Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vingebjelketips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vingebjelketips?

    Har fått fatt i et splitter nytt flak med kanalplast, og er da selvfølgelig i gang med å lage en ny vinge. Vingebjelken skal ikke være mer enn 5-6 mm på det tykkeste, og smalne ned til 2-3 mm ved tuppene. Den skal bli litt "seilflyaktig", altså foholdsvis lang og smal. Regner med vingespenn på rundt 1.20m og "cord"( finnes det et norsk or her) blir kanskje på 12-15 cm ved senter. Liten kropp uten høyderor, bare en finne, altså elevon. Skal ha en 40 2t Irvine i snuta, så belasningen kan bli nokså stor. Noen god idè til bjelke? Har tenkt på å glasse en furulist...Karbon blir vanskelig siden tykkelsen ikke er jevn. Trenger inspill og gode ideèr.
    dårlige ideèr mottaes også med takk, så kan jeg luke ut disse!
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

  • #2
    hva med en aluminiums profil? bare noe som slo meg
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Hvor solid blir det hvis det bare er en profil og ikke et rør? Har tenkt på å lime en aluprofil mellom to furulister Men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal få kuttet metallet nøyaktig..
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        Ikke at jeg har no med det,,,,,, men hvordan i he... skal du få denne til å balansere da ?

        Tror vi må ta n brain storm i lokalet en ettermidag... hehe
        **********************
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK


        Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

        Futaba 12Fg Fasst

        Comment


        • #5
          Har allerede laget en liten elektrisk prototyp, fløy fint den, til lipoen brant opp...

          blir litt som denne: http://www.spadtothebone.com/SPAD/draco/draco_plans.gif
          men den får en liten kropp i stedet for den pinnen bak. Også kanskje sideror..får se.
          Last edited by bad scientist; 04-02-08, 15:12. Reason: la inn linken
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Hva med og bruke en så tykk carbonstang som mulig på midten, og gå over til en tynnere lenger ut på vingen??
            En løsning er og overlappe skjøten godt mellom rørene. Eller og skaffe to rør der den tynneste kan tres inn i den andre.
            Har hermed gitt et forslag..
            Hangar9 33% Extra ZDZ80
            Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
            ESM Katana 2m Roto 35vi
            Funtana S40 OS70Surpass
            Fliton Edge540 Saito 100fa
            Pc9 Roulette SC61
            Calmato sport magnum 46
            Mini Funtana børsteløs
            Proxima seilfly fra Griffin
            Aerofly sim
            Futaba 9C Super
            http://www.arildtagestad.com/

            Comment


            • #7
              Originally posted by Fireblade1000 View Post
              Hva med og bruke en så tykk carbonstang som mulig på midten, og gå over til en tynnere lenger ut på vingen??
              En løsning er og overlappe skjøten godt mellom rørene. Eller og skaffe to rør der den tynneste kan tres inn i den andre.
              Har hermed gitt et forslag..
              Ville nok bli sterkt nok, men da ville jeg bare fått et "trinn" og ikke en jevn "tapering"
              men kanskje det går å lime en balsalist på den tynneste karbonstanga, og pusse det jevnt...? Det er ganske viktig at kanalplasten har kontakt med bjelken hele veien, det er på en måte det eneste stive i hele konstruksjonen.
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Her er en tanke:

                Jeg vil tro at plasten du bruker er ganske sterk for strekk og kompresjon.
                Da trenger du egenlig bare noe som mellom de to plast lagene som holder avstanden
                mellom konstant. Tror det går bra med en furu list. Men husk furulisten da må limes til plasten i hele lengden. Da blir plasten og furulisten en slags H bjelke.
                Kjetil
                oops: . . ! . .

                http://www.vingmfk.com

                Comment


                • #9
                  Hvorfor ikke?

                  Kanskje det? Kommer uansett til å doble lista i midten, altså bruke to lister på 60cm mot hverandre, og en på ca 80cm som dobler på midten. Ville absolutt vært det enkleste. Har brukt furu før uten kollaps, men aldri i en så tynn vinge.
                  Første gangen brukte jeg balsa, det var ikke smart...landet først i en vanndam, neste tur klappet vingen sammen som en albatross med osteoporose. Ganske spektakulært egenlig.
                  Hvis ingen andre tror det blir helt galt, så tror jeg kanskje jeg bare gjør det så enkelt.
                  Når man leser byggetråder her, så virker det alltid som om ting er så komplisert, men det er vel ikke alltid nødvendig det. "Why fix it if it ain`t broken?"
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment

                  Working...
                  X