Announcement

Collapse
No announcement yet.

perfekt landing?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • perfekt landing?

    noen som veit oppskrtften på ei noenlunde perfekt landing?
    bør man stanse motoren?bør flyet stalle rett før det er borti marka?
    trenger masse tips,det bruker som regel å skje litt ukontrollert hos meg men berger bruket

  • #2
    Nosedown..

    hehe..
    Vi pleide å fly på ei stor myr (sikkert brudd på lover å regler om motorferdsel i utmark), som var relativt myk og ganske våt og fullstendig fri for bærplukkere (i allefall 5 minutter etter at motoren var startet).

    Tre ting er viktig:
    1. Hold radioutstyret relativt langt bak i flyet (så det ikke drukner). Ferden ned i myra pleier å stoppe ved vingefestet.
    2. Når du skal lande/styrte, vinkle modellen minst 45 grader nedover, og sørg for at motoren går når du treffer bakken. Hvis ikke brekker propellen.
    3. Hvis du brukte full gass i punkt 2 må du huske på å plukke opp alle restene før du går hjem.

    Det verste av alt er at dette "fungerer". På en god dag kunne vi få maskina opp i lufta 6-7 turer, uten å bruke mer enn ei flaske med zap og en rull med teip..

    Comment


    • #3
      Oi, her kan man skrive side på side med info....

      For å svare kort: Motoren kan både være stoppet eller gå på tomgang. Har også landet flere ganger med full gass, en ganske heftig opplevelse, som krever noe trening..
      Om du har glowmotor (ikke elektro) er det lurt å montere propellen slik at den star vannrett når motoren stopper. Med elektro kan det være lurt å bruke en "propsaver" til du er blitt passe god til å lande.

      Flyet trenger ikke å være utsteilet før "touchdown" (hjulene tar bakken). Faktisk anbefalller jeg deg til å ikke steile ut rett før landing...., før du har blitt sånn passe god og lært flyet å kjenne. Det kan være en god ide å prøve å fly så sakte du klarer i god høyde, uten å miste høyde. Du vil/bør ved å trene på dette, lære deg å se når flyet kommer til å steile/rett før det gjør det. Det hele er en godt koordinert øvelse mellom angrepsvinkel/motorsetting/relativ hastighet/ditt øye/fingre.

      Generelt kan man si at det er lurt å lande på samme "måte" hver gang. Det er å blir en selvmotsigelse når du skal lære en nybegynner å fly, da det rett å slett er vanskelig. (faktisk noe du får til først etter at du har blitt god).
      På samme "måte" mener jeg at du flyr samme slags mønster og fart rundt området du skal lande på, og kommer inn med samme vinkel og motorsetting hver gang. Da er det mye enklere(...) å se hva du gjør feil/riktig, og hvilke konsekvenser dine stikkebevegelser har.


      Som sagt, her kan det skrives masse, men prøv også ditt lokale bibliotek. Noen filialer har flere modellflybøker, og de som ikke har, kan bestille.


      Lykke til,

      Kim
      Last edited by kimhey; 28-05-07, 10:20.

      Comment


      • #4
        Landing er en nødvendighet!

        Alt som går opp kommer ned

        Det å lande et fly er egentlig enkelt. Flyet lander seg selv om alt er i vater. Slik jeg ser det er det tre typer landing. Felles for begge er 1,5 ganger stallspeed som landingshastighet: 1. Komme inn høyt, 2, komme inn lavt og 3, komme inn riktig.

        1. Komme inn høyt: Et fly som er oppe i luften har potensiell energi tilsvarende høyden. For å kunne lande må den energien gjøres om til fart og deretter til varme.Det vil si at om man kommer høyt og ikke rekker å gjøre energien om til varme, vil man ha grisefart under landingen! Dette blir ofte til krasj, fordi det er vanskelig å beregne 1,5 ganger stallspeeden og det er vanskelig å bli kvitt farten.

        2. Komme inn lavt: Man har lite potensiell energi og man må rekke fram. Man må kjøre inn med motor på litt mer enn tomgang og beregne hvor høyt nesen skal stå (Egentlig angrepsvinkelen, Alfa) Stopper motoren blir det landing i ura.

        3. Kommer inn riktig: Beregn høyden ut fra den vinkelen flyet glir med når det har 1,5 ganger stallspeed, slik at flyet lander uten at du gjør noen ting, annet enn å korrigere med balanserorene for vindavdrift. Like før flyet lander (noen cm over bakken) kan du gi ørlite høyderor, selv om man stort sett ikke trenger å gjøre det.

        Det å lande et fly er en kunst. Selv stor jeg nesten hver dag i hele fjor vinter og fløy landingsrunder. Med trening kommer mulighetene til å gjøre forskjellige ting, f. eks å sidegli for å bremse når man kommer inn for høyt.

        MVH T
        Trygve M.
        Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

        "Not within a thousand years will man ever fly!"
        -- Wilbur Wright, 1901.

        Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

        Comment


        • #5
          perfekt landing

          Hei

          Vedr. ditt punkt 3: Man kompenserer ikke vindavdrift med balanseror, disse brukes på finalen kun for å holde vingene level. Derimot brukes sideror for riktig vindopplegg.

          mvh Terje
          Terje Pedersen

          Indre Østfold Modellflyklubb

          91399490

          Comment


          • #6
            Helt korrket, Terje. Takk for presisering! Fikk folk på kontoret og måtte avslutte det jeg skrev litt for fort.

            Man bør vel si noe om balanseror i tillegg til det du skrev: Vær varsom! Vingtipp stall er fryktelig ubehaglig i lav høyde og jeg tipper at 90% av havariene under landing handler om dette. (Mye handler også om panikkreaksjon der man trekker høyderor, i stedet for å gi på motor, for å komme opp igjen. Samme greia egentlig. Er flyet i stall er fart det eneste som hjelper: Stikka fram eller på med gassen)
            Her er det som skjer: Man kommer inn med riktig hastighet (1,3xVs) Flyet er inne i turbulent vind, slik det ofte er nede ved bakken og man må korrigere med balanseror (ofte med sideror i tillegg) Når et balanseror beveger seg ned, vil løftet i den vingedelen øke. Dette medfører økt drag og høyere stallspeed på vingen. Men vingen i seg selv har ikke høyere fart. Det er luftstrømmen over vingen som må gå lengre vei. Samtidig vil den andre vingedelen ha et balanseror som går opp, med mindre drag og enda lavere stallspeed. Hva skjer? Bang! Du ligger på siden og modellen treffer bakken med vingen/propellen først.

            Terje: Er du enig med meg om at man bør styre flyet så langt man kan med sideroret under final approach? Tror nemlig at de fleste fly vil reagere nok til små korrigeringer ved kun å bruke sideror... Vi snakker marginal hastighet her... Men ikke sikker her og det varierer nok fra modell til modell. Jeg har kun erfaring fra elektrofly/seilfly. Det å bruke både sideror og balanseror kan føre til en kombinasjon av utslag som forsterker spinnet... Uansett, om man er usikker på dette kan man trene 10 meter oppe før man forsøker en landing. Man kan jo trimme flyet til litt høyere hastighet og heller hoppe noen ganger når man har landet. Ser ikke pent ut, men berger flyet Tror det viktigste er å trene på dette til man har det inne og kan foreta gode landinger unasett vær og vind. Det hjelper også å sette opp flyet med litt Expo på radioen, samt små utslag på stikka.

            Tips: Sett opp balanserorene slik at de går mer opp enn ned. Da reduserer du faren for stall og medfølgende spinn under landing. Dette kan du gjøre på radioen din og hvordan du gjør det finner du i manualen.
            Trygve M.
            Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

            "Not within a thousand years will man ever fly!"
            -- Wilbur Wright, 1901.

            Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

            Comment


            • #7
              Hei

              Det hjelper med trening ikke noe tvil om det.
              Jeg har trent landinger i hele sommer, og det blir bedre og bedre.

              Mye bra som er sagt her tidligere men et par erfaringer :

              Jeg liker og legge siste sving før landing ganske lavt.
              Da kan jeg ha god fart , og risikerer ikke stall selv om det blåser litt.
              Trekker så av på gassen og reduserer farten på den siste rette delen av innflygningen.

              Driver nå og eksprementerer med og bruke "spoiler on" under landingen. Det gjør at luftmotstanden og gjennomsynk øker.
              Jeg har litt mer trottel under landingen , og halen blir lavere.
              Ser jo bra ut når alle tre hjulene går i bakken samtidig.
              Kjetil
              oops: . . ! . .

              http://www.vingmfk.com

              Comment

              Working...
              X