Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av lim - hva brukes til hva?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Lim i sprekk

Jeg har en Wingo som har ligget noen år fordelt i mange biter. I optimistiske stunder drømmer jeg om å lime den sammen igjen.

Jeg tenker da å bruke epoxy ettersom det var det jeg brukte til å bygge den i sin tid. Et problem jeg ser er at det er en stor sprekk i kroppen som er så lang at kroppen vil brekke i lufta om jeg ikke får limt den. Men epoxy er som kjent ikke særlig tyntflytende. Jeg lurer derfor på hvordan jeg skal få epoxyen nedi sprekken.

Noen tips?

Comment

bare varm opp epoxi`n før du legger den i sprekken. Det blir så tyntflytende som bare det.
      arvid

Comment

Originally posted by arvid
        bare varm opp epoxi`n før du legger den i sprekken. Det blir så tyntflytende som bare det.
        arvid
        Takk for tips! Det hørtes jo ikke dumt ut. Hvor mye kan/bør jeg varme det opp? Det herder kanskje ekstra raskt når det er varmt? Det limet jeg har for hånden er av det hurtige slaget.

Comment

Blanding av epoxylim

Jeg har egentlig litt varierende erfaring med epoxylim. Noen ganger blir det kjempesterkt, andre ganger tåler det lite. Jeg er nøye på å rengjøre flatene først. Kanskje det er avgjørende hvor godt komponentene blir blandet? Man skal jo blande godt i følge bruksanvisningen. Samtidig har man ikke all verdens tid på seg med noen typer. Med Super Epoxy skal man helst være ferdig med limarbeidet før det er gått fem minutter. Jeg lurer også på om det kan være et problem at man får luft i mens man rører.

Hva slags teknikker bruker dere for å få gode blandinger?

Comment

arvid
            Just to add that in full size wooden glider restoration we often used an ordinary hair dryer to thin and help standard araldite to penetrate gaps and cracks.

With respect to cleaning surfaces before glueing with epoxy and if the surfaces are aircraft grade plywood it is necessary to roughen the surface with rough sandpaper to break the hard skin formed by high pressures in production and alow the glue to key into the surface.

The use of rapid or high speed drying epoxies should be avoided, they tend to dry brittle
            Last edited by Celtic-Griffin; 21-04-07, 09:15.
            Ken Bates
            Never Mind the Label

Comment

Det duger sikkert i mindre skala også. Takk for tipset Ken! Jeg tenkte litt på å bruke lokket fra en hermetikkboks til å blande i. Så kunne jeg varme den på forhånd.

Comment

den behøver ikke være kjempevarm. Bare litt mer enn gjennomsnittlig romtempratur.
                Arvid

Comment

den behøver ikke være kjempevarm. Bare litt mer enn gjennomsnittlig romtempratur.
                  Arvid
                  Quite right Arvid, we must keep in mind that heat also accelerates the curing process.
                  Last edited by Celtic-Griffin; 21-04-07, 14:51.
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

Comment

Et tips kan være og sette epoxyflaskene i varmt vann en stund før liming.
                    Fungerer fint det.
                    Hangar9 33% Extra ZDZ80
                    Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
                    ESM Katana 2m Roto 35vi
                    Funtana S40 OS70Surpass
                    Fliton Edge540 Saito 100fa
                    Pc9 Roulette SC61
                    Calmato sport magnum 46
                    Mini Funtana børsteløs
                    Proxima seilfly fra Griffin
                    Aerofly sim
                    Futaba 9C Super
                    http://www.arildtagestad.com/

Comment

Takk for tipsene!

Jeg prøvde meg i går og kan konstatere at varme hadde den beskrevne effekt. Både ble limet litt mer flytende, og det herdet raskere. Jeg tror jeg fikk nok lim ned i sprekken til at den nå blir bra. Men jeg forsøkte å bruke av samme limblanding for å lime på en bit til. Det skulle jeg ikke gjort. Limet hadde allerede herdet så mye at jeg ikke fikk presset bitene ordentlig sammen. Det kommer til å bety at resten av bitene ikke kommer til å passe perfekt.

Kan man løse opp herdet epoxy uten å skade Isoporen (eller hva det nå er Wingoen er laget av)?

Alle gode tips om blanding mottas med takk. Jeg har lurt litt på å montere noe på en elektrisk skrutrekker for å kunne blande raskere. Jeg tror også jeg skal blande i en kopp (filmboks?) av noe slag i stedet for en flate slik at jeg ikke behøver å "hente inn" komponenter fra utkanten for å få riktig blanding. Jeg tror det er en medvirkende årsak til at jeg får litt luft i blandingen.

Er det noen som vet hvorfor manualen sier at man kun skal bruke 5-minut epoxy? Skjer det noe galt om man bruker langsommere epoxy?

Comment

Det er vel ikke så lett og få vekk tørket epoxy. Man du kan trimme til bitene som skal limes(altså gjøre de litt mindre) og etterfylle med epoxy iblandet microballoons eller balsa rester, sagmugg. (Det som blir igjen når du pusser balsa med sandpapir.) Det gjør vel heller ikke noe om du bruker epoxy med 12 eller 30 min. herdetid. Gjør det selv rett som det er. Men ikke bruk mer enn nødvendig. Epoxy er tungt.
                        Arvid

Comment

Originally posted by Fireblade1000 View Post
                          Et tips kan være og sette epoxyflaskene i varmt vann en stund før liming.
                          Fungerer fint det.
                          Jeg bruker epoxy i plastflasker setter dem enkelt i micro ovnen teller til 10 kjenner litt etter om de trenger en runde til......

Fant denne tråden da jeg leter etter Loctite Sumo glue her i Norge, noen som vet hvor det er å finne?

KnutD
                          --
                          Knut Dahl
                          Getting High By Flying Low

Comment

Working...
                          X