Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av lim - hva brukes til hva?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av lim - hva brukes til hva?

    Hei folkens..

    Sitter i utgangspunktet og lurer litt på hva slags lim som sitter godt på EPP.

    Skal lime inn et carbonrør i en EPP vinge, og vil gjerne ha dette så solid som mulig. Jeg tenkte litt på polyuretanlim som vil fylle alle ujevnheter i sporet rundt røret, men henger det? Vet CA sitter, men vil helst ikke ha en sprø limfuge her.....

    Jeg har gode erfaringer med vann/trelim blanding til "doping" av isoporvinger, men hvordan fungerer dette på EPP?

    Del deres erfaringer med ulike limtyper, så kan denne tråden bli en grei veiledning for de som har liknende spørsmål i fremtiden.

    Testet å søke litt her, men både lim og epp er for korte/vanlige søkeord til å bli tatt med:
    "Følgende ord var enten veldig vanlige, for lange, eller for korte og ble ikke inkludert i ditt søk: lim, epp"
    Last edited by sjaa; 17-04-07, 15:48.
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb

  • #2
    Denne gjør underverker på både epp og depron
    Attached Files
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

    Comment


    • #3
      Har brukt den på depron, det funker veldig greit, men foretrekker UHU-por til indoorkjerrene. Limpistol bruker jeg først og fremst til laserskåret depron som har er litt konkav i kuttflaten.

      Ser ikke helt for meg hvordan jeg skal få få lim under bjelken med limpistol, men kanskje en kombinasjon med UHU-por (i bunnen) kan være en god plan...
      Mvh
      JoE
      Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        joda.Må vel bare innrømme att eg bruker både uhu por,spray kontaktlim,lynlim og mye mer.Men bruker mye limpistol.Spesielt om det er snakk om reperasjoner
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

        Comment


        • #5
          Loctite Sumo Glue?

          Jeg har ikke prøvd Loctite Sumo Glue enda, men har lest at det skal fungere veldig bra på depron og EPP. Dette er et polyuretan lim som ekspanderer slik at det kan fylle fuger uten at det blir så tungt. I tillegg så er limet hvitt, og ser ut som depron når det er tørt. Når limet er tørt kan det skjæres med kniv og pusses med sandpapir.

          Det er flere som sier at limet fungerer utmerket på EPP, selv om Loctite skriver at det ikke egner seg til polypropylen (EPP = ekspandert polypropylen).

          Comment


          • #6
            Originally posted by elektrodude
            joda.Må vel bare innrømme att eg bruker både uhu por,spray kontaktlim,lynlim og mye mer.Men bruker mye limpistol.Spesielt om det er snakk om reperasjoner
            Hehe, det er ingen tvil om at det er enkelt og greit å ty til limpistolen
            Mvh
            JoE
            Agder Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by Geir Thomassen
              Jeg har ikke prøvd Loctite Sumo Glue enda, men har lest at det skal fungere veldig bra på depron og EPP. Dette er et polyuretan lim som ekspanderer slik at det kan fylle fuger uten at det blir så tungt. I tillegg så er limet hvitt, og ser ut som depron når det er tørt. Når limet er tørt kan det skjæres med kniv og pusses med sandpapir.

              Det er flere som sier at limet fungerer utmerket på EPP, selv om Loctite skriver at det ikke egner seg til polypropylen (EPP = ekspandert polypropylen).
              Da burde jo de fleste polyuretanlim fungere da.. Tror jeg skal teste dette på noen rester, så får jeg svar

              Takker for svar!
              Mvh
              JoE
              Agder Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Originally posted by sjaa
                Da burde jo de fleste polyuretanlim fungere da.. Tror jeg skal teste dette på noen rester, så får jeg svar

                Takker for svar!
                Ja, det burde fungere. Når jeg googlet etter "polyurethane glue polypropylene" så kom denne linken først opp. Déjà vu?

                Comment


                • #9
                  Se der ja, det var en glimrende link..
                  Burde vel kanskje ha funnet den selv men...

                  Takker og bukker.
                  Mvh
                  JoE
                  Agder Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Fukter du røret litt med en klut (vann), så ekspanderer limet enda bedre, og får enda bedre feste.
                    Høres snålt ut, men sånn er det.
                    Denne teknikken bruker jeg når jeg planker tynn x-finer/abachi/balsa mot isopor/styropor. Tar rett og slett ei dusjflaske (som til blomster) og fukter treverket, tørk av det meste av vanet før limet påføres og legges i press/vakuum.
                    Det er reaksjonen mot vann som gjør effekten her, og er ikke avhengig at det gjøres på treverk. Så det funker på røret du skal ha fast i EPP også.
                    Har du mulighet for det, så rubb EPPèn og røret litt forsiktig der limet kommer.
                    EPP er ganske blank i overflata, og det kan gå utover kvaliteten på innfestinga. Rubbing motvirker det, og tar tak i selve godset/materialet.

                    Nå skal det sies at de lim-mengdene du skal bruke, ikke innehar store nok krefter til å endre profilet under ekspansjon, men de kan ha det ved planking om en ikke fordeler det jevnt/tynt nok. Som ved epoxy og glassing er dette akkurat riktig mengde da.
                    Til ditt bruk, så kan du godt ha på endel mere. Det veier nesten ingenting.
                    Mvh
                    Gudmund

                    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                    Comment


                    • #11
                      Takk for gode tips Soarer

                      Vingen jeg skal gjøre dette med er såpass tynn og sporet til carbonrøret er såpass trangt at jeg tror ekspansjon under røret vil utgjøre for stor risiko for at vingen ikke holder seg helt rett..

                      Etter å ha pønsket litt tror jeg det beste vil være å bruke UHU-por på undersiden (mellom rør og vingemateriale)og polyuretan som fyllmasse på oversiden av røret. Når det er ferdig ekspandert kan jeg kutte/pusse så hele operasjonen blir nærmest usynlig.. tror dette skal bli bra ja
                      Mvh
                      JoE
                      Agder Modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        Høres ikke dumt ut med UHU Por. Som tips på det kan det sies at Bostik har en sabla god kontaktlim som er beregnet på de div skumtypene også.
                        Fåes i halv og hel liter.
                        Da får en litt økonomi i det hvis du skal ha noe senere.
                        Jeg husker ikke hva eksakt det heter, men det får en svar på i malingsbutikken.

                        Når du beskriver et karbonrør inni en EPP vinge, så der jeg for meg at det er litt størrelse på vingen?
                        Og at det er en hul ferdigvinge du har?
                        Isåfall er det sikkert rundt trykksenteret/CG du har tenkt å lime inn røret, omtrent som en hovedbjelke? Da må du påføre kontaktlimet/UHU Por vått, ellers går det ikke! Men det blir like sterkt lell. Bare mere søl og jobb så lenge det ikke har satt seg.
                        I mangel av et helt beint bord, kan du henge opp vingen og la tyngdekrafta gjøre jobben med vertikal vatring. Også her må det sette seg litt.
                        Apropos polyurethanlimet, du trenger ikke å være redd for at det forandrer profilet hvis det er en normalt stiv vinge.
                        Til det er det for lite areal rundt røret til å løfte vingeprofilet (kommer an på stivheta i profil/korde-veien.
                        Det er når skumminga blir stengt inne, at en bør passe seg.
                        Skumminga kommer vel ut på sidene, foran og bak?
                        Det blir nok bra lell skal du se, uansett med eller uten Uhu.
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • #13
                          Hei Soarer..

                          Mange interessante innspill der ja, og godt tips om bostik limet..

                          Det slår meg hvor viktig det er å legge med bilde når man legger ut forespørsler om spesifikke utfordringer som skal løses, slik at man kan få en mest mulig felles forståelse av "the task at hand".

                          Vingen som det er snakk om her er todelt i massiv EPP. Vingespenn er mellom 130 og 140 cm, og det er et relativt tynt profil som gjør vingen meget myk. Jeg skal som du sier legge carbonrøret omtrent som en hovedbjelke, og denne bjelken skal legges ned i et spor som har nokså trang passform. I tillegg er sporet dypere nær senter av vingen for å få den ønskede V-formen ved sammenliming av vingehalvdelene. Som du påpeker så vil det bli trøbbel når polyuretanlimet ekspanderer der det ikke har noen vei å gå, og i dette tilfellet er jo det mellom vingematerialet og bjelken; der jeg kommer til å bruke UHU-por eller evt Bostik. Det vil være varierende avstand fra vingeflaten og ned til røret som er nedfelt, og der tenker jeg å bruke polyuretan til å forsegle røret nede i EPPen. Sporet er såpass trangt at når jeg har rettet vingen etter at røret er lagt i så vil den holde formen, så jeg tenker at bordet er rett nok for oppgaven; spesielt siden røret vil være festet med UHU-por når polyuretanlimet skal ekspandere...

                          Modellen er forøvrig en hel-EPP hangkjerre fra JR-models som heter white/black fox. Noe gamle greier jeg tok med meg for et par hundrelapper sist jeg var på El-Fly...
                          Last edited by sjaa; 08-12-07, 07:18.
                          Mvh
                          JoE
                          Agder Modellflyklubb

                          Comment


                          • #14
                            Høres bra ut det der. Jeg antok at vingen var hul skjønner du.
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment


                            • #15
                              Off topic i forhold til lim, men det passer i alle fall under "tips, triks & teknikker".
                              Originally posted by sjaa
                              Testet å søke litt her, men både lim og epp er for korte/vanlige søkeord til å bli tatt med:
                              "Følgende ord var enten veldig vanlige, for lange, eller for korte og ble ikke inkludert i ditt søk: lim, epp"
                              Jeg har heller dårlige erfaringer med søkefunksjonaliteten i forumet. Men jeg har et tips som har fungert for meg. Bruk google og inkluder "site:www.modellflynytt.no" i søkefeltet. Prøv f.eks. "site:www.modellflynytt.no lim epp".

                              Comment

                              Working...
                              X