Announcement

Collapse
No announcement yet.

Genial måte å lage decals med monokote

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Genial måte å lage decals med monokote

    Halloy
    så litt rundt på nettet og fant denne videoen som beskriver hvordan en kan overføre kompliserte mønstre fra et papir til monokote og så over på flyet du evt lager. ser veldig bra ut synes jeg. men noe av problemet finnes denne Glad press`n seal folien som brukes her til salg i norske evt svenske butikker????

  • #2
    er det ikke kontaktpapir?
    Joakim L. T. 94-Modell
    ---------------------------------------------------
    Aeroworks - Extra 300
    Extreme Flight - Yak 54E Profile
    Crrc-Pro GF26I
    EG - Yak 54 26cc
    Kyosho - Edge 540 .50
    C Goldberg - Cub med flottører
    OMP - Katana V2

    those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

    Comment


    • #3
      Originally posted by opa View Post
      er det ikke kontaktpapir?
      Virker som om det har mye mindre heft enn som så. Kontaktpapir kommer til å da monocoaten rett av underlaget.
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        Originally posted by opa View Post
        er det ikke kontaktpapir?
        Nei, PressŽn seal klistrer ikke som kontaktpapir. Du må bruke press for å få det til å sitte, omtrent som med blu-tack.
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          Ebay

          Jeg kjøpte ett par ruller med dette papiret på Ebay for noen dager siden, så det skal bli spennende å se om det duger som på film

          Men dette windex som han snakker om, er det noe som vi får i Norge? Eller noe liknende?
          Thomas Molnes
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Jif?

            Windex® Glass and Multi-Surface Cleaners
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Originally posted by bad scientist View Post
              Ja, det var Jif jeg tenkte på først, men kan det være så enkelt da?? he he
              Thomas Molnes
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Originally posted by nettulven View Post
                Ja, det var Jif jeg tenkte på først, men kan det være så enkelt da?? he he
                Kjenner følelsen.. "Hmmm...Det må da finnes en dyrere og mer komplisert løsning...?"
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Har noen prøvd "backing-folie" som du finner hos din lokale film/folie/grafiske-firma? Denne backingen brukes ved montering av folie-kuttet grafikk.
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by nettulven View Post
                    Jeg kjøpte ett par ruller med dette papiret på Ebay for noen dager siden, så det skal bli spennende å se om det duger som på film

                    Men dette windex som han snakker om, er det noe som vi får i Norge? Eller noe liknende?
                    Windex er vanlig vindusspray som f.eks. tidligere foreslåtte Jif, eller Ajax (sprayflaske med typisk blå væske).

                    Skal virke bra med Zalo+vann når man plasserer f.eks. dekorstriper (med tape) på båt også fordi man da kan finjustere dekoren en stund til man er helt fornøyd. Så drar man en gumminal over dekoren, og visp så sitter den fast.
                    Last edited by nixxon; 02-07-09, 11:54. Reason: Endret info mht Zalo

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tom Erik View Post
                      Har noen prøvd "backing-folie" som du finner hos din lokale film/folie/grafiske-firma? Denne backingen brukes ved montering av folie-kuttet grafikk.
                      Mener du tapen som ligger opp dekalene for å få dem over fra papiret de ligger på, og over dit de skal sitte? Det heter applikasjonstape for å være nøyaktig

                      Har gud veit hvor mange meter med det på jobben, men har ikke prøvd det på betrekning, bare vanlig skjærefolie som er selvklebende.

                      Men den tåler varme, har pressa trykk på klær, med 190 grader C i 15 sek, så funker nok å dra strykejernet over for å feste betrekningen.

                      Uansett er det enkleste og få reklamefirmaer til å skjære dekalene som er selvklebende, det er ca 100 ganger enklere enn det han på videoen viste.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by nixxon View Post
                        Windex er vanlig vindusspray som f.eks. tidligere foreslåtte Jif, eller Ajax (sprayflaske med typisk blå væske).

                        Skal virke bra når man plasserer f.eks. dekorstriper (med tape) på båt også fordi man da kan finjustere dekoren en stund til man er helt fornøyd. Så drar man i båteksempelet over dekoren med en gumminal, og visp så sitter dekoren fast.
                        Eventuelt vann med bittelitt Salo. Det er noe alle har tilgjengelig og funker utmerket!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by roffe_ek View Post
                          Halloy
                          så litt rundt på nettet og fant denne videoen som beskriver hvordan en kan overføre kompliserte mønstre fra et papir til monokote og så over på flyet du evt lager. ser veldig bra ut synes jeg. men noe av problemet finnes denne Glad press`n seal folien som brukes her til salg i norske evt svenske butikker????
                          Snubla over et parti med "Ink jet transparency film" som jeg fikk gratis koster
                          en liten formue 414,- pr. pakke. Dessverre er filmen noe tung og tykk til større
                          dekaler men for mindre så syns jeg den er ok.

                          Pass på å printe negativt slik at ikke vannfast blekk kommer mellom film og
                          flykropp. Dekaler lages i et eller annet tegneprogram som kan ta inn raster
                          bilder så tegnes det opp på dette for å få pen skalering.

                          Odd H.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jøllsrud View Post
                            Eventuelt vann med bittelitt Salo. Det er noe alle har tilgjengelig og funker utmerket!
                            Du har helt rett. Det var Zalo og vann jeg egentlig mente. Gikk inn ens ærend på forumet nå for å rette på akkurat denne opplysningen.

                            Enkleste måten å gjøre det på er å bruke en gammel og tom spruteflaske for vinduspussermiddel ala Jif/Ajax fylle nesten full med vann og ha i 2 dæsjer Zalo til slutt.

                            Comment

                            Working...
                            X