Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reperasjon av sideror

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reperasjon av sideror

    Hadde en uheldig dag på stripa i helga. Blåste ganske brukbart og kom inn for landing i litt (for) lav hastighet med extra'n. Like før touchdown kom et skikkelig vindkast, flyet løftet et par meter opp i lufta, stallet og traff bakken med et brak. Flyet traff bakken relativt flatt, så understellet og halehjulet fikk seg en skikkelig trøkk. Sideroreret knakk i sammenstøtet. Se bilder av sideroret.

    Hvordan "angriper" jeg denne skaden best mulig? Burde jeg rive av trekket fullstendig og trekke hele roret på nytt, eller går det greit å skjære av trekket i bristepunktene, lime sammen og lappe med nytt trekk? Hva er deres teknikker for slike reperasjoner?
    Attached Files
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    The rudder L.E. appears to be broken in two places - my recommendation would be to strip the broken rudder and use it as a pattern to build a new rudder. Remember that repairs around the tail generally add weight where it is not welcome.
    Ken Bates
    Never Mind the Label

    Comment


    • #3
      Noe dritt med sånne skader. . , men shit happens...

      Litt vanskelig å si ut fra bildene, men jeg hadde nok gjort som Mr. Griffin foreslår, bygd et nytt sideror. Da får du garantert et sideror som har samme styrke som det gamle.

      Med litt kreativitet blir nok også det estetiske like bra
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

      Comment


      • #4
        Ken har den beste løsningen her, fordi skaden er så omfattende.

        Om du skulle velge å lime bruddene så MÅ du fjerne all betrekning på hele sideroret først. Det kan være skader der inne som du ikke ser. Uansett hva slags reparasjon det er snakk om så må betrekning bort fra et tilstrekkelig stort område for å avdekke eventuelle skjulte skader.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          er det ikke i slike tilfeller det er veldig greit med transplament film, for å finne bruddstedene? jeg tror også jeg ville foretrukket å bygge nytt.
          Jørgen Wake Stensen
          Bodø MFK
          Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

          Comment


          • #6
            ugh. Mine scratchbygge-skills er jo ikke tilstedeværende. hehe.
            Er vel ingen her inne som har et ekstra sideror til denne modellen (Fliton Extra 330S Freestyle) fra et tidligere uhell vel? Er isåfall interessert i å kjøpe det.
            Ken: Er det mulig å skaffe fra fliton.com tror du? Jeg ser de har en egen side med "spare parts" men er ikke tilgjengelig for privatfolk, kun forhandlere.
            Frank Thingelstad
            2050 Jessheim

            Comment


            • #7
              Yes, its possible but is an involved and expensive process - I have some spare time, send me the broken one and I will build you a new if you like.
              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment


              • #8
                Originally posted by phammers
                Wow! For et tilbud!

                Ken, jeg har en haug med balsa og ply som jeg gjerne skulle ha konvertert til noe som flyr. Jeg trenger litt hjelp til å pusse opp i huset også. Jeg kan sørge for enkel adkomst. Tar du jobben?

                Mvh

                -Pål
                What, with no legs?
                Ken Bates
                Never Mind the Label

                Comment


                • #9
                  Takk for tilbudet, Ken! Men jeg har nå strippet av trekket og synes ikke skaden så så ille ut likevel. Har nå limt sammen og synes det hele ser ok ut, og det kjennes veldig sterkt. Om den har økt noen gram i vekt mtp limet spiller ingen rolle, den er fra før av balansert helt fremst iforhold til anbefalt cg-range, og jeg har uansett tenkt til å begynne å eksprimentere med å flytte cg lenger bak.

                  Må stikke bortom LHS og kjøpe litt hvitt trekk. Noen som vet hvordan type trekk som er brukt på Fliton sine fly? Finner ikke info om dette på dere hjemmeside.
                  Attached Files
                  Frank Thingelstad
                  2050 Jessheim

                  Comment


                  • #10
                    Looks OK - I believe Fliton use a locally produced form for Oracover - anyway Oracover or Monocote will do the job.
                    Ken Bates
                    Never Mind the Label

                    Comment


                    • #11
                      hei hei

                      har side ror jeg til deg me orginalt trek


                      det har seg sånn at når man putter i litt for mye power i snuten så hender det at alt ikke går samme vei i hover motor vil opp fly vil ne ikke bra

                      skader litt på venstre vinge tup kropen nesten like godt alt fra tanken å frem borte på ferie


                      du kan få alt har andre ting på gang

                      jaja blei vell en 40-50 turer med den
                      sven arne johansen

                      mine fly

                      radioer
                      futaba 9c super
                      spektrum DX7

                      pitts s12 wspan 1.75 da 50R
                      aero works yak 54 2.26 wspan DA50R 2stk a den
                      sagitta projekt zwo 2.20 wspan
                      funtana X100 os 120AX 2t 1.74 wspan
                      nanofloo
                      termick star
                      stiletto F3F 2.54 wspan
                      lancair360 mk2 os50sx 2t
                      Enforce os 108 2t
                      + en haug til
                      http://www.lillehammer-mfk.org/


                      viss det blåser så er det ut å fly seil som er tingen

                      Comment

                      Working...
                      X