Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger lakkeringstips.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger lakkeringstips.

    Jeg lakkerte min første Canapy i går, med varierende resultat. Noen steder ble pene, og andre steder ble det mye overlapping av lakk, og noen fargeflekker her og der.

    Kan noen gi tips på hva slags maskeringtape man bør bruke, lakk osv, og noen grunnleggende tips på hvordan lakkere best mulig?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Originally posted by spitmk16 View Post
    Jeg lakkerte min første Canapy i går, med varierende resultat. Noen steder ble pene, og andre steder ble det mye overlapping av lakk, og noen fargeflekker her og der.

    Kan noen gi tips på hva slags maskeringtape man bør bruke, lakk osv, og noen grunnleggende tips på hvordan lakkere best mulig?

    3M sin blå maskeringstape har jeg brukt med godt resultat. Det er den blåe som kan virke som tynn elektrikertape.
    Jeg har brukt en del billakk og Quick lakk, ringte Scanox sin kundeservice tlf. og fikk endel tips av de for best resultat.

    Comment


    • #3
      Noen enkle tips kan du finne her:
      http://www.artistic3d.net/index.php?...d=41&Itemid=25

      Det beste tipset er å lakkere i flere tynne og jevne lag.
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        Jeg er ingen lakkerings ekspert, men skal gi deg noen tips ifra min egen erfaring.

        Jeg lakkerte den orginale plastikk canopyen til Raptor 50.

        1. Rubb plastikken godt og se over at det ikke er noen skader/andre stygge ugjevnheter.
        2. Gå over med rødsprit (ikke whitesprit, fordi den har fett i seg har jeg hørt)
        3. Lakker med grunningen 3-4 tynne lag
        4. Puss med veldig fint sandpapir/vannslipepapir
        5. Lakker med hovedfargen 3-4 lag
        6. lakker 2-3 lag med klarlakk

        Sikkert noen som er uenig med meg, men det funket veldig bra på min canopy.

        Jeg brukte vanlig biltema lakk, husker ikke om det var bil lakken eller hobby lakken, men jeg tror nok at deres bil lakk er bedre enn hobby lakken.

        Jeg krasjet mange ganger med heliet etterpå, det som skjedde var at det kom riper istede for at lakken flasset av.

        Under har du noen bilder av min lakkering.

        Vel bekomme!!


        Mvh Robert.
        Attached Files
        ~Futaba 10C~


        ~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

        ~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~


        ~Trondheim Modellflyklubb~

        Comment


        • #5
          Jeg også gjorde som Vegabond og ville lakere R50 canopyen min.
          Gjorde i hovedtrekk nesten det samme i denne rekkefølgen:
          -Vasket canopyen i silikonfjerner for å få vekk voks/fettrester før jeg rubbet/pusset den for å unngå å gni det inn i porer o.l.
          -Rippet den opp med fint sandpapir.
          -Vasket igjen med silikonfjerner.
          -Grunnet ett strøk med plastprimer og la ett lag nesten umiddelbart etterpå med farge da grunningen ikke skulle tørke før første fargelag.
          -Sprayet deretter på flere tynne lag med farge.
          -Lot tørke før jeg igjen gikk over med veldig fint sandpapir forsiktig.
          -Så ett lag med klarlakk, decaler og så ett lag til med klarlakk og bada bing, en rimelig ok plastcanpopy til Raptoren.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Originally posted by Vegabond View Post

            Jeg brukte vanlig biltema lakk
            Brukte du Biltemas grunning og klarlakk også?

            Comment


            • #7
              Hei igjen, gikk i glemmeboka denne tråden

              Jeg brukte alt ifra Biltema ja, fordi at det ikke skulle "koke" så er det forhåpentligvis sikrest å bruke samme produsent.


              Mvh Robert.
              ~Futaba 10C~


              ~T-Rex 500 v-bar~
              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

              ~Min Cnc byggetråd #1~
              ~Min Cnc byggetråd #2~
              ~Min Cnc byggetråd #3~


              ~Trondheim Modellflyklubb~

              Comment

              Working...
              X