Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sikre modellen ved oppstart.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sikre modellen ved oppstart.

    Når man ikke har en hjelper som holder modellen under oppstart skal den sikres! Jeg har brukt den "vanlige" metoden med tau rundt understellet, over stabben og til et feste bak flyet. En del knoting med å få sakene løs når man skal taxe ut. Så en annen metode på et eller annet filmklipp og har kopiert den... Fungerer helt flott

    Bilde 1: Først handla jeg noen kraftige runde knagger i en byggshop. Tok et sammenleggbart sitteunderlag, delte og limte sammen to sider slik at jeg fikk ei "lomme" til å tre på knaggene.

    Bilde 2: Lommene tredd på og line festet. Skal polstre mer på linene, skulle bare sjekke at det virka i praksis først.

    Bilde 3: Knaggene ligger rundt forkanten, bare å slå igang motoren uten fare for at den kommer og tar meg.

    Bilde 4: Samme, annen vinkel.

    Knaggene veier en del, en fordel siden dem ligger stødig. Når motoren er varmkjørt drar jeg modellen 15 cm bakover og tar av knaggene. Enkelt som fy.
    Har en lang spiralskrue som er handla på ei hundesjappe. Skrues ned i bakken og har en ring til feste av line. Bruker den til å feste høystartstrikk også! Har ikke bilde av den i dag siden den henger på ei anna stripe enn der jeg fløy i dag.

    Bilde 5: Deilig dag, nesten ikkeno vind på Østlandet til ei avveksling
    Attached Files
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Smart Joo! Kanskje jeg også skal lage meg slike.

    Si meg, er det virkelig et Hitec klistermerke som står i halen på Extra'en? Trodde du var motstander av nevnte merke, eller
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Om du har skikkelig montert halehjul er det nok med ett tau eller krok i dette (må være skikkelig skrudd fast i forsterkning selvsagt, men det er det vel? )
      Jo Grini
      http://vimeo.com/jojoen
      http://www.youtube.com/jojoenno
      http://www.jojoen.no/

      Comment


      • #4
        Originally posted by jj View Post
        Om du har skikkelig montert halehjul er det nok med ett tau eller krok i dette (må være skikkelig skrudd fast i forsterkning selvsagt, men det er det vel? )
        Nja. Halehjulet har 4 fester, men det stoler ikke jeg på. Dessuten er denne løsninga universal, så alle kan rygge inn og starte opp på samme innretninga

        Originally posted by william123 View Post
        Si meg, er det virkelig et Hitec klistermerke som står i halen på Extra'en? Trodde du var motstander av nevnte merke, eller
        Er dessverre noen klistremerker igjen som ikke er fjerna... kjøpte maskinen brukt og har høvla av et dusin merker, men til og med lamineringa på Hitec-merkene er bare skjit så det er mye jobb å få dem av
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Originally posted by joo View Post
          Er dessverre noen klistremerker igjen som ikke er fjerna... kjøpte maskinen brukt og har høvla av et dusin merker, men til og med lamineringa på Hitec-merkene er bare skjit så det er mye jobb å få dem av
          haha den var bra
          Men er ikke så ofte du kommer med tips som gagner oss som liker å få olje og skit på fingra Skal vel kanskje konverteres til elektro denna da
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Denne skal få fortsette å fly med bensinmotor tyor Selv om glow er lagt på hylla, seilfly som alltid er det beste innen RC, og elektro er kjempeflott til hverdagsbruk i mindre modeller må jeg innrømme at bensin er gode greier. Elektro i sånne store modeller blir nok anelsen dyrt, og batteriteknologien litt for ustabil ennå for slike investeringer.
            Bensin er jo ganske renslig, og siden jeg bruker Aspen er det aldri lukt fra modellene selv om dem står innendørs.
            Blir snart ny TUG igjen, med bensin, siden min gamle er emigrert til Sørlandet.

            PS jj: med denne sikringa kan jeg kjøre motoren på fullt, satser neppe et halehjul på det
            Syntes sakene virket betryggende, RS lo nesten ikke av meg under oppstarten, siden jeg sannsynligvis bruker verdens lengste chicken-stick når jeg holder på med sånne sleiver
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Synes det så ut som en svært god ide.
              Kommer til og lage meg en lignende sak.
              Flyr endel alene, så dette er mitt i blinken :d

              Comment

              Working...
              X