Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyngdepunkt;TP/CG...og lim for diverse...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tyngdepunkt;TP/CG...og lim for diverse...

    Etter og ha tittet til øyet har blitt stort og vått på Youtube og alle snuttene med
    Wilga 2000 er det noe som slår meg...Alle som en er haletunge! Kanskje kan litt oppfrisking
    av god gammel aerodynamikkteori hjelpe litt..? Her er i alle fall en link til en side hvor TP/CG
    kan beregnes : Just a moment...

    Neste er lim...Etter og ha forkastet to typer hvitlim til liming av dårlig festede deler på
    min Wilga lurte jeg en stund på skaffe ZapAdap...Inntil en tur på Obs-bygg løste
    problemet...Casco har kommet med et vannbasert "Universallim". På blå tube...
    Kjempelim! Plastpilledingsene på Wilga'en sitter som støpt...Ikke nok med det; limet
    tørker til en klar og litt fleksibel masse...Så jeg forsøkte det like godt på en cockpit...
    Nå får jeg ikke denne løs uten å ødelegge den...(Og jeg som skulle ha den av igjen..)

    Mvh Einar - happy modelling...

  • #2
    Smart kalkulator
    Hans-Olav Malkenes
    Kalveid
    5419 Fitjar
    hansolavm@gmail.com

    Fitjar Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Grei kalkulator, men hvordan finner en (S) "Sweep Distance" på en enkel måte?

      Comment


      • #4
        Vingeframkant som "heller" bakover

        Originally posted by Razzle View Post
        Grei kalkulator, men hvordan finner en (S) "Sweep Distance" på en enkel måte?
        Skissa du ser ved kalkulatoren viser den eine flyvinga sett ovanfrå (det hadde du nok allerede skjøna), dermed er det berre å finna fram ein tommestokk og ei linjal som er minimum like lang som vingespennet , og måla "sweep distance" direkte på byggetegninga eller flyet ditt.
        Mange fly, som feks ein del trainerer og typiske 3D-fly som U-Can-Do og Harrier har ofte 0 sweep distance(altså er framkanten på begge vengene på ei linje).
        Hans-Olav Malkenes
        Kalveid
        5419 Fitjar
        hansolavm@gmail.com

        Fitjar Modellflyklubb

        Comment

        Working...
        X