Announcement

Collapse
No announcement yet.

En så enkel ting..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En så enkel ting..

    Når du skal finne ut hvor mye en må ha i nesa for å få CG rett, så er dette min metode:

    Et plastbeger teipes der hovedvekta havner, så er det å hente ulovlige blyhaggel ifra jaktsekken og fylle oppi til det ballanserer (eller annet bly)...
    Flyet er plassert på forventet CG, her oppå to skruer skrudd nedi en fjølbit.
    Da blir det stabilt og kontrollert, det er ikke godt nok å bruke fingra etter min mening..

    Jeg er fornøyd med å ha haglene "løst " der fremme, kun holdt tilbake av et lokk i 5 mm hardbalsa, punktet 4-5 ganger med tykk CA-lim.

    Men skal en ta det helt ut, så ta avstøpning av nesa nedi en bunn av en melkekartong med gips i.
    La gipsen tørke natta over, og smelt blyet som skal oppi.
    Et tips er å legge en treskru i blyproppa du nettopp støpte, da er det enkelt å få den ut igjen, bare sånn i tilfelle.
    Kun to-tre dråper med kontaktlim helt frem i snuta før et perfekt lodd legges i.

    Flyet er forøvrig en Predator F3F, et fly jeg har utviklet ilag med kinamann iløpet av det siste året, som forøvrig er til ut-testing før det settes i produksjon. Fett fly
    Attached Files
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

  • #2
    Ikke for å virke vanskelig...

    Originally posted by Soarer View Post

    Men skal en ta det helt ut, så ta avstøpning av nesa nedi en bunn av en melkekartong med gips i.
    La gipsen tørke natta over, og smelt blyet som skal oppi.
    Et tips er å legge en treskru i blyproppa du nettopp støpte, da er det enkelt å få den ut igjen, bare sånn i tilfelle.
    Kun to-tre dråper med kontaktlim helt frem i snuta før et perfekt lodd legges i.
    Får ikke loddet samme størrelse som utsiden av nesa da? Blir det ikke litt stort?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Flott fly Gudmund! Regner med vi får se noen av disse på Vårlige Vinder til neste år?
      Jeg har en metode som er en mellomting mellom de to du nevner:
      Lag en liten kopp av alu-folie og sett den inn i nesen på flyet. Form den til med fingen og trekk den forsiktig ut igjen. Så er det bare å smelte blyet oppi alufolien og sette den inn igjen med litt lim.

      mvh
      Olav kallhovd
      Olav Kallhovd

      Comment


      • #4
        Kommer muligens an på størrelsen på modellen Steinar, eller rettere sagt tykkelsen på støpen, men har ikke hørt noen som har støtt på problemer..
        Skjønner tankegangen din, men det funker for meg


        Bra fly ja, Olav! Bra tips du har også, muligens enda bedre det der..?
        Fløy jomfrutur idag på et lite turbulent by-hang.
        Det har virkelig fartspotensiale, - rett under 7% profiltykkelse.
        Så det kosta unna ja...
        Blir moro å sammenligne mot klokka og andre fly.
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #5
          Fett fly ja Gudmund. Er det no lyd i den da? Eller fikk du ikke opp farta nok til det kanskje?

          Må få kloa i en sånn før vinteren er over så jeg kan banke deg til Vårlige Vinder om vi skulle finne på å sette opp ringeanlegg sånn for moro skyld

          Forvrig bruker jeg også metoden som Olav beskriver for å forme klumpen og det funker som gull. Raskere også. Har brukt den på Bladen min bl.a. Pass bare på å støtt opp folien med no solide greier så den ikke bikker eller misformes under hellingen av bly. (I mitt først forsøk støtta jeg opp med isopor uten å tenke videre på det. Ble ikke akkurat vellykka om jeg kan si det sånn )

          Dog hadde jeg ikke klekka ut noen god ide på åssen best å måle ut vekta på klumpen uten å knote fælt med masse løse blylodd her og der, så den ideen tas inn i varmen her i huset
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no



          Will fly for food

          Comment


          • #6
            Da er det opplest og vedtatt, alufolie er bedre og enklere

            Men må skuffe deg med fravær av ringeanlegg på Vårlige Vinder..
            Der skal det være det det er kjent for, ikke noe konkurransepes som kan fortrenge de som kommer for kosens skyld, det har klubben vedtatt på møte.

            Men kom nedover når som helst, så legger vi fort ut 100 ledning
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #7
              Hehe, den er grei.

              Er nok stor fare for at jeg kommer ned i løpet av høsten for å kappkjøre et par runder med 100 m ledning til hjelp ja

              Må bare få ferdig den j#€% leiligheten først så jeg får tid til de viktige tingene i livet igjen
              Mvh
              Torbjørn Gustafson
              www.trmfk.no



              Will fly for food

              Comment

              Working...
              X