Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeprosjekt: Nytt hobbyrom

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• sveininge
    replied
    Hehe har ei bra ønskeliste. Men først må grov verksted bli ferdig.

Leave a comment:

• SmurfAir
    replied
    Originally posted by sveininge View Post
    Jeg har vel visse svakheter for verktøy. Så jeg har endel etterhvert
    Ditto, gjerne minst to varianter av det meste også, først en rimelig - også ender man gjerne opp med en dyr en i etterkant
    Kjekt å ha!, godt verktøy er halve jobben heter det vel

Leave a comment:

• Lars N
    replied
    Hehe ser den regnefeilen nå gikk litt kjapt ja
    Du er nok ikke alene der

Leave a comment:

• sveininge
    replied
    Hehe ser den regnefeilen nå gikk litt kjapt ja

Leave a comment:

• Lars N
    replied
    Originally posted by SmurfAir View Post
    Kregjig´n ser veldig fin ut den, fin og enkel form for spleising av trevirke og sikkert mye enklere en tapping.

Men regnestykket ditt er ikke helt i vater da
    For å få 70cm bredde blir det slik 70/9,8=7,14x14=100 pr. meter

Merket verktøyboden trenger mer innhold, mye fine verktøy der. Tror jeg skal holde meg til en ferdigplate i denne omgang. Hadde vært fint å lage en tykk og god plate selv, men må faktisk prøve å bli ferdig en gang. Så i en annonse at Bauhaus hadde noen benkeplater som var 26x610x2020 i Nyatho tre, men den var i en kundeavis fra 2014

Leave a comment:

• SmurfAir
    replied
    Kregjig´n ser veldig fin ut den, fin og enkel form for spleising av trevirke og sikkert mye enklere en tapping.

Men regnestykket ditt er ikke helt i vater da
    For å få 70cm bredde blir det slik 70/9,8=7,14x14=100 pr. meter

Leave a comment:

• sveininge
    replied
    Jeg vet det med årringenr men i dette prosjektet glemte jeg meg ut ei benke plate fra ikea blir endel dyrere, og ofte så er 60cm bredde litt for lite, 1/2x4" koster 14krm så lager du ca 70cm bred plate så blir det røft regnet 70kr meteren. Tar du med lakk så er det ca 100kr meteren. Får ingen plater på ikea for den prisen.
    Men så er det vel sjeldent at hjemmelaga blir billigere enn kjøpt, men det blir helt perfekte mål.

Bruker du kregjig systemet så trengs ikke plata skrus noe særlig på plass, den plata på bilde er ett år gammel nå og den har ikke sprukket eller vridd seg noenting. I framkant så er det bare ett bordbein midtpå.
    Kregjig er helt fantastisk
    Last edited by sveininge; 23-11-15, 22:52.

Leave a comment:

• SmurfAir
    replied
    Jeg har brukt lamellfres og kreg jig for og sette de sammen. Men går fint med en overfres der du freser inn en list så bruker du lim og tvinger.
    Jeg bygget plata på et par timer slipte den ned med en liten båndsliper .
    Om du skal bygge plate selv, så legg planken annenhver vei i forhold til kjerneveden.
    Altså årringene annenhver vei, ellers så er sjansen ganske stor for at den bøyer seg pga. fuktforandring.
    Skrus den fast godt (som er naturlig å gjøre), og den vil bøye seg pga. tørke men ikke får gjort det, så sprekker det i stedet.

Men om du ikke allerede har materialene, eller har bra rabatter på trevirke - så er det såpass høy meterpris på de materialene at det er vel nesten like greit å kjøpe noe ferdig stavlimt heltre benkeplate på Ikea?
    Riktig dybde rett ut av esken, 3,8 cm tykk og i to lengder 186cm til 795,- og 246cm til 995,- Disse i eksempelet er i bøk, og det har høyere trykkfasthet enn både gran og furu.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/pr...446/#/10202446

Edit: skal du olje i stedet for å lakke dem så er Liberon sin finishing oil helt konge, den "svetter" ikke slik som enkelte andre oljer gjør.
    Last edited by SmurfAir; 23-11-15, 20:56.

Leave a comment:

• sveininge
    replied
    Lamellfres fres Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1448292309.832734.jpg
Views:	1
Size:	62.4 KB
ID:	613175

Leave a comment:

• sveininge
    replied
    Her er krg jiggen jeg bruker.

http://www.aurus.no/webshop.aspx?pag...89645#products

Leave a comment:

• sveininge
    replied
    Jeg har brukt lamellfres og kreg jig for og sette de sammen. Men går fint med en overfres der du freser inn en list så bruker du lim og tvinger.
    Jeg bygget plata på et par timer slipte den ned med en liten båndsliper .

Leave a comment:

• Lars N
    replied
    6x1/2" er bra størrelse
    Bre limte du de sammen med trelim og tvinger? Ser jo ikke dumt ut det nei, hvordan gjordet du det med overflaten, slipte du mye?

Leave a comment:

• sveininge
    replied
    6x1/2" er bra størrelse

Leave a comment:

• sveininge
    replied
    Bygge de av stendere, laminere sammen ,
    Beiset den grålig og hadde noen lag med matt lakk oppå, like fin enda.
    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1448276244.918676.jpg
Views:	1
Size:	57.6 KB
ID:	613174

Leave a comment:

• Lars N
    replied
    Originally posted by thor_no View Post
    Mulig det er for sent men det er lurt å koble kontakten du skal bruke loddebolt, limpistol og strykejern for betrekning via taklyset slik at du er sikker på at disse er strømløse når du slokker lyset for kvelden. Fort gjort å glemme å trekke ut kontakten på disse.
    Dette er nok for sent for min del, men dette er en veldig god tanke som andre burde kunne ta bruk av. Heldigvis for min del er jeg ganske panisk på å sjekke stikk-kontakter.

Jeg trenger også noen tips rundt benkeplater til grovverkstedet, her har jeg som bildene over viser montert kjøkkenbenker som har en bredde på 200cm så er på jakt etter en billig løsning på plater med mål 62x200cm

Leave a comment:

Working...
X