Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reprasjon av motorer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reprasjon av motorer.

    Hei.
    Har en "OS 40" som har en sprekk i potta etter en "hard landing"
    og en "OS FX 10" som festet til forgasseren har knekt.
    fins det noe lim som kan fikse slikt?
    det må jo tåle fuel, og feste godt på små flater.

    har prøvd med noe eksostettemasse på potten, og det virket en stund, til det gikk i oppløsning.
    Edvin
    ------
    http://home.no.net/hansenmh

  • #2
    Trenger ikke bare tåle fuel, må også tåle høye teperaturer og kraftige vibrasjoner, gjerne i kombinasjon. Tror nok ikke lim er veien å gå her...
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Om det er sprekker i aluminium du skal fikse anbefaler jeg deg å bruke hardlodding, og aluminiumstråd og flussmiddel er det neste biter på aluminium.

      Vil anbefale deg å bruke Castolin 190 loddetråd og flussmiddel og arbeidstemperaturen for dette er 580 grader.

      Eller se her for video og forklaring på hvordan det gjøres

      Durafix.com
      A good friend will bail you out of jail... A true friend will be sitting by your side saying, Sorry ....We fucked up!

      Comment


      • #4
        Originally posted by tailbait View Post
        Om det er sprekker i aluminium du skal fikse anbefaler jeg deg å bruke hardlodding, og aluminiumstråd og flussmiddel er det neste biter på aluminium.

        Vil anbefale deg å bruke Castolin 190 loddetråd og flussmiddel og arbeidstemperaturen for dette er 580 grader.

        Eller se her for video og forklaring på hvordan det gjøres

        Durafix.com
        Da kan du nesten like godt sveise det, det blir ikke mye varmere, og hvis du er oppe i 580 grader, vil det trekke seg uansett....
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #5
          Jeg har en MDS 40 motor der forgasser "skjørtet" knakk etter en krasj.Denne ble limt med epoxy å sitter enda bom fast etter mange år.
          Om dette vil funke like fint på potta er vel mer usikkert.
          Align T-Rex 700
          Align T-Rex 250
          Hangar 9 Sundowner
          Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
          Dynam Extra 330
          Vmar Easy 3d,TT pro 46
          ARC Cessna Cardinal
          Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
          CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
          GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)


          ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

          Comment


          • #6
            Hvordan hadde det vert å bruke loddetinn? det brukes det 300 grader for å lodde, og det tåler vel godt over temperaturen en potte blir, men biter det på alminium? jeg får vel gjøre et forsøk.

            Andre forslag? det trenger ikke å bli perfekt. bare det flyr.
            Edvin
            ------
            http://home.no.net/hansenmh

            Comment


            • #7
              Originally posted by larscato View Post
              Jeg har en MDS 40 motor der forgasser "skjørtet" knakk etter en krasj.Denne ble limt med epoxy å sitter enda bom fast etter mange år.
              Om dette vil funke like fint på potta er vel mer usikkert.
              Prøvde med epoxy på os10 motoren der er "festet/skjørtet" knekt.
              men det løsnet ganske fort. Mulig jeg må ha en annen type epoxy. (hurtigepoxy fra biltema.)
              Edvin
              ------
              http://home.no.net/hansenmh

              Comment


              • #8
                Glem ALT som heter liming med diverse luriumer. Veivhus, potter osv. på en modellmotor
                er av aluminiums / lettmetalllegeringer og her vil ikke noen slags lim holde over tid.

                Lodding av aluminium med Castolin spesialtråd for alu er eneste brukbare alternativet.
                Bare husk at smeltepunktet til alu. og de fleste lettmetaller ligger rundt 680 til 700
                grader.

                Dremel's gasspenn holder vel sånn rundt 1200 grader og er du såkaldt hendt anbefaler
                jeg deg til og gjøre et forsøk på lodding...Bare husk at alt må være kjemisk rent for
                olje o.l. Skulle det ikke funke...hvorfor bare ikke kjøpe nye deler til motorene?
                Alle gangbare motorer lar seg kjøpe i deler, rubbel og bitt!

                Mvh Einar - som sier lykke til.
                Last edited by ERJ; 03-03-08, 19:30.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Edvin View Post
                  Hei.
                  Har en "OS 40" som har en sprekk i potta etter en "hard landing"
                  og en "OS FX 10" som festet til forgasseren har knekt.
                  fins det noe lim som kan fikse slikt?
                  det må jo tåle fuel, og feste godt på små flater.

                  har prøvd med noe eksostettemasse på potten, og det virket en stund, til det gikk i oppløsning.
                  Hvis delen er store nok, så vurder denne. Jeg reparerte en knust matboks til ungen slik:

                  1 mm bor
                  1 mm pianotråd
                  1.5 mm^2 kobbertråd (fra PR-1.5 mm-kvadrat kabel)
                  1.5 mm bor

                  Bor 1 mm hull langs kanten av pottedelene, rett ovenfor hverandre på de to delene, og lag små splinter av pianotråd som passer i hullene. Nå kan delene holdes sammen uten at de sklir mot hverandre.

                  (Og kan forsåvidt bare stripses/tapes sammen)
                  Bor hull gjennom delene slik at en løkke av kobbertråd kan stikkes gjennom og tilbake. Tvinn tråden med en flat tang slik at delene spennes sammen.

                  Kanskje jeg legger inn et bilde av matboksen
                  MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                  MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                  Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                  Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                  Quickie: turl.no/13pe
                  Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                  Comment

                  Working...
                  X