Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liming av ailerons!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Liming av ailerons!

    Som overskriften antyder så skulle det vært interresant og sett/hørt hva dere gjør for liming av hengsler og hvilke hengsler dere bruker.

    Jeg sitter altså å bygger mitt første RC fly, jada ARF mini Edge 540, men ARF er jo bare nesten klar til og fly, så da må det litt pusling til.

    Nå skulle man kanskje ikke tro at dette burde by på mange problemene, men enten har jeg 32 tommeltotter ellers så er jeg ikke alene om dette.

    De originale "glassfiber" hengslene syntes jeg ble lite flexible så jeg kuttet de av igjen og kjøpte noen "runde" hengsler med mothaker på festestangen, disse bygget derimot altfor mye ut og jeg endte da opp med en stor gleppe i mellom ailerons og vingen, mao ubrukelig etter min mening. Jeg lagde til og med små halvrunde groper som disse kunne sitte i, men med så tynt balsa som er i disse vingene ville jeg ikke kutte for mye med tanke på svekking, så da ble disse også lagt i skuffen.

    Nå har jeg kjøpt de jeg i utgangspunktet var på jakt etter (ble anbefalt de runde i butikken) og da jeg prøver de fungerer de supert! ja... inntil jeg skal lime de ja, nå virker det som om det er mer eller mindre umulig å få lim inn i vingen og samtidig ikke søle aldri så lite granne i selve hengslet... noe som selvfølgelig ikke er spesielt bra!

    red. (De jeg har nå er flate vinyl / acryl hengsler med en pinne i mellom.. hvite av farge)

    Jeg forsøkte nå og ha ørlite granne symaskin olje på selve hengselstangen før jeg limte de på, men det var muligens ikke 100% godt nok, selv om de fortsatt er meget myke og fine, er de alikevel noe tregere enn de var uten lim! Doh! jeg har fjernet det jeg kan av overflødig lim og når jeg presset de sammen (hengsel og aileron, hadde limt hengslene i vingedelen dagen i forveien), men noe klarte seff og sige inn i 2 av hengslene...

    Jeg kan jo forsøke å kun presse litt lim inn i selve vingedelen i stedenfor å legge på en tynn film på 50% av instikket på hengslet, men frykter det blir lite igjen innen den innerste delen på hengslet kommer på plass, og det er jo trossalt den som trenger lim!

    Noen forslag til dette marerittet som kan gjøre vingebytte osv noe lettere i fremtiden?

    På forhånd takk!

    JT

  • #2
    Heisann.
    Når jeg limer inn slike hengsler,så smører jeg inn midten med vaselin først.
    Har også vaselin på filmen rundt,i tilfelle søl.
    Har så lim i hullet i vinge/ror,så på enden og begge sidene som skal inni vingen.
    Dette lærte jeg av onkelen min som har holdt på med dennne hobbyen i over tredve år.
    Dette funker veldig bra,men pass på å dekke hele hengsledelen med vaselin slik at ikke noe av det overflødige limet kan trenge inn.
    Lykke til med det nye flyet....
    Stefan Strand

    Gluing is an art,now where is Michelangelo when you need him...

    Comment


    • #3
      Bruker disse standard hengslene i plast med stål pinne i midten, de er vanligvis med hull for at limet skal følge med inn. Men har erfart før jeg anskaffet skikkelig hengsle utstyr at åpningene kunne bli for trange slik at limet bare skrapes av idet hengsel settes inn. Dette kan man løse ved evt å bore et lite hull midt i hengsel åpningen for å lede limet inn. Har alltid funket for meg da, ikke opplevd at hegslene har "låst" seg. Har derimot opplevd å få spenn i aileron fordi hengsle punktene ikke har kommet på samme linje. Men dette har vel mere med eget slurv å gjøre

      Comment


      • #4
        Originally posted by keiko78 View Post
        Heisann.
        Når jeg limer inn slike hengsler,så smører jeg inn midten med vaselin først.
        Har også vaselin på filmen rundt,i tilfelle søl.
        Har så lim i hullet i vinge/ror,så på enden og begge sidene som skal inni vingen.
        Dette lærte jeg av onkelen min som har holdt på med dennne hobbyen i over tredve år.
        Dette funker veldig bra,men pass på å dekke hele hengsledelen med vaselin slik at ikke noe av det overflødige limet kan trenge inn.
        Lykke til med det nye flyet....
        Glimrende, da var jeg ikke helt på jordet da med bruk av symaskin olje, men vaselin er nok tingen ja! Bra tips!

        Når vi først er inne på dette med vinger... noe bra tips på hvordan jeg skal finne riktig balansepunkt på flyet? .. Jeg kan jo bare søke litt etter det, men lett å spørre her hehe

        Takker for glimrende svar og håper flyet overlever sin første flytur

        JT

        Comment


        • #5
          Originally posted by ludachris View Post
          Bruker disse standard hengslene i plast med stål pinne i midten, de er vanligvis med hull for at limet skal følge med inn. Men har erfart før jeg anskaffet skikkelig hengsle utstyr at åpningene kunne bli for trange slik at limet bare skrapes av idet hengsel settes inn. Dette kan man løse ved evt å bore et lite hull midt i hengsel åpningen for å lede limet inn. Har alltid funket for meg da, ikke opplevd at hegslene har "låst" seg. Har derimot opplevd å få spenn i aileron fordi hengsle punktene ikke har kommet på samme linje. Men dette har vel mere med eget slurv å gjøre
          Mhm det er hva jeg også erfarte.. altså at limet ikke ville inn i vingen men ble strøket av, jeg hadde allerede borret ett lite hull med 2mm bor i midten for å føre lim inn der, men mye av det rundt havnet jo fortsatt på hengsel-stangen.

          Kombinert med ovenstående tips om bruk av vaselin så blir det nok greie på de tenker jeg

          En annen ting som jeg fant var litt lettere, er at jeg kun limer den ene delen av gangen, mao. jeg setter hengslene i vingen med lim, og deretter setter jeg på ailerons uten lim slik at jeg kan rette hengslene før limet herder, da ble de ihvertfall helt rette

          Jeg påførte forøvrig kun lim i hullet slik at det ble dyttet inn i vingen og ikke unødig utover hengslet, jeg har akkurat forsøkt med de jeg limte i går og de sitter dønn fast, mao bra

          JT

          Comment


          • #6
            Det jeg pleier å gjøre, i tillegg til vaselin, er å ofre ett hengsel, man har vanligvis ett til overs. Dette bruker jeg som "pensel". Jeg dypper kanten med litt epoxy, også dytter jeg det inn, og trekker det ut igjen, gjentar dette mens jeg hele tiden fjerner overflødig lim som kommer ut. Tilslutt setter jeg inn det hengselet som skal være der. Jeg smører med andre ord inn åpningen istedet for hengselet. Sitter som støpt, og uten søl.
            Men på trådstarters fly hadde jeg nok gått for orginalhengslene, men husket på å "kjøre de inn", altså knekke de til de blir litt mykere.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Originally posted by bad scientist View Post
              Det jeg pleier å gjøre, i tillegg til vaselin, er å ofre ett hengsel, man har vanligvis ett til overs. Dette bruker jeg som "pensel". Jeg dypper kanten med litt epoxy, også dytter jeg det inn, og trekker det ut igjen, gjentar dette mens jeg hele tiden fjerner overflødig lim som kommer ut. Tilslutt setter jeg inn det hengselet som skal være der. Jeg smører med andre ord inn åpningen istedet for hengselet. Sitter som støpt, og uten søl.
              Men på trådstarters fly hadde jeg nok gått for orginalhengslene, men husket på å "kjøre de inn", altså knekke de til de blir litt mykere.
              Jeg brukte en fyrstikk som jeg spisset slik at den fikk en lang flat tupp, fikk inn lim da, virker som om det ordnet seg nå ihvertfall, men det merker jeg jo i morgen tidlig

              Jeg dyttet også lim i vingen og ikke på hengslene denne gangen, så det er ett bra tips

              Ellers likte jeg ikke de glassfiber hengslene av 2 grunner:

              1: De var fryktelig vanskelig å få inn i slotsene sine uten at de bøyer seg, og med lim på var de enda værre.

              2: Limet trengte seg inn i selve glassfiberet (som det skal) men det trakk seg også litt utover til der selve bøyen kom, Du-bro hengslene er etter min mening helt perfekte på dette flyet, kun min mangel på kunnskap som skapte litt problemer, men den jeg limte i går med symaskinolje er 99% ok den også Men er man detaljefrik så er man detaljefrik hehe

              Jeg har brukt 2 uker på å bygge dette 4 timers flyet, så jeg gjør det beste jeg kan, så kanskje jeg lærer noe i prosessen.. man blir jo ikke flinkere til noe om man slurver seg avgårde!

              Nå burde jeg nok ha trukket på ny foil også for jeg synes det er dårlig limt i kantene og skrukkete flere steder... men så går vel dette flyet i bakken så det suser tenker jeg, så legger ikke for mye arbeid i finishen på første skrotten.

              JT

              Comment


              • #8
                Du trenger nok ikke å trekke om flyet for å bli kvitt skrukkene, en liten omgang med strykejern må ofte til både på hjemmelagde og ARFer.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Skal se litt på det, har aldri trukket noe foil før whatsoever, så må lese meg til det meste med det. Strykejern ja.. hmm kanskje legge noe i mellom da? Ellers så står jeg vel med ett knallrødt strykejern som ikke funker til noe annet en dregg på båten jeg ikke har....

                  JT

                  Comment

                  Working...
                  X