen rett og slett for liten.

    Jeg mener at tallene viser at man kan betale sin kontingent i trygg forvissing om at pengene blir benyttet på beste måte.

    Men, jeg er ingen regnskapsmann, og spør som jeg har vett til :
    Denne differansen på 176 000. Tyder den på at organisasjonen går "med overskudd" ? Har det vært andre år med "overskudd "? Er det i så fall blitt bygget opp en kapital ? Forrentes den ?
    En eventuell kapital kommer vel fram i ballansen er det ikke så ?


    mvh
    primera

    Posten hadde litt til som jeg ikke hadde kopiert. Der skrev jeg at pingvinen ville stå sterkere i sin argumenatsjon om han kunne konkretisere sin kritikk av tvilsom/ feil bruk av penger. Dessuten skrev jeg at i en organisasjon med ca (1000 ?) medlemmer så burde det være gode muligheter for medlemmene til å påvirke prioriteringene.
    Den enkelte seksjons egenkapital fremkommer av balansen, og renteberegnes både internt mellom seksjonene (og tilføres eksterne rentegodtgjørelser). Vi har en god egenkapital, men den begynner vi nå å spise av fordi vi betaler halvparten av aktivitetskonsulenten som skal arbeide med barn/ungdom og funksjonshemmede, samt bidra til generell øket aktivitet.
    Han vil også hele ettervinteren forstår instruktørutdanning som er gratis for klubbene.

    Edit:
    De som vil titte på de siste reviderte regnskapene for NLF og seksjonene kan se her: Finner du ikke det du leter etter?
    Merk at det har skjedd positive endringer i 2005 og 2006 (bl.a. pga tilskudd fra NIF), som vesentlig bedrer seksjonens resulta.
    Last edited by tema95; 07-01-07, 09:01.
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

    Comment


    • #32
      ok

      Takker for linken. Nå har jeg tittet på balanseregnskapet. Ut fra mine beskjedne forutsetninger finner jeg ikke noe i dette som skulle frata meg lysten til å melde meg inn om det skulle bli aktuelt.

      Tema for diskusjonen rundt medlemsskap er vel delvis svært godt formulert av SAM ? Jeg gjengir en av hans formuleringer :

      " Hvorvidt summen er stor eller liten i forhold til det ene eller andre er fullstendig uinteressant, jeg tvinges til å kjøpe mer enn det jeg trenger og det liker jeg ikke.
      Jeg ønsker ikke å sponse andres idrettsutøvelse, hverken med reiser, jakker, premier eller annet, men jeg skjønner jo at de syns det er ålreit. Jeg finner heller ikke noe godfølelse for å smøre byråkratiet, hverken i NLF eller NIF. Men sånn er det bare for jeg har ikke noe reelt valg om jeg vil fly på et annet jorde. "


      Lykke til med en nødvendig og konstruktiv diskusjon.

      hilsen primera
      ----------------
      med dette imponerende arsenal :
      Gammel EZ 180 (ikke brukt på 10 år)
      T-Hawk
      Wing Dragon Sportster
      Nærmeste klubb Stryn eller Ålesund
      (Ett par timers reise til begge)
      Vi er noen få som driver med dette her ute i vinden og regnet.

      Comment


      • #33
        Selv om det kan diskuteres hvorvidt det er riktig eller ikke så er det normalt i de aller fleste idrettforbund at en gir stipender eller dekker alt/deler av opphold i f.eks utlandet på internasjonale konkurranser ol. Om jeg vil betale for det..? Vel, jeg hadde jo ikke hatt noe i mot å betale noen kroner mindre i medlemsavgift om dette heller kunne blitt dekket av sponsormidler el. Men det er vel gjerne slik at en må ta utgangspunkt i idretten i norge som vi jo fint kan dele inn i bredde og topp idrett.

        Det er ofte slik at bredden "sponser" toppidretten med litt midler. Samtidig skal en ikke glemme at det ofte er toppidretten som sees av publikum/utenforstående og dermed også er med på å rekruttere nye medlemmer og ikke minst skaper et marked som er interessant for sponsorer, som igjen gir oss inntekter til å dekke instruktørkurs osv. som igjen vil gi oss medlemmer et bedre tilbud enten vi driver med konkurranse eller bredde.
        Dette er en evig runddans. ...og nok en gang, det ville vært enklere å forklare hva jeg mener dersom jeg hadde sittet ansikt til ansikt med deltagerene i denne diskusjonen. Det synliggjør også at møtevirksomhet er et NØDVENDIG onde rent økonomisk.
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #34
          Originally posted by primera
          Takker for linken. Nå har jeg tittet på balanseregnskapet. Ut fra mine beskjedne forutsetninger finner jeg ikke noe i dette som skulle frata meg lysten til å melde meg inn om det skulle bli aktuelt.

          Tema for diskusjonen rundt medlemsskap er vel delvis svært godt formulert av SAM ? Jeg gjengir en av hans formuleringer :

          " Hvorvidt summen er stor eller liten i forhold til det ene eller andre er fullstendig uinteressant, jeg tvinges til å kjøpe mer enn det jeg trenger og det liker jeg ikke.
          Jeg ønsker ikke å sponse andres idrettsutøvelse, hverken med reiser, jakker, premier eller annet, men jeg skjønner jo at de syns det er ålreit. Jeg finner heller ikke noe godfølelse for å smøre byråkratiet, hverken i NLF eller NIF. Men sånn er det bare for jeg har ikke noe reelt valg om jeg vil fly på et annet jorde. "


          Lykke til med en nødvendig og konstruktiv diskusjon.

          hilsen primera
          ----------------
          med dette imponerende arsenal :
          Gammel EZ 180 (ikke brukt på 10 år)
          T-Hawk
          Wing Dragon Sportster
          Nærmeste klubb Stryn eller Ålesund
          (Ett par timers reise til begge)
          Vi er noen få som driver med dette her ute i vinden og regnet.
          Edit: Lagt inn noen linjeskift!

          Jeg får sitere herfra, for Sams synspunkter var vel i en anne tråd?
          Det er vel egentlig ingen som tvinges til å kjøpe mer enn de får. Hvis jeg leser Sams innlegg riktig henviser han bl.a. på sponsingen av våre deltakere i EM/VM (og tildels Nordisk). Uten disse konkurransemenneskene hadde vi ikke kunnet forsvare idrettsstemplet, og det betyr at 2-300.000 per år (diverser tilskudd fra NIF) måtte fremskaffes på annet vis. Nå er ikke midlene øremerket "toppidrett", men det er en sammenheng mellom tilskudd, aktivitet og definisjon av aktive utøvere (altså da de som fly konkurranse i denne sammenhengen).

          Konkurranseutøverne får jo langt fra dekket alt, de får et moderat tilskudd som omtrent dekker påmeldingsavgiften, så må de selv betale reise og opphold. Så får de en pen jakke slik at Norges lag kan fremstå med en viss stil. De må forøvrig selv løse/betale for FAI sportslisens. Så egentlig er det ikke du som sponser konkurranseutøvere, snarere har du glede av at vi har de blandt oss.

          Hvis du (Sam) ikke vil smøre byråkratiet, kan du fort komme i en situasjon hvor din mulighet for å utøve sporten (hobbyen) kan bli veldig begrenset. F.eks. hadde vi her for en stund siden saken med de militære radioene som brukte vårt bånd. Ved å sette sikkerhetsutvalget på saken, ble denne løst ved at Post- og Teletilsynet (PT) tok opp saken med de militære myndigheter. Sak løst!

          Inne på radioer, jeg brukte for noen år siden mye tid på å kommunisere og dokumentere overfor PT og politiet de reelle forholdene rundt bruk av våre frekvenser i forbindelse med Kongsbergmannens herjinger under Notoddenstevnet. Dette var byråkratisk arbeide (jeg vurderer ordet byråkrati positivt så lenge det ikke er tungdrevet). Saken endte jo tross alt positivt for de innvolverte pilotene.

          Et annet eksempel er vedlikholdsdirektivet fra EU/EØS som er nedfelt i en norsk forskrift. Her ville alt annet enn "leketøysflyene" bli underlagt et ganske strikt vedlikholdsregime på linje med motorfly o.l. (loggføring, vedlikeholdsintervaller + + +). Her fikk vi i god dialog med Luftfartstilsynet tilpasset forskriftene slik at det til syvende og sist bare blir modeller på 25kg + som vil få strenge krav (og de gutta er innstilt på det). Sak løst.

          Jeg kunne dra frem 4-5 saker til de siste årene som alle ville lagt begrensninger på vår aktivitet, men det blir for omfattende, ikke minst fordi det må konkretiseres i en del bakgrunnsstoff.
          Det som er synd, er at det er det dere ikke merker som er mye av den jobben vi som et stort og samlet forbund klarer å utføre. Det er heller ikke saker som er enkle å markedsføre, de færreste gidder å lese slike utredninger.

          Vi kunne muligens tilbydd en forsikring som en egen løsning, men hadde du hatt glede av den den dagen aktiviteten ble sterkt avkortet?
          Vi kunne tilbydd MI som eget abonnement, men ville tilfanget av artikler/stoff vært like stort den dagen medlemmene ikke hadde et eierfohold til bladet? Det finnes ikke et marked i Norge for å drive et spesialisert modellflytidskrift på kommersiell basis.

          Jeg tror ikke du ser den store sammenhengen her (ingen kritikk i det, man skal gjerne være "innenfor" en god stund før den oppfattes).
          Vi kan jo prøve å være flinkere til å "skryte" litt av alle de små og store tingene hvor vi finner løsninger, men erfaringen tilsier at dette ikke blir oppfattet bare positivt, og det egner seg nok best i en årsrapport (som tilstiles klubbene).
          Last edited by tema95; 07-01-07, 11:52.
          Mvh Terje Martinsen
          leder Modellflyseksjonen/NLF
          www.modellfly.info

          Comment


          • #35
            Originally posted by tema95
            Edit: Lagt inn noen linjeskift!

            Jeg får sitere herfra, for Sams synspunkter var vel i en anne tråd?
            Det er vel egentlig ingen som tvinges til å kjøpe mer enn de får. Hvis jeg leser Sams innlegg riktig henviser han bl.a. på sponsingen av våre deltakere i EM/VM (og tildels Nordisk). Uten disse konkurransemenneskene hadde vi ikke kunnet forsvare idrettsstemplet, og det betyr at 2-300.000 per år (diverser tilskudd fra NIF) måtte fremskaffes på annet vis. Nå er ikke midlene øremerket "toppidrett", men det er en sammenheng mellom tilskudd, aktivitet og definisjon av aktive utøvere (altså da de som fly konkurranse i denne sammenhengen).

            Konkurranseutøverne får jo langt fra dekket alt, de får et moderat tilskudd som omtrent dekker påmeldingsavgiften, så må de selv betale reise og opphold. Så får de en pen jakke slik at Norges lag kan fremstå med en viss stil. De må forøvrig selv løse/betale for FAI sportslisens. Så egentlig er det ikke du som sponser konkurranseutøvere, snarere har du glede av at vi har de blandt oss.

            Hvis du (Sam) ikke vil smøre byråkratiet, kan du fort komme i en situasjon hvor din mulighet for å utøve sporten (hobbyen) kan bli veldig begrenset. F.eks. hadde vi her for en stund siden saken med de militære radioene som brukte vårt bånd. Ved å sette sikkerhetsutvalget på saken, ble denne løst ved at Post- og Teletilsynet (PT) tok opp saken med de militære myndigheter. Sak løst!

            Inne på radioer, jeg brukte for noen år siden mye tid på å kommunisere og dokumentere overfor PT og politiet de reelle forholdene rundt bruk av våre frekvenser i forbindelse med Kongsbergmannens herjinger under Notoddenstevnet. Dette var byråkratisk arbeide (jeg vurderer ordet byråkrati positivt så lenge det ikke er tungdrevet). Saken endte jo tross alt positivt for de innvolverte pilotene.

            Et annet eksempel er vedlikholdsdirektivet fra EU/EØS som er nedfelt i en norsk forskrift. Her ville alt annet enn "leketøysflyene" bli underlagt et ganske strikt vedlikholdsregime på linje med motorfly o.l. (loggføring, vedlikeholdsintervaller + + +). Her fikk vi i god dialog med Luftfartstilsynet tilpasset forskriftene slik at det til syvende og sist bare blir modeller på 25kg + som vil få strenge krav (og de gutta er innstilt på det). Sak løst.

            Jeg kunne dra frem 4-5 saker til de siste årene som alle ville lagt begrensninger på vår aktivitet, men det blir for omfattende, ikke minst fordi det må konkretiseres i en del bakgrunnsstoff.
            Det som er synd, er at det er det dere ikke merker som er mye av den jobben vi som et stort og samlet forbund klarer å utføre. Det er heller ikke saker som er enkle å markedsføre, de færreste gidder å lese slike utredninger.

            Vi kunne muligens tilbydd en forsikring som en egen løsning, men hadde du hatt glede av den den dagen aktiviteten ble sterkt avkortet?
            Vi kunne tilbydd MI som eget abonnement, men ville tilfanget av artikler/stoff vært like stort den dagen medlemmene ikke hadde et eierfohold til bladet? Det finnes ikke et marked i Norge for å drive et spesialisert modellflytidskrift på kommersiell basis.

            Jeg tror ikke du ser den store sammenhengen her (ingen kritikk i det, man skal gjerne være "innenfor" en god stund før den oppfattes).
            Vi kan jo prøve å være flinkere til å "skryte" litt av alle de små og store tingene hvor vi finner løsninger, men erfaringen tilsier at dette ikke blir oppfattet bare positivt, og det egner seg nok best i en årsrapport (som tilstiles klubbene).
            Nei det er ikke lett når en blir kritisert for å si at en faktisk gjør noe
            Det er slettes ikke sikkert at folk ser for seg NLFs arbeid ut over å administrere medlemmer, forsikring og MI. Dersom de ikke gjør det er det jo fort gjort å sitte med en misoppfattning og da er det jo veldig enkelt å kritisere. Kanskje det er derfor noen av oss blir så provosert over enkeltes synsinger.

            Kanskje veien å gå er å være enda flinkere til å informere klubbenes ledelse om ting som har blitt gjort av forbundet i enda større grad enn per i dag og samtidig legge til rette for at dette også når medlemmen i hver enkelt klubb f.eks via klubbmøter. Det er vel uansett viktig å skape en forståelse for hvorfor pengebruken er som den er. Ofte er folk skeptiske av natur og spesielt ting de ikke forstår. Kanskje denne skepsisen blir mindre med mere informasjon om arbeidet som gjøres?
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #36
              Originally posted by esmel
              Kanskje veien å gå er å være enda flinkere til å informere klubbenes ledelse om ting som har blitt gjort av forbundet i enda større grad enn per i dag og samtidig legge til rette for at dette også når medlemmen i hver enkelt klubb f.eks via klubbmøter. Det er vel uansett viktig å skape en forståelse for hvorfor pengebruken er som den er. Ofte er folk skeptiske av natur og spesielt ting de ikke forstår. Kanskje denne skepsisen blir mindre med mere informasjon om arbeidet som gjøres?

              Jeg tror du er inne på kjernen av problemet men jeg tror ikke forbundet er den som har ansvaret.
              Folk flest gidder ikke/kan ikke/skjønner ikke det store bildet og stirrer blindt på kun det de merker. Dvs egen kontigentutgift og får tilbake "kun" noen MI i postkassa i løpet av at år. Forbund er pålagt offentlige budsjett etc som gir menigmann det innsynet som trengs til å kunne studere tingene mer i sømmene.

              I ett forbund med 2500medlemmer så er det mange meninger og forbundet har ikke mulighet eller kapasitet til å tilfredstille alle's informasjonskrav. Informasjonen finnes men den enkelte bør ta litt ansvar og søke etter dette selv. Informasjonen finnes, men den som ikke leter finner heller ikke.

              NAK-medlemskap er noe som har skjedd via en demokratisk prosess innad i hver enkelt klubb og forbundet hadde ikke eksistert uten et behov.

              Happy flying!
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

              Comment


              • #37
                Originally posted by Haldor
                Jeg tror du er inne på kjernen av problemet men jeg tror ikke forbundet er den som har ansvaret.
                Folk flest gidder ikke/kan ikke/skjønner ikke det store bildet og stirrer blindt på kun det de merker. Dvs egen kontigentutgift og får tilbake "kun" noen MI i postkassa i løpet av at år. Forbund er pålagt offentlige budsjett etc som gir menigmann det innsynet som trengs til å kunne studere tingene mer i sømmene.

                I ett forbund med 2500medlemmer så er det mange meninger og forbundet har ikke mulighet eller kapasitet til å tilfredstille alle's informasjonskrav. Informasjonen finnes men den enkelte bør ta litt ansvar og søke etter dette selv. Informasjonen finnes, men den som ikke leter finner heller ikke.

                NAK-medlemskap er noe som har skjedd via en demokratisk prosess innad i hver enkelt klubb og forbundet hadde ikke eksistert uten et behov.

                Happy flying!
                Merk at det er seksjonen (modell) som har 2.800 medlemmer, hele NLF med motor/seil/mikro/HG/PG/fallskjerm/ballong har over 15.000 medlemmer, og jeg skal si deg at de er mange meninger i de andre seksjonene også!
                Fordelene med å være sammen med "de andre" er stordrift, god oversikt over hva som skjer, påvirkning iiad i NIF osv. osv....
                Mvh Terje Martinsen
                leder Modellflyseksjonen/NLF
                www.modellfly.info

                Comment


                • #38
                  NAK-medlemskap er noe som har skjedd via en demokratisk prosess innad i hver enkelt klubb og forbundet hadde ikke eksistert uten et behov.
                  Helt enig!
                  De som er interessert i samt driver med organisering av ting og tang (de som har kontakt med eksterne aktører i forbindelse med etablering av nye striper +++) ser behovet mye tydligere enn de som "bare" er opptatt av hva som skjer i sin umiddelbare nærhet.
                  Samfunnet er komplisert ref. Terjes tidligere post om ulike saker som f.eks dette med radio, ergo må "vår" organisasjon også ha handlingskompetanse og handlekraft på alle disse ulike områdene. Dette forventes av oss som organisasjon av samfunnet vi lever i. Hvordan skulle vi klart å holde orden på alle direktiver å slikt dersom hver enkelt klubb skulle følge opp dette selv.

                  Slik jeg ser det er forbundet intet mer enn en forlenget arm for klubbene ut mot eksterne aktører i samfunnet, både nasjonalt og internasjonalt. I tillegg til å skape et fellesskap og hele den pakka selvfølgelig.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment

                  Working...
                  X