Announcement

Collapse
No announcement yet.

epp + sparkel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • epp + sparkel

    Noen som har erfaringer med bruk av sparkel på epp vinger?
    Har bestilt 2 modeller fra www.leadingedgegliders.com som skal bygges i løpet av våren. Har lest på diverse forum at de drevne epp byggerne sparkler vingene med lettvektssparkel for å få fin overflate på flyene. Har tenkt å prøve ut dette og lurer derfor på om det er noen andre som har prøvd det og kan anbefale en bra sparkelvariant.
    Flyene jeg har bestilt er forøvrig LeFish og Guppy.

    En liten video som omhandler temaet
    Last edited by Ja9; 09-04-09, 18:47. Reason: lagt til video
    Jan Eric Klausen
    Forus RC Klubb

  • #2
    Det går fint å sparkle på epp.
    Jeg har brukt "superlett" sparkel fra Biltema, som fungerer bra. Den er litt seigere (men også noe tyngre) enn den vi vanligvis bruker til balsa. Puss lett over med fint sanpapir først for å ta bort små nupper etc fra skjæringen, og støvsug godt. Legg på tynt med sparkel, gjerne tynnet med vann. Det kan være en fordel å legge på tape til avstivning etc før sparkling. Når alt er sparklet og pusset ned og støvsugd og tørket med mikrofiberklut, så sprayer man over med 3m77 eller noe annet sprøytelim (biltema fungerer) Så kan man trekke på vanlig måte, men med litt forsiktighet mht varme.
    Det kan forresten være en fordel å forsterke utsatte kanter litt før sparkling. Man kan f.eks blande litt god gammeldags Carlsonslim i teknisk sprit/løsemiddel til det blir tyntflytende, og pensle det på epp'en i mange strøk. La det trekke godt inn og tørke litt før neste lag legges på. Dette binder epp'en, og den blir mye sterkere, men også tyngre.
    Man kan få ganske fine overflater, men spørsmålet er om det er nødvendig. Disse epp flyene er bruksgjenstander, og bærer fort preg av dette. Trekk og tape løsner av og til lettere der det er sparklet, og det kan være vanskelig å få dette på plass igjen. Uansett er et solid grunnarbeid som gir både sparkel, tape og trekk et best mulig feste viktig.
    Mine litt "ordentlige" epp fly ("Le Fish" og Halfpipe) er både sparklet og trukket med vanlig Profilm, og har overlevd på en verdig måte.

    Comment

    Working...
    X