Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

    I forbindelse med at vi rundt om i Nittedal og Hakadal er den del veldig aktive modellflyvere, kunne det vært en ide og gå sammen om å etablere en permanent flyplass i kommunen. Det er lite med flyplasser direkte i nær om rådet, selv om Holmen (Lunner) er fin, mens sør og østover har jeg ingen erfaring men lest rundt om at det er mye forskjllig.

    Selv har jeg stått for "Hakadal Vinterflyplass 2011/12", (MFN) ModellflyNytt.no som ble flittig brukt av flere i bygda. Men denne da denne benyttet snøpakket jorde er mulighetene fraværende nå som det er sommer. Men den kommer nok tilbake neste vinter også.


    Har brukt noen dager til å "titte litt rundt" på forskjellige jorder, men det meste i bygda har en eller annen "strøm/tlf" linje som passer veldig dårlig sammen med innflyving osv. Men har pr idag 3 senarior som har kommet fram i området Åneby.

    Har i den siste tiden sett litt rundt i området Åneby, og pr 18.4 er det 3 forskjellige muligheter, men dette kun noen eksempler der jeg ikke har pratet med grunn eier enda, men disse områdene har potensiale.
    Click image for larger version

Name:	Åneby_muligheter.JPG
Views:	1
Size:	152.8 KB
ID:	631332
    1. Jordet mellom nit-elva og skogen bak "shell stasjonen" nord for Åneby, her har man lang innflyvnings muligheter fra nord og syd, men det litt "kronglete" hvordan man skulle komme til området. Mulig parkere bak shellstasjonen og gå sti igjennom skogen, 2-300m

    2. Her kan man faktisk kjøre stikk vei fra gamleveien ved Kirkebyskole og ned til ei gammel låve som står i jordekanten, derfra går det en sti / traktor spor ut til midt på jordet.

    3. Innenfor Alme gården på Åneby, finnes det et område 6mål som leies ut til en hundeklubb. Her er det golf plen allerede men noen lyskastere er noe hindringer, men har pratet løst med bonden som ser flere utleie muligheter.

    NB: Dette er kun tanke spill, men det hadde vært fint om flere i kommunen/området rundt kanskje har noen ideer og kunne komme med noen innspill om potensielle steder der man kan skjekke nærmere ut med grunneier om muligheter osv. Vil anta at vi mist er 10 veldig aktive flyvere, og legger man til en del ungdom osv samt mulig rekrutering skulle kommunen vel ha muligheter for en klubb i størrelsen 20 til 30 stk så grunnlaget for en fly stripe er jo tilstedet om den holdes enkel og billig.


    Områder som jeg har skrinlagt pga kabel trasser + heste hold osv er pr i dag:
    * Kirkeby lia

    Områder som man også kan se nærmere på:
    * Fugleåsen / Elnes (noen muligheter rundt den gamle militær leiren på Elnes?).
    * Rotnes med muligheter rundt esso sletta ?
    * Jord områder på øst siden av gamle maxbo tomta ?
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

  • #2
    Hvorfor foreslår du stripene midt ute på Jordene Audun? Man ønsker mest mulig plass framfor seg, (og på sidene naturligvis), men man flyr jo uansett ikke bak seg. Og er det ikke lettere for en bonde å avse en lapp i åkerkanten fremfor midt ute på åkeren.
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Originally posted by arhennie View Post
      Hvorfor foreslår du stripene midt ute på Jordene Audun? Man ønsker mest mulig plass framfor seg, (og på sidene naturligvis), men man flyr jo uansett ikke bak seg. Og er det ikke lettere for en bonde å avse en lapp i åkerkanten fremfor midt ute på åkeren.
      Strekene på bildet, var ment som kun en grov plassering, men når det gjelder alternativ 2, er nok midt på jordet det beste. Ettersom det her går en "sti" utover jordet, som stopper på midten. Men men jeg hadde kun "jogge sko" på meg idag da jeg og Fredrik var ute å gikk så vi tok det litt "enkelt". Men jeg skal ut å se nærmere på områdene de kommende dagene.

      hakadal - Google Maps
      Click image for larger version

Name:	Åneby_muligheter2.jpg
Views:	1
Size:	126.0 KB
ID:	587836
      Bildet viser alternativ 2.

      Men håper om noen flere i bygda har noen alternativer, kunne de skrive noen linjer her og beskrive litt mulighetene så tar jeg en tur ditt og ser på forholdene.
      Audun Johnsrud
      Nittedal - HMFK

      * Flyr divserse planker og noen visper.
      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

      Comment


      • #4
        Brukte ettermiddagen i dag til å ta nærmere titt på alternativ 1, (rett bak shell stasjonen) nord for Åneby.
        Her er det mulig å komme nesten helt ned til jordet med bil, da det går en traktor vei ned til området, men det er veldig vått område som ligger bare 1 m over vannstanden i nit-elva. Bildene jeg tok langs bakken avslører jo at det kanskje er et område best egnet for amfibe modeller, men det kan være fine muligher om det er mulig å få "green" etablert. Men det er også noen grøfter som kan være en utfordring, men disse går parallelt med mulig stipe.

        Click image for larger version

Name:	IMAG1489.jpg
Views:	1
Size:	70.6 KB
ID:	587844Click image for larger version

Name:	IMAG1490.jpg
Views:	1
Size:	60.6 KB
ID:	587846Click image for larger version

Name:	IMAG1491.jpg
Views:	1
Size:	73.5 KB
ID:	587847Click image for larger version

Name:	IMAG1492.jpg
Views:	1
Size:	57.5 KB
ID:	587848Click image for larger version

Name:	map.jpg
Views:	1
Size:	119.1 KB
ID:	587845

        Videre sjekket jeg ut områdene nord og syd i bygda senere på kvelden, og områdene Elnet/Fugleåsen er nok ikke aktuelle pga kupert landskap, samme med samtlige jorder rundt slattum og kjull.
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

        * Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

        Comment


        • #5
          Kjøp helikopter så er problemet løst
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #6
            Originally posted by arhennie View Post
            Kjøp helikopter så er problemet løst
            Eksakt min konklusjon
            Kristian Westgård
            Nittedal

            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

            Comment


            • #7
              Men seriøst: jeg tror det er mulig å få til. Men stripa må ligge sånn at det går an å kjøre bil dit. Å måtte gå 200 meter med radiokoffert, batterier og maskiner er show-stopper for min del.

              Og så tror jeg det er lurt å ha mye plass foran.

              Jeg vil kanskje også tro at det er enklere å få med en bonde på på å leie bort / låne bort et hjørne eller utkant av et jorde framfor en firkant midt i åker'n...
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #8
                Alternativ nr 3 (innenfor Alme gården på Åneby)

                Originally posted by kristianwest View Post
                Men seriøst: jeg tror det er mulig å få til. Men stripa må ligge sånn at det går an å kjøre bil dit. Å måtte gå 200 meter med radiokoffert, batterier og maskiner er show-stopper for min del...
                Link til plassen bak Alme gården:
                FINN kart - en ledende norsk karttjeneste

                Her har en hundeklubb leid rundt 6 mål med jorde av Espen Alme, muligheter her kunne jo være å samarbeide med disse pga de kun bruker området 3 dager pr uke. Da de har en fin opparbeidet plen i golf kvalitet, samt at de har lyskastere og en stor parkeringsplass. Pratet litt med bonden sist onsdag og han er åpen for å leie ut også mer jord, så man kan eventuelt anlegge en stripe nesten parallelt med denne hundeplassen og da får man faktisk enda bedre innflyvnings muligheter.

                Vedlagt ligger noen bilder av området tatt kl 08:30 om morgnen 20.4.2012.

                - Har allerede prøveflytt området litt med parksize F4Wilcat, men det kunne jo bært spennende å ta en liten "demo" her med noe større og normalt bråkete slikt at man kunne få en støy test, men pga dette blir bak låven for der bonden selv har huset sitt, lover det positivt.

                Så Kristian, kanskje du skulle tatt en titt på dette området og se an hvordan det er for helikopter... (Vei er åpen hele året, da ankomsten til området er å kjøre på trenings veien (hest) og da antar jeg at det heller ikke er noen problemer med parkeringsplass om vinteren heller.

                Click image for larger version

Name:	IMAG1493.jpg
Views:	1
Size:	56.8 KB
ID:	587850Click image for larger version

Name:	IMAG1496.jpg
Views:	1
Size:	65.2 KB
ID:	587851Click image for larger version

Name:	IMAG1497.jpg
Views:	1
Size:	54.2 KB
ID:	587852Click image for larger version

Name:	IMAG1498.jpg
Views:	1
Size:	35.3 KB
ID:	587853Click image for larger version

Name:	IMAG1499.jpg
Views:	1
Size:	44.7 KB
ID:	587854Click image for larger version

Name:	IMAG1500.jpg
Views:	1
Size:	62.3 KB
ID:	587855Click image for larger version

Name:	IMAG1501.jpg
Views:	1
Size:	51.8 KB
ID:	587856Click image for larger version

Name:	IMAG1503.jpg
Views:	1
Size:	45.4 KB
ID:	587857Click image for larger version

Name:	IMAG1504.jpg
Views:	1
Size:	45.0 KB
ID:	587858Click image for larger version

Name:	Kart_finn.jpg
Views:	1
Size:	71.8 KB
ID:	587859
                Audun Johnsrud
                Nittedal - HMFK

                * Flyr divserse planker og noen visper.
                En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                Comment


                • #9
                  Lykke til med klubbprosjektet. Bare husk noen enkle ting i prosessen:

                  - Mest mulig avstand til naboer, det er mange klubber som får problemer med naboer, særlig pga støy. Kjør heller ti minutter ekstra for å komme til en øde plass omd et kan være et alternativ. Videre god dialog med de naboene som er der, inviter dem på klubbtreff, gi dem prøvetime på modelfly, cognac til hjul osv.

                  - God dialog med grunneier, husk å betale godt. Ikke tenk som vi gjør i butikken der det handler om å få billigst mulig. Får grunneier en god og enkel inntekt for å leie ut området vil han også automatisk være mere positiv om det skulle dukke opp klager i deres favør. Også tilbud om skoleflygning, invitasjon til treff og Cognac
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #10
                    Jeg legger merke til ordene "hund" og "hest". Jeg sier bare lykke til
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by AudunJ


                      Så Kristian, kanskje du skulle tatt en titt på dette området og se an hvordan det er for helikopter...


                      Jeg har en saksopplysning å komme med på egne vegne, før jeg trekkes for langt inn i dette: Jeg trives såpass godt på Holmen at jeg nok blir å finne der om sommeren.
                      Kristian Westgård
                      Nittedal

                      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                      — Neil Armstrong

                      Comment


                      • #12
                        All honnør til deg Audun for at du står på å prøver å få til en modellflyplass i Nittedal , det er takket være folk som deg at vi har de få stripene vi har i dette landet her ....ikke noe å bry seg om pesssimistene her inne, de dukker opp når stripa en gang er etablert og gresset er nyklipt ...... en god dialog med grunneier og en stripe lengst mulig unna naboer og fe er vel noen stikkord . Lykke til !!
                        Øyvind

                        www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Litespeed View Post
                          All honnør til deg Audun for at du står på å prøver å få til en modellflyplass i Nittedal , det er takket være folk som deg at vi har de få stripene vi har i dette landet her ....ikke noe å bry seg om pesssimistene her inne, de dukker opp når stripa en gang er etablert og gresset er nyklipt ...... en god dialog med grunneier og en stripe lengst mulig unna naboer og fe er vel noen stikkord . Lykke til !!
                          Dette skulle jeg gjerne sett gjennomført.. Hellerudsletta er litt for sheriffene og da har man søkt nedover Øyeren. Endelig funnet et sted i Kirkebygda hvor bonden synes det er bra at vi holder på og ikke bryr seg om 3kW Skyfun som skaper ekko borte i åsen klokka 20:30 på kvelden...

                          Comment


                          • #14
                            Mulig det blir en stripe til vinteren mens det er snø...

                            Click image for larger version

Name:	Elnestangen_1.JPG
Views:	1
Size:	122.9 KB
ID:	592526Planen er at det uansett blir en vinter flyplass igjen så fort det kommer litt snø, skal prøve å ta en tur bort om bonden som har dette jordet som vist i bildet og spørre om jeg får "lov" til å snøpakke en rulle bane i vinter tilsvarende den jeg hadde 2011/12, men denne gangen flyttet litt lengre mot elven, alternativt kanskje på jordet lengre nord.

                            Ser lovende ut nå som de snart tar kornet og man kan bruke området igjen...
                            Audun Johnsrud
                            Nittedal - HMFK

                            * Flyr divserse planker og noen visper.
                            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by netvixtra View Post
                              Dette skulle jeg gjerne sett gjennomført.. Hellerudsletta er litt for sheriffene og da har man søkt nedover Øyeren. Endelig funnet et sted i Kirkebygda hvor bonden synes det er bra at vi holder på og ikke bryr seg om 3kW Skyfun som skaper ekko borte i åsen klokka 20:30 på kvelden...
                              Kjører en gang i blant over ved Hellerudsletta og skjønner ikke hvordan noen orker å fly nede i dette "hullet", har du noen engen tråd eller info om forholdene i Kirkebygda? (finner kun et sted på Våler med dette navnet og det er jo vel langt unda?).
                              Audun Johnsrud
                              Nittedal - HMFK

                              * Flyr divserse planker og noen visper.
                              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                              Comment

                              Working...
                              X