Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klarlakk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Klarlakk

    Lurte på hvilken klarlakk dere som lakker bruker. Har hørt at den må være 2 komponent for å være fuel bestandig.
    Lakken jeg har brukt er umbrol sin olive drab (matt), og er ute etter en klarlakk til og ha oppe på denne som ikke er blank.
    --
    Mvh
    Rohnny Stormo

    -----------------------------------------
    TowCobra (Hirobo) + Futaba 14mz selges.

  • #2
    Hei Rohnny,

    Jeg bruker alltid to komponent Lessonal lakk. (blandingsforhold av lakk, herder, tynner) Skal man ha den veldig blank så bruker du klar lakk, skal du ha den mer matt så bruker du en mattere type blanding. Gå til en bilutstyrsbutikk / fagmann så får du det du trenger tenker jeg.

    Bare pass på at ikke umbrol lakken reagerer negativt med Lessonal. Snakk med fagmannen.

    Husk å ha god varme der du skal lakke (flyter bedre) og gi deg god tid. Bare ”dusj” rundt å la ting få ”småtørke” litt innimellom. Til slutt så får du en appelsinhud lignende tilstand og da er det like før den er mettet. Ta det bare helt rolig så får du absolutt ikke noe renning noe sted og plutselig så er jobben gjort. Husk å ha godt lys og gå å sjekk gjennom modellen med godt lys at du ikke har noen herjedaler. Da blir det så bra så.

    Lykke til og God Påske !
    Mvh
    Totto Dahle
    www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
    Medlem Agder Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Noen spes. merker fleksibel støtfanger-sparkel som egner seg bedre en andre?

      Comment


      • #4
        Lakk og sparkel...

        Til Totto...Tiltredes alt du sier...
        ...og Lars; Lessonal er nevnt og i tillegg har du også Glasurit og Standox. Velger du
        et av disse merkene er du sikret kvalitet.

        Mvh Einar - ex. flylakkerer.

        Comment


        • #5
          Takker, jeg har faktisk brukt Glasurit grunning, lakk (mener det ver Glasuritt denne også) og klarlakk og fikk ganske godt resultat. Forretningen hadde også Glasurit sparkel, men selger ville ikke anbefale meg den til mitt bruk, derav spørsmålet.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Lars Odland View Post
            Takker, jeg har faktisk brukt Glasurit grunning, lakk (mener det ver Glasuritt denne også) og klarlakk og fikk ganske godt resultat. Forretningen hadde også Glasurit sparkel, men selger ville ikke anbefale meg den til mitt bruk, derav spørsmålet.
            Auda..! Da blir jo selfølgelig spørsmålet på hvilket underlag og hvor mye du skal sparkle?
            - Er det ikke så veldig mye og at det heller ikke skal fylle ut større ujevnheter vil jeg
            faktisk anbefale deg sparkel for plastmodeller. Her er to merker som skiller seg ut og det
            er Tamiya og Humbrol. Av disse holder jeg en knapp på førstnevnte. Begge typene har
            det til felles at dem er fortynnbare med rødsprit og at overskudd også kan fjernes med
            samme fludium etter at sparklet har herdet.

            Mvh Einar - synd det så lange distanser mellom forumbrukerne slik at man ikke får
            tatt "småprobleme" i øyesyn...

            Comment


            • #7
              Tusen takk for svar. Så skal vi se om vi ikke klarer og få på litt klarlakk også.

              Det blir nok en bildeserie til totto på den etterhvert.
              --
              Mvh
              Rohnny Stormo

              -----------------------------------------
              TowCobra (Hirobo) + Futaba 14mz selges.

              Comment

              Working...
              X