Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fleksibel spraylakk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fleksibel spraylakk

    Noen som har tips til en spraylakk som finnes i "butikken", og som kan brukes på en glassfiberkropp? Mener lakken må være noe fleksibel, da kroppen ikke er 100% avstivet-noen mener at jeg må bruke akryl-lakk, men får ikke tak i... elektromodell, så fuelproof er ikke viktig.
    Hilsen Hans Petter Yttergård...

    Happy20-Mk Kato
    Rainbow-Pilot
    Mighty Knight-Marutaka
    Antares-Simprop
    Supra Fly 25-Pilot
    Electra-CG
    Calmato sports-Kyosho
    Venus 40-GP
    Laser 200-Sebino models
    Proxima-Reichard

  • #2
    Du kan jo høre med bil-gutta, den lakken de bruker er jo ofte innvendig i ett tynt klarplast karroseri, det flekser jo masse.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Selv har jeg brukt bengalakk og quick emaljelakk på seilflykropper og vinger - disse riktignok med lakksprøyte. Disse blir steinhard, og har aldri opplevd spekking i lakken. Det kan vel tenkes at quick spraylakk kunne gjøre susen dersom du ikke har tilgang til lakksprøyte.

      Ellers har jeg en gang prøvd tamiya lakk på en vinge - funket finfint, men får ikke samme finnishen som de overnevte lakkene.
      Knut Eirik Lyngmo

      Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

      Comment


      • #4
        Hadde en boks Quick i hånda i dag, men ble frarådet å kjøpe den når han hørte hva jeg skulle bruke den til-han sa den sannsynligvis ville sprekke... vet ikke om det er forskjell på Quick spraylakk kontra vanlig Quick-lakk?
        Hilsen Hans Petter Yttergård...

        Happy20-Mk Kato
        Rainbow-Pilot
        Mighty Knight-Marutaka
        Antares-Simprop
        Supra Fly 25-Pilot
        Electra-CG
        Calmato sports-Kyosho
        Venus 40-GP
        Laser 200-Sebino models
        Proxima-Reichard

        Comment


        • #5
          Flere i klubben som bruker Quick lakkbokser som kjøpes på Jernia osv. på glassfiberkroppene sine, men du MÅ ha klarlakk på topp ellers svinner lakken vekk, grunning er også å anbefale.
          Jeg har en canopy i gl.fiber som henger til tørk nå og skal få siste laget med klarlakk i morgen, skal bli spennende å se om resultatet holder like lenge som de gangene jeg har brukt billakk.
          Glemte å føye til at ja, det er også på fuel-helikopter.

          Comment


          • #6
            Flexibel lakk

            Hei godtfolk!
            Dra til Standox eller dem som leverer billakk og få dem og mixe den fargen du måtte ønske og be dem blande i mykningsmiddel...Koster ca 120-150kr (sist jeg handla)...
            Mykningsmiddel blir brukt bl.a. til plast-støtfangere o.l. for at lakken ikke skal sprekke.

            Lykke til

            Comment


            • #7
              biltema\duplicolor

              Heisan
              har flere ganger brukt bådde biltema (40kr) og duplicolor (150kr) som farger rett på mattslipt glassfiber skrog.
              slik gjør jeg slip ned med 600 alt som skal pass godt på i kanter og hjørner .
              for og spare vekt lar jeg det hvite få bli grunn farge og legger på farger (bruk en god maskeringstape) og lakkerer med Star Topp på topp.
              F3a modellene er veldig "slaskete" i støpen og har ike vært nevneverdig problem med oppsprekking.
              Biltema lakken har ikke så gode dyser på boksene har har dusjet det i boksen på sprøyta mi og lagt det på med denne .
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment


              • #8
                kunstmateriell.no selger akrylspray (hvertfall Montana Gold-serien og Montana-Platinium-serien (metalicfarger) er garantert akryl). De selger på nett.

                Har sett Montana-bokser i "vanlige" fargehandlere i Oslo.

                Nå er det veldig stort fargespekter i handelen etterhvert, men denne DIY-løsningen fra 1980-tallet funker dersom en vil blande farger selv: Frys ned en boks etter at du har tømt ut endel av innholdet, kapp av den stanga som sitter inne i dysen, koble stanga mellom den frosne boksen og en romtemperert boks, og spray ønsket mengde inn i den frosne boksen som ikke har trykk pga at drivgassen er frosset. Det er svært viktig at den nedkjølte boksen ikke har full mengde, og at den er skikkelig frossen, ellers kan det bli artige effekter på klær og omgivelser. Lønner seg å gjøre utendørs. Best å gjøre med bokser av samme merke. Ikke tilfør mere enn du allerede har tømt. Husk å riste skikkelig etterpå (dersom du ikke vil ha "tutti-frutti," som jo også kan være interessant).
                Last edited by bjeff; 12-07-08, 12:28.
                Anders Eiebakke
                90078513

                Comment


                • #9
                  Riktig Deltaville...

                  Originally posted by Deltadeville View Post
                  Hei godtfolk!
                  Dra til Standox eller dem som leverer billakk og få dem og mixe den fargen du måtte ønske og be dem blande i mykningsmiddel...Koster ca 120-150kr (sist jeg handla)...
                  Mykningsmiddel blir brukt bl.a. til plast-støtfangere o.l. for at lakken ikke skal sprekke.

                  Lykke til
                  Bortsett fra forslag om Lexanlakk er du den eneste som har rett av alle innleggene!

                  Mvh Einar - ex.flylakkerer...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Mk.V View Post
                    Bortsett fra forslag om Lexanlakk er du den eneste som har rett av alle innleggene!

                    Mvh Einar - ex.flylakkerer...
                    Vel, alt i mitt innlegg er også korrekt informasjon! Hvorvidt akrylspray er fleksibel eller ikke, uttaler jeg meg ikke om, men Montana-seriene jeg oppga er akrylbasert, som det ble spurt om.

                    Hilsen ex "toglakkerer"
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Acryl EU og acryl USA,,,

                      Originally posted by bjeff View Post
                      Vel, alt i mitt innlegg er også korrekt informasjon! Hvorvidt akrylspray er fleksibel eller ikke, uttaler jeg meg ikke om, men Montana-seriene jeg oppga er akrylbasert, som det ble spurt om.

                      Hilsen ex "toglakkerer"
                      Har du lakket lokomotiver og tog Bjeff, så har du...Og da behøver du ikke bruke
                      gåseøyne...

                      USA-baserte lakker kjenner jeg aaaaltfor lite til annet at der er et hav av kvaliteter
                      og velge mellom og det skulle ikke forundre meg om det også finnes produkter
                      med ekstra myknere tilsatt...Så derfor unnskyldning til Bjeff for det!

                      Mvh Einar - acrylbassert spray fra EU og USA kan være vidt forskjellig sammensatt...

                      Comment


                      • #12
                        akryl base og vanlig klar lakk

                        ble uendelig mye vitenskap her!
                        gjør du riktig grunnarbeid og bruker akryl base med en god klar lakk (2 komp) er du på riktig vei.....finnes modeller som har mange hundre turer i f3a miljø som fremdeles er like pene....slaskete glass fiber modeller med tøft bruk.
                        det dumme med de du får blandet i riktig farge nå er at det er vann basert derfor bruk sprayboks som er løsningsmidelbasert.
                        ellers super tynne strøk og tørk i mellom gjerne med føner.
                        Rune Gjelsnes
                        Vikersund
                        92624841

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Mk.V View Post
                          Har du lakket lokomotiver og tog Bjeff, så har du...Og da behøver du ikke bruke
                          gåseøyne...

                          USA-baserte lakker kjenner jeg aaaaltfor lite til annet at der er et hav av kvaliteter
                          og velge mellom og det skulle ikke forundre meg om det også finnes produkter
                          med ekstra myknere tilsatt...Så derfor unnskyldning til Bjeff for det!

                          Mvh Einar - acrylbassert spray fra EU og USA kan være vidt forskjellig sammensatt...
                          Meg bekjent er Montana 404 Not Found tysk, og ikke amerikansk. Har ingen formening om hvorvidt akrylaten(e) de bruker burde, eller ikke burde, være tilsatt ekstra mykner. Det har jeg heller ikke uttalt meg om, fordi jeg ikke kan noe om det.

                          Mener å huske at Montana kom på 90-tallet. Tror du missa ironien i "toglakkerer". Som i "T-banebombing". Ikke meningen å starte en debatt om grafitti her, så case closed for min del.

                          Ps: Ser at min bruk av anførselstegn kunne misforstås som nedlatende mot deg og andre flylakkerere, hvilket ikke var min intensjon. Hvis du oppfattet meg nedlatende ift til deg som flylakkerer, så var det overhodet ikke meningen, tvert imot. Beklager dårlig kommunikasjon!
                          Last edited by bjeff; 13-07-08, 00:09.
                          Anders Eiebakke
                          90078513

                          Comment


                          • #14
                            Hva med å satse på TF Lustrekote-ser at Norwegian modellers skriver at den er fleksibel...?
                            Hilsen Hans Petter Yttergård...

                            Happy20-Mk Kato
                            Rainbow-Pilot
                            Mighty Knight-Marutaka
                            Antares-Simprop
                            Supra Fly 25-Pilot
                            Electra-CG
                            Calmato sports-Kyosho
                            Venus 40-GP
                            Laser 200-Sebino models
                            Proxima-Reichard

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by bjeff View Post
                              Mener å huske at Montana kom på 90-tallet. Tror du missa ironien i "toglakkerer". Som i "T-banebombing". Ikke meningen å starte en debatt om grafitti her, så case closed for min del.
                              Hmm kjenner en som lakka en del "tog og T-baner" på 90 tallet ja... men han flytta langt pokkerivold til Ålesund Ikke at det er noe galt med Ålesund.. bare at det er ikke Oslo hehe

                              JT

                              Comment

                              Working...
                              X