Announcement

Collapse
No announcement yet.

Opptrekk med strikk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Opptrekk med strikk

    Hei!

    Lurer på om noen har en fiks idè på hvordan man lager en skikkelig opptrekkstrikk til å dra opp f.eks F3B modeller med. Har laget noe før med vanlig tjukk pakkstrikk for å dra opp mindre, med det blir for svakt til litt større modeller. Kansje det finnes ferdige opptrekkstrikker?

    Er vel bare fantasien og fysikken som setter grenser
    All you need is love

  • #2
    Null problem...

    Originally posted by Ruduz View Post
    Hei!

    Lurer på om noen har en fiks idè på hvordan man lager en skikkelig opptrekkstrikk til å dra opp f.eks F3B modeller med. Har laget noe før med vanlig tjukk pakkstrikk for å dra opp mindre, med det blir for svakt til litt større modeller. Kansje det finnes ferdige opptrekkstrikker?

    Er vel bare fantasien og fysikken som setter grenser
    30.o meter 7.o mm Rørstrikk av naturlatex koblet sammen med 1oo.o meter med
    1.o mm fiskeline...Kraftig forankring for strikken...25.o - 30.o mm diameter ring og
    fallskjerm i enden av nylonlina så har du opptrekk med internasjonale mål...Om du
    ikke anskaffer deg en vinsj...Øgrey Hobby...Thorbjørn og Kaare skulle vel ha dette
    på lager vil jeg tro...

    Mvh Einar - opptrekt...
    Last edited by ERJ; 24-07-08, 04:33.

    Comment


    • #3
      Hei

      Jeg har den kraftigste strikken som Thorbjørn å Kåre leverer fra Graupner. Tror det er en 15mm rør strikk. Denne er det skikkelig trøkk i, det største jeg trekker opp på den er en 3,7 meter f3j modell til omkring 130 meter avhengig av vindforhold.

      NB: Veier du 50 kg selv så ikke kjøp denne strikken. Da blir du med på turen!!!!! Den er ganske tung å holde igjen når den er helt spent opp...

      Et alternativ hvis du vil betale litt er vinsj herfra. En F3B vinsj "EW 4" Seite wurde nicht gefunden. - Ober Flugmodellbau

      Den holder seg utrolig godt, har brukt min i 3 år nå, den er fortsatt like god som ny. Et skikkelig kvalitets produkt.
      Med tanke på kvaliteten og holdbarheten så er den heller ikke så dyr i mine øyne. Vet om flere som fortsatt har disse i bruk etter 20 års tjeneste......

      Mvh OJ
      Last edited by Olavjoergensen; 24-07-08, 08:54.
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #4
        Takker for svar Da får jeg lete litt etter rørstrikk!
        All you need is love

        Comment


        • #5
          Hos øgrey er det noen forskjellige strikker å velge mellom med ganske så forskjellige prisklasser. Hvem av disse er best egnet til høystart av F3b på 3m ?

          317-1992 Høystartstrikk 6/11mm. rør 30m 759.00
          317-1993 Høystartstrikk 8/15mm. rør 30m 1.740.00
          Last edited by Ruduz; 31-07-08, 13:37.
          All you need is love

          Comment


          • #6
            Vet ikke om det er med line da.
            All you need is love

            Comment


            • #7
              Hvis du ikke får tak i noe lokalt kan du prøve EMC-Vega. De har F3B høystartsett med strikk og line til 133,- euro.
              Olav Kallhovd

              Comment


              • #8
                Valgets kvaler...

                Originally posted by Ruduz View Post
                Hos øgrey er det noen forskjellige strikker å velge mellom med ganske så forskjellige prisklasser. Hvem av disse er best egnet til høystart av F3b på 3m ?

                317-1992 Høystartstrikk 6/11mm. rør 30m 759.00
                317-1993 Høystartstrikk 8/15mm. rør 30m 1.740.00

                Hvis du holder på alene er jeg sannelig ikke sikker på om jeg vil anbefale noen av
                de to du har notert. Årsaken er kort og grei den at du må bruke både uhorvelig
                med tyngde og krefter for og få dratt strikkene ut. Har selv 11 milimeteren og
                selv når jeg var godt over hundre kilo klarte jeg med nød og strekke den halvveis.

                Min anbefaling er at om du har en modell med stipulert vekt rundt tre kilo, vil du
                nok ha størst - ikke optimalisert - utbytte av 7 til 9 mm strikk. De tykkere strikkene
                blir for tunge og bale med selv om disse utvilsomt gir størst faglig utbytte.

                Idag bruker jeg en 7 mm rørstrikk fra USA. Tror Norwegian har den av merket Dynaflite.
                Strikken brukes både på Blue Phoenix og Sagitta 900. Siste med en vekt på 2.5 kg.

                Mvh Einar - som ønsker deg lykke til videre...

                Comment


                • #9
                  Takker for svar. Ja, det er nok litt tungt å drive med dette alene. Men heldig vis pleier jeg å ha med meg noen som kan hjelpe til, og tror de skal være kvalifiserte nok til å tøye strikken
                  All you need is love

                  Comment


                  • #10
                    Du kan ta kontakt med under tegnene så kan vi få den opp på vinjs, vi har da nok til å få den opp, og det er trygere. Og etter som du har hjelp så kan du prøve med løpe line også.
                    Tor Midtlund

                    Comment


                    • #11
                      Jeg bruker Graupners 15mm røde rørstrikk, og det funker helt utmerket selv når jeg er alene. Det kommer jo litt an på hva du forventer, og hvor høyt du synes du må. Jeg drar strikken så mye som jeg synes jeg kan ha kontroll over, slik at jeg kan kaste flyet med høyre hånd, og ha den andre hånda på sideroret.
                      Med dette oppsettet får jeg rett over 2-3 min turer på død luft, men kommer høyt nok til å fange termikk, og nå på onsdag hadde jeg f.eks. en tur på 15 min med RaceM, før jeg gikk ned og landet.

                      Winch er bedre, men det er et greit treningsredskap for å komme seg ut å få flygetrening uten for mye mikkmakk Dessuten får du masse gratis mosjon

                      Comment


                      • #12
                        Det er 15mm rør strikken jeg har også. Har målt den nå, mener å huske at jeg bruker mellom 40 til 45 litt lange skritt til å stramme opp. De første 20 meterne av flukten er da omtrent like kraftig som på en vinsj, men blir naturlig nok litt daffere etter hvert! Men du kommer høyt nok til å finne termikk uten problem!

                        Mvh OJ
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Ruduz View Post
                          Hos øgrey er det noen forskjellige strikker å velge mellom med ganske så forskjellige prisklasser. Hvem av disse er best egnet til høystart av F3b på 3m ?

                          317-1992 Høystartstrikk 6/11mm. rør 30m 759.00
                          317-1993 Høystartstrikk 8/15mm. rør 30m 1.740.00
                          Hør på pris hos Thorbjørn & Kåre. Rør strikken fra Graupner på 15 mm som har vanlig utsalgs pris på over 2000 kr fikk jeg til rundt 1100 kr. (Har dog handlet litt der før )

                          Mvh OJ
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tor View Post
                            Du kan ta kontakt med under tegnene så kan vi få den opp på vinjs, vi har da nok til å få den opp, og det er trygere. Og etter som du har hjelp så kan du prøve med løpe line også.

                            Jammen det er jo strålende. Nå har man jo uante muligheter til for å få opp sakene.Strikken er jo fin å bruke skulle man stå på stripa uten vinsj
                            All you need is love

                            Comment


                            • #15
                              Nå har jeg imidlertidig anskaffet meg 11 mm 30m rørstrikk. Bare lurer på hvor lang og hvor tykk fiskeline jeg burde knyte på? i millimeter. Hva med f.eks Fireline?
                              Last edited by Ruduz; 06-08-08, 18:21.
                              All you need is love

                              Comment

                              Working...
                              X