Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem - messing eller stål gjengehylse, hvor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem - messing eller stål gjengehylse, hvor?

    Jeg håper noen kan hjelpe meg med følgende lille problem.
    Jeg har en stor ball-llink hvor hull til støtstang er 4mm men må bruke 2,5mm støtstang. Da trenger jeg en foring i ball-link med 4mm utvendige gjenger og 2,5mm innvendig.
    Resultatet skal bli som bildet viser i servoen til høyre.

    Men hvor finner jeg noe slikt? Håper noen kan hjelpe meg i riktig retning.

    Stein
    Attached Files

  • #2
    Har aldri sett en slik overgang. -Det er ikke mulig å bruke en annen kulelink?
    Kunne kanskje prøve å lage en for deg i dreibenken om du ikke får tak i, men den minste messingstangen jeg har er 12 mm i diameter... blir mye å kaste bort...
    Terje

    Comment


    • #3
      Originally posted by Te-raptor View Post
      Har aldri sett en slik overgang. -Det er ikke mulig å bruke en annen kulelink?
      Kunne kanskje prøve å lage en for deg i dreibenken om du ikke får tak i, men den minste messingstangen jeg har er 12 mm i diameter... blir mye å kaste bort...
      Dessverre, kula på 6,7mm er tredd på en karbonstang og er en av 2 stenger som binder stab'en sammen.

      Ja, fra 12 til vel 4mm var mye å dreie bort.

      Stein

      Comment


      • #4
        Hei

        Jeg ville ha forsøkt med litt sølvlodding og en kort rørbit i skjøten mellom 2,5 og 4mm.
        Trond Dullerud
        Trondheim Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Originally posted by TrondD View Post
          Hei

          Jeg ville ha forsøkt med litt sølvlodding og en kort rørbit i skjøten mellom 2,5 og 4mm.
          Jepp, har allerede prøvd, men som jeg har opplevd tidligere så blir messing veldig bløtt når en bruker så mye varme som må til for å sølvlodde. Gjengene ble dermed dårlige. Pøvde også med en alu.-hylse. Like dårlig resultat. Stålhylse i den dimmen har jeg ikke.

          Kveldens ulike forsøk har dermed strandet.
          Får sove på om jeg skal ta sjansen på å lime inn støtstanga inn i linken med Hysol. Men dette tar jeg ikke lett på. Det ville vært ille om dette ikke skulle holde og dermed miste høyderoret på et 5-meters seilfly.

          Stein

          Comment


          • #6
            Hvor stor er diameteren på kula
            De finnes ball-linker for forskjellige stang diametere

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Hvor stor er diameteren på kula
              De finnes ball-linker for forskjellige stang diametere
              Den er 6,7mm. Linken er fra Mp-Jet men finner den ikke i katalogen deres.
              Stein

              Comment


              • #8
                Ikke forhast deg her!
                Jeg har 6,7 linker fra MP-JET som jeg mener har 3mm ende.
                Denne kan skrus direkte sammen med en vanlig 3mm kvikklink. Kan sende deg to av hver, hvis det er nok? Hva er totallengden på overføringen?

                Comment


                • #9
                  Hei

                  Det finnes en del gjenge innsatser for industriellt bruk. Du kan se på hjemmesiden til Hjem - Torp Fasteners AS og sjekke på KerbKonus og innserts. Jeg fant blant annet en fra 2,5 til 4,5mm kanskje det var noe( den kan sikkert gjenges rett inn i ball linken på M4 siden). Problemet da er jo å få tak i en slik, tror kanskje ikke de selger en og en.

                  Comment


                  • #10
                    Problem solved

                    Da klarte jeg å løse dette "problemet".
                    Fant en annen type hylse i den velassorterte posten fra Small Size.
                    Fikk gjenget 2,5mm innvendig og 4mm utvendig.
                    Da er det bare å skru den inn i linken, kappe den og skru inn støtstanga.

                    Takk til de som har prøvd å hjelpe.

                    Stein
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Det ordnet seg da. Sendte deg en PM uten å ha lest siste nytt i saken.

                      Comment

                      Working...
                      X