Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan tynne ut Humbrol maling?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan tynne ut Humbrol maling?

    Hva er best å bruke for å tynne ut Hombrol maling for airbrush?
    Lars Norberg

  • #2
    Er ikke Humbrol en olje-basert lakk? Jeg ville prøvd med Whitesprit eller Lynol. Lakker selvfølgelig på ett testobjekt før du går løs på fly.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #3
      Er oljebasert! Har prøvd whitesprit, har tenkt litt på lynol/tynner men synes det virker så sterkt i forhold
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Originally posted by Lars N View Post
        Er oljebasert! Har prøvd whitesprit, har tenkt litt på lynol/tynner men synes det virker så sterkt i forhold
        Hverken White Sprite eller Lynol er og anbefale..! - Beste fludiumet er Humbrol's
        egen tynner eller tilsvarende fra ModelMaster. Er det mye det er snakk om bør du
        kanskje tenke på og anskaffe en flaske Lucas mineralsk terpentin. Den er beregnet
        til oljemaling som "kunstnere" bruker og er derfor mere enn velegnet også til Humbrol.

        Mvh Einar - må jo bruke kunnskapen fra IPMS til noe..

        Comment


        • #5
          Originally posted by Mk.V View Post
          Hverken White Sprite eller Lynol er og anbefale..! - Beste fludiumet er Humbrol's
          egen tynner eller tilsvarende fra ModelMaster. Er det mye det er snakk om bør du
          kanskje tenke på og anskaffe en flaske Lucas mineralsk terpentin. Den er beregnet
          til oljemaling som "kunstnere" bruker og er derfor mere enn velegnet også til Humbrol.

          Mvh Einar - må jo bruke kunnskapen fra IPMS til noe..
          Takker! Er en del jeg skal lakkere, er den A-10 jeg har mast mye om i det siste, ca 140 i spennet. Hvor får jeg tak i denne Lucas mineralsk terpentin eller tilsvarende?
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            Originally posted by Lars N View Post
            Takker! Er en del jeg skal lakkere, er den A-10 jeg har mast mye om i det siste, ca 140 i spennet. Hvor får jeg tak i denne Lucas mineralsk terpentin eller tilsvarende?
            Hallo igjen Lars:
            Litt avhengig av hvor du bor vil jeg dog tro at du har en velasortert fargehandel i din
            nærhet som fører kunstnerprodukter...Og noen bokhandlere har formingsavdelinger
            hvor slike ting også er på reportoaret...Tredje er rene hobbyforretninger som bare
            forhandler formingsmateriell. Det er jo også mulig at du ikke finner Lucas, men et
            tilsvarende merke som Dowdy eksempelvis. Lucas er mest vanlig og den som skulle være lettest og få tak i.

            Mvh Einar - var det du som lurte på om hvor du fant billig Humbrol? I så fall kan jeg
            jo nevne at Humbrol og Revell har jeg funnet ved en tilfeldighet i en webbutikk i
            England for fra .89 pund til 1.35 pund for boksen...Ikke så voldsomt billigere enn her
            hjemme...Lykke til med lakkeringen i alle fulle fall!
            Last edited by ERJ; 29-03-08, 06:17. Reason: cent = shilling = pund...

            Comment


            • #7
              Jeg har brukt Lynol kjøpt hos Byggmakker o.l med godt hell til Humbrolmaling (airbrush)
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

              Comment


              • #8
                Hei

                Du kan også tynne med vanlig billakk tynner. Fordelen med det er at da kan du benytte to komponent klarlakk oppå. Altså samme tynner i Humbrol malingen som i klarlakken.

                Mvh
                Cato Horten
                Oferta sprzedaży domeny: c2i.net

                Comment


                • #9
                  Humbrol på isopormodell..!

                  Nope til de to ovenstående innlegg! Det er her snakk om en modell av ispor / styropor om jeg
                  ikke har misforstått...Da har INGEN av hverken billakkfortynner eller Lynol noe der og gjøre!
                  Disse "eter" opp til det ikke engang er -por igjen...

                  Skal maling med slike sterke tynnere brukes, må modellen i så fall forsegles med epoxy
                  og da kan det bli snakk om ekstra og uønsket vekt og merearbeide...

                  Mvh Einar - Lynol og billakkfortynnere inneholder toluen og -ketoner...og det "liker" ikke
                  isopor, styropor og styrenbaserte produkter...
                  Last edited by ERJ; 29-03-08, 06:21. Reason: trøtt i øyet...

                  Comment


                  • #10
                    Hei igjen

                    Hvorfor ikke bruke Humbrol sin tynner om det er noe under som ikke tåler div. remedier.

                    Cato

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by netroh View Post
                      Hei igjen

                      Hvorfor ikke bruke Humbrol sin tynner om det er noe under som ikke tåler div. remedier.

                      Cato
                      ...er allerede foreslått Cato..

                      Mvh Einar - sterk beundrer av unge Horten's flotte modeller!

                      Comment


                      • #12
                        Modellen er i balsa trukket med glassfiber så lite ispor i denne. Prøvde meg så smått fram med whitesprit så ut til å fungere ganske bra og har jo en enorm mengde av det også:P
                        Men tusen takk for all hjelp, så få rjeg se hva jeg får tak i osv
                        Lars Norberg

                        Comment


                        • #13
                          Hei Lars

                          Har benyttet whitesprit selv tidligere i Humbrol lakk og det gir ikke den samme egenskap som original tynner med hensyn på klarlakk som toppcoat. Prøv først som det er nevnt tidligere i tråden.

                          Lykke til.

                          Ung og ung........det røyner på her og Einar, men det er hyggelig å høre.

                          Mvh
                          Cato Horten
                          Oferta sprzedaży domeny: c2i.net
                          Last edited by netroh; 29-03-08, 18:22.

                          Comment


                          • #14
                            Gjorde noen tester og så ut til å virke bra med whitesprit som tynner, passet ganske bra siden jeg måtte bruke penger på en 4 kilos fysikk bok:P
                            Noen som vet om noe butikker som har ferdige dekaler som kunne passet til en A-10 rundt 140 cm i vingespenn?
                            Lars Norberg

                            Comment


                            • #15
                              Hei folkens....

                              Har nå lakkert min A-10 med humbrol tynnet med whitesprit, fungerte meget greit.
                              Neste spørsmål er nå hva slags klarlakk kan jeg bruke på denne blandingen, gjerne som er matt?
                              Lars Norberg

                              Comment

                              Working...
                              X