Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servoinnfesting i seilfly.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servoinnfesting i seilfly.

    Disse vingene er jo som regel tynne og servoene likeså.
    Men det kan by på problemer når tykkelsen på profilet øker.
    For å få servoen i samme høyde som lengre ut, så ramla det inn ei løsning som måtte testes..

    #1. 15-20 mm tykk skumgummi ble fuktet såppas med 5 minutt-epoxy at den eser ut, akkurat som svamprulla gjør under glassing. Bruk engangshansker, og kna epoxyen inn. Servoen fikk et lag med formvoks for at den ikke skulle sitte dønn fast.
    Sørg for å få fukta helt igjennom.

    #2. Jeg la så den fukta skumgummien i servobrønnen, og servoen på riktig plass oppå der igjen.
    For å få rett høyde (dvs like under vingeskinnet), la jeg to små biter av 1mm flyfiner innunder vingeskinnet, som griper tak på hver side av servoen.
    Skumgummien presser servoen opp, og stopper i disse bitene, som er korrekt høyde på servoen. Legg servokabler korteste veien ut av servobrønnen, og teip kablene slik at de er unna arbeidsstedet.
    Den fukta svampbiten lager ei perfekt ramme rundt servoen som er direkte avstøp a omrisset på servoen. (!)

    #3. Etter 10 minutter tar jeg ut servoen og renskjærer litt utenfor avtrykket.
    Det er best å gjøre det før det blir steinhardt, men med en Dremel er det ikke noe problem lell.

    #4. Skikkelig dobbelsidig tape legges i avtrykket, og servoen oppå der igjen.
    Husk å avfette servoen og avtrykket først!!...

    #5. Ei plate (like tykk som det en brukte til som dekker servoen) skyves under vingeskinnet for å låse av servoen. Ha på servocoveret til slutt.
    Eventuelt kan en bit tykk flyfiner på hver side av servoen være et alternativ for skrufeste til plata oppå servoen i tillegg.

    Det ble dønn stabilt og i eksakt den høyda som var rett!
    Gjort på 20 minutter inkludert herding, og alt med justering laget seg selv.
    Forbereder man seg litt på forhånd, så kan en ta alle servoene på en gang, og en kjeitete ting blir plutselig morsom..
    Å ta ut servoen, tar bare noen sekunder.

    En lærer så lenge en har lever....
    Attached Files
    Last edited by Soarer; 24-04-07, 12:51. Reason: Legge til det med alle servoer.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

  • #2
    Dette var et strålende tips, takker og bukker!

    En ting som slo meg som mulig videreutvikling var å legge islagsmuttere inn i skumformen og låse servoen med en metallbit som skruene går gjennom dersom man ikke føler seg komfortabel med pressløsningen.. Bare en tanke

    Uansett, dette skal testes
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Brilliant idea - just one little suggestion, I have read that monocote can be used instead of form wax as a releasing agent - also if you want to lay up fibre glass parts on the outer surface of any model to make details conforming to the surface, first apply the monocote, lay up the detail part directly on the model surface and when the part is cured lift it off and remove the monocote.
      I understand however that it is only monocote that can be used and not other films.
      Ken Bates
      Never Mind the Label

      Comment


      • #4
        Originally posted by Celtic-Griffin
        Brilliant idea - just one little suggestion, I have read that monocote can be used instead of form wax as a releasing agent - also if you want to lay up fibre glass parts on the outer surface of any model to make details conforming to the surface, first apply the monocote, lay up the detail part directly on the model surface and when the part is cured lift it off and remove the monocote.
        I understand however that it is only monocote that can be used and not other films.
        Da vil du få problemer med at avrykket ikke blir perfekt, fordi Monocote er stivt. Poenget med et slik avtrykk, er at det skal gå opp på alle sidene av servoen, og Monocote på servoen eller på svampen, vil presse unna skumgummien slik at avtrykket vil avvike ifra det perfekte.
        Skal du likevel bruke Monocote, så må en da bruke strykejernet for å legge på alle sider, og det blir klabb, spør du meg. Det enkleste er som regel det beste...
        Vaselin, Lypsyl eller "hva som helst annet" klissete, sikrer et nøyaktig avtrykk, men PVA eller formvoks garanterer slipp.

        Istedet for islagsmuttere, ville jeg heller lime nedi 1 cm ytter-rør av en ny-rod støtstang som mat for festeskruen. Bruk en lighter til å smelte den ene enden, slik at røret ikke fyllesmed lim. Etter min mening er islagsmuttere i groveste laget, men det blir en smakssak..
        En grov bit flyfiner på hver side som skrufeste for plata, er etter min mening et hot tips.
        Jeg glemte ifarta å nevne at der gummibøssingen på servoen skal være, var teipet igjen, slik at den fukta epoxyen ikke skal danne kontakt seg imellom igjennom det hullet. Gjør du ikke det, og ikke passer på originalfestene på servoen, ja da sliter du litt.
        Eventuelt må du da skjære med en tapetkniv på hver side her før du løfter servoen ut, og det ødelegger også litt av poenget med et eksakt avtrykk..

        Når jeg tenker litt etter, så ser jeg ingen grunn til ikke å droppe alt som heter originalinnfesting i de andre brønnene heller...Skumgummien presses bare enda mere. Helt ned i under 1 mm vil ikke være noe problem, eller utvikle store krefter, slik at det buler på oversida av vingen. Svampen blir helt gele`i møtet med epoxy, så lenge den er fuktig vel å merke..
        Du trenger ikke å lete etter fester som passer lengre. Gratis er det også, og sikrer et perfekt resultat.

        Det ble så bra det der, at gliset går helt rundt...
        Last edited by Soarer; 24-04-07, 13:24.
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #5
          My thought was to use the monocote on the servo - anyways I look forward to trying your concept.
          Last edited by Celtic-Griffin; 24-04-07, 13:54.
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #6
            Ja, det trodde jeg også, men skumgummien blir utrolig lett å forstyrre, fordi den blir som sagt en helt annen konsistens når den blir fuktet av epoxy. Eventuelt kan en bruke 24 timers støpe-epoxy istedet for 5 minutters. Skumgummien vil ese enda mere opp da, men også bli enda lettere å forstyrre.
            Som du sier er det et godt poeng å prøve en bit f.eks 24g/m2 matte oppå svampen, like stor som svampen, men jeg tror ikke det er nødvendig.

            Du kan selvfølgelig prøve, men jeg vil tro at kreftene som oppstår når Monocoten skal brettes oppover sidene på servoen, vil bøyde vekk det som kunne bli et nøyaktig avtrykk. Monocote er skikkelig stivt i denne sammenhengen.
            Gla`pack til mat er tynt, men så svakt at det vil sitte fast i skumgummien, og om enn i mindre grad, heller ikke gjøre samme jobben som et slippmiddel. Mere jobb etterpå...

            Servoen skal gli ned i avtrykket, og har en gjort jobben rett (noe som er utrolig enkelt), så er det ikke mulig å se bevegelse på servoen om en prøver å vri på den.
            For å få den lett opp igjen så kan vi kopiere trickset på div ting som bruker batteri, med en stripetynt tøy som er langt nok til å få tak i på oversida av servoen.
            Da løfter en elegant servoen opp igjen, uten å måtte forårsake unødvendig blodtrykksøkning...
            Det blir selvfølgelig opp til hver og en å gjøre sin modifikasjon på denne ideen..

            Sånn jeg gjorde det, så vil jeg ikke forandre på noe, utenom å feste lokket oppå servoen men en skru foran og bak, for å låse servoen nedi brønnen.

            Servobrønnene på Ventusen som er avbildet, er ekstremt trange, og hadde ikke tillatt en original servoramme. Det her er MINST like bra..
            Last edited by Soarer; 24-04-07, 14:46.
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #7
              Perhaps the ideal would be to find the case of a similar un-servicable servo case and use it as a form.
              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment


              • #8
                Det går selvfølgelig an. God ide!
                Men det er ingen fare med servoen om du bruker den som skal være der etterpå.

                Når en lager avtrykket kan det være en ide å legge en flik av noe tynt og sterkt under servoen til å løfte den ut med, samme teknikken som en legger under servoen når den skal permanent inn. Vokset glassfiberteip burde kunne funke. Stryk et lag med stearin ifra et stearinlys på teipen før en legger teipen under servoen på den våte skumgummibiten. Da er det bare å dra servoen rett opp. Stearin funker på servoen som slippmiddel også...
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • #9
                  Veldig smart løsning! Har akkurat laget 4 servorammer i balsa til F3F modellen min. Grusom jobb! Dette skal jeg prøve neste gang
                  Jørgen Wake Stensen
                  Bodø MFK
                  Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                  Comment


                  • #10
                    Genialt!

                    Ta med en ørliten tanke om at metoden øker vekten noe, men det betyr jo ingen ting på større fly. Dette skal prøves!

                    Jeg bruker vanlig vis å feste servoen i lokket med litt lynlim, men ser at man på enkelte modeller kan få feil høyde på den. Din metode sikrer at servoen blir liggende korrekt, og kanskje enda mer fastlåst.

                    Med denne metoden lurer jeg på om man faktisk ikke trenger å skru fast servoen i det hele tatt. Formen, og eventuelt en tynn skumgummibit i lokket på oversiden av servoen, vil muligens være nok til å holde det hele sammen og skulle drevene gå (slik det ofte gjør) er det bare å åpne luka og skifte servoen.

                    Som sagt: Genialt!

                    Takk for tipset!

                    MVH T *Elsker epoxy*

                    Redigert: Så ikke det med dobbeltsidig tape før nå. Lurer på om det bygger såpass opp at "den korrekte formen" blir litt feil. Om mulig, ville jeg sikret dette fra luken, kanskje med dobbeltsidig tape der. Men man bør vel forske litt her. Dette er det nyttigste tipset på lenge!
                    Last edited by x-pilot; 25-04-07, 10:59.
                    Trygve M.
                    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                    "Not within a thousand years will man ever fly!"
                    -- Wilbur Wright, 1901.

                    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                    Comment


                    • #11
                      ser smart ut! Må skifte balanserorserovene i traig'en min etter at de tok kveld (i luften!) Hadde håpet at de gamle Volz servoene skulle holde litt mer, men men. skal definitivt prøve denne måten!
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        Takk takk takk takk!

                        Joda, det funker det der, og det er ikke mye vekt.
                        Kanskje fem gram pr svampbit, det tåler vi. En skal skvise mye epoxy ut, etter at den er gjennomfukta.
                        Som du sier, så er det nok med en svampbit mellom servocover og servo, men det forutsetter at coveret er skrudd og at kantene i avtrykket er høye nok til at den sitter "som støpt".

                        Kjekt å kunne dele slikt med folk som har bruk for det!
                        Avhengig av epoxy jeg også....
                        Last edited by Soarer; 25-04-07, 17:55.
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • #13
                          Har nå prøvd denne geniale løsningen. Valgte å bruke et lag gladpack mellom svamp og servo. Gladpacken sitter ikke godt fast i epoxyen og må derfor fjernes før servoen festes med dobbelsidig tape. I mitt tilfelle var det bare å dra den av i ett stykke.
                          Fred Larssen

                          Comment

                          Working...
                          X