Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tilskruing av rotorblader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tilskruing av rotorblader

    Tips til alle når det gjelder hvor hardt du skal skru til rotorbladene på helikoptere...
    Bladene skal være såpass tilskrua at når du holder heliet på siden så skal ikkje bladene dette ned...
    Skal heller ikkje være så faste at de ikkje retter seg ut når du starter opp

  • #2
    Mine skrur jeg akkurat passe til slik at når jeg holder i bladholdern så må jeg bruke ett trykk på ca 1 kg midt på rotorbladet når jeg svinger bladet tilbake til fraktmodus. Poenget er at det skal ikke være det minste slark her....
    Øyvind

    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

    Comment


    • #3
      Hvis du flyr 3D eller trener på autorotasjoner bør du stramme bra mye strammere enn det tipset sier i post #1. Grunnen til dette er at bladet faktisk kan "klappe" bak og slå nedi bommen.

      Vet egentlig ikke om det er noe fasitsvar på hvor hardt du skal skru til bladene, men for all del dette tipset er en grei pekepinn på hva som er minimum tilstramming.

      FWIW, har jeg mine blader så hardt tilstrammet at sentrifugalkrafta såvidt klarer å rette bladene når jeg har rettet de så bein jeg kan.
      Man skal dóg passe seg for å stramme for mye dersom det er bladholdere av plastikk, disse tåler naturligvis ikke "uendelig" tilstramming...

      Comment


      • #4
        ja me snakker stramming for hover og lett flyving her selvsagt, skal du fly mer hardt så må du skru til mer som det blir sagt her

        Comment


        • #5
          Det er en grei regel å stramme så de ikke faller av seg selv.

          Viktigheten av riktig tension på bladboltene er overdrevet. Det er greit å ha de såpass stramme at de ikke henger etter når man skal spinne opp rotoren. På de store heliene mine strammer jeg ganske mye, for med 180 kg trekk utover retter de seg uansett. På de små strammer jeg Bare såpass at de ikke henger igjen under oppstart og lager problemer.

          Comment

          Working...
          X