Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som kan dette?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen som kan dette?

    Er det noen som har laget en vakuumpumpe av en kjøleskapskompressor?
    Jeg jobber med saken, og tar gjerne i mot gode råd hvis noen her har syslet med lignende.
    Jeg driver low-tech, og har ikke planer om å kjøpe fancy duppeditter
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

  • #2
    Regner med dette skal brukes i forbindelse med feks planking av isopor vinger?...Var sjøl inne på tanken men syns det var for mye utstyr og komponenter som måtte kjøpes inn. En kammerat av meg som er kuldemontør mente jeg kunne kjøpe en ferdig pumpe isteden, feks en sånn som brukes til vakumering av varmepumper. Disse koster vistnok bare rundt 1000-lappen på div nettsteder. Men skal låne ei av han til neste prosjekt, om det funker skal jeg kanskje investere i ei. For de flittige er det nok vel anvendte penger

    Comment


    • #3
      Hva med å lage en pose som du kobler på støvsugeren ?
      __________________________________________________ ___
      Jørn Kaasbøll
      Scale Warbirds of Norway

      Comment


      • #4
        Originally posted by chewbaca View Post
        Hva med å lage en pose som du kobler på støvsugeren ?
        Da trenger jeg en støvsuger som tåler å gå i 12 timer uten å bli varm...
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          Originally posted by ludachris View Post
          ...1000-lappen på div nettsteder...
          Du kan bare ikke skrive sånn! Du henvender deg til tungt belasta nettbutikkavhengige FGS! "Div nettsteder" er aaaltfor vagt! Vi MÅ ha helt spesifikke linker... "Buy Now!"-knappen MÅ være innenfor scrolle-rekkevidde.

          Jeg kjøper gjerne en vakuumpumpe til ca. 1000-lappen!

          AD NOTAM til alle dere som slenger rundt dere med "på Ebay", "div nettsteder"
          og "...nettbutikk men husker ikke hvilken". FYYY! FY SKAM!!!

          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #6
            Originally posted by bad scientist View Post
            Er det noen som har laget en vakuumpumpe av en kjøleskapskompressor?
            Jeg jobber med saken, og tar gjerne i mot gode råd hvis noen her har syslet med lignende.
            Jeg driver low-tech, og har ikke planer om å kjøpe fancy duppeditter
            Jeg laget en for noen år siden,
            Vakuumbryter laget jeg selv av en vakuumklokke fra en gammel bilmotor fordeler som jeg modifiserte med en ekstra fjær og en microbryter.
            Tror det fungerer uten vakuumbryter også, da må du lage til en ventil som kan slippe inn "falsk luft", og pumpen må gå hele tiden så den blir varmere. En sånn ventil bør du ha uansett (biltema), så har du mulighet til å blø av vakuum før du kobler fra.
            Til manometer bruker jeg et fra Biltema, den har ikke gradering med tall men det er ikke så viktig, bare du vet omtrent hvilket område du skal ligge i.

            Jeg har bagget en del vinger med min, den fungerer veldig bra ennå.
            Olav Kallhovd

            Comment


            • #7
              Sjekk denne
              Wing
              mvh
              per k

              Comment


              • #8
                Gammel, men god løsning:

                Styringen er fra en vakumklokke fra gammel Opel-forgasser. Stangen går frem og tilbake avheningig av trykket. Plasser så innslagspunktet for bryteren på ønsket vakum. Med tett pose så slår pumpen inn en gang hvert 10. minutt.
                Attached Files
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

                Comment


                • #9
                  Står et halvferdig prosjekt i Lokalet som du kan fortsette på... Er bare å koble trykkbryter og koble til noen kabler så er den brukanes. Skikkelig vakumpumpe, ikkeno kjøleskap eller støvsugergreie.

                  Men det er felleseie nedi der så det du ivesterer blir med pumpa videre..
                  **********************
                  Mvh
                  Stig Olsen
                  Lillehammer MFK


                  Nan Xplorer FullCarbon X tail
                  Pike Perfect X tail
                  Pike Brio / Giant
                  Alpina 4001
                  DG 500/22 Elan under opppussing
                  Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                  Futaba 12Fg Fasst

                  Comment


                  • #10
                    Tok bare noen minutter å finne ei side med en vacumpumpe. Disse har en pumpe som er temmelig lik den jeg har sett: Invest Living Scandinavia - Sänk energikostnaderna med smarta värmesystem!

                    Men vet jo ikke om det funker noe bedre enn ei hjemmelaget, men den kan iallefall stå på lengre enn min støvsuger uten å ta fyr.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Lumbajack View Post
                      Du kan bare ikke skrive sånn! Du henvender deg til tungt belasta nettbutikkavhengige FGS! "Div nettsteder" er aaaltfor vagt! Vi MÅ ha helt spesifikke linker... "Buy Now!"-knappen MÅ være innenfor scrolle-rekkevidde.

                      Jeg kjøper gjerne en vakuumpumpe til ca. 1000-lappen!

                      AD NOTAM til alle dere som slenger rundt dere med "på Ebay", "div nettsteder"
                      og "...nettbutikk men husker ikke hvilken". FYYY! FY SKAM!!!

                      Gå inn her Just a moment... og søk "vakuumpump"
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

                      Comment


                      • #12
                        He-he! Det hjelper og rope i skogen!
                        Mvh

                        Olav Lund

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Seiler`n View Post
                          Står et halvferdig prosjekt i Lokalet som du kan fortsette på... Er bare å koble trykkbryter og koble til noen kabler så er den brukanes. Skikkelig vakumpumpe, ikkeno kjøleskap eller støvsugergreie.

                          Men det er felleseie nedi der så det du ivesterer blir med pumpa videre..
                          Skal ta en kikk! Hvor står den? Har fri i morgen serru!
                          Har fått til kjøleskapgreia, men den suger ikke akkurat pingpongballer gjennom hageslanger, for å si det sånn. Skal uansett fullføre prosjektet, bare for å ha gjort det. Har satt på en vifte som rent teoretisk skal kjøle ned kompressoren hvis jeg ikke får til en bryter, men den er nok mest egnet til å servere rapp over fingrene ved håndtering. Dette er noe av det styggeste jeg har konsruert utenfor toalettes fire vegger
                          Har en vag idè i hodet om å lage en vakuumbryter med en sykkelpumpe og noen motvekter.. Tror ikke det blir pent, men der eralltid moro å lage ting uten å bruke en krone i innkjøp synes jeg. Er snart ferdig med en trådskjærer med regulator også. Den og pumpa er bygd utelukkende av ting jeg har funnet i kjelleren på jobb, og konstruert utelukkende i arbeidstida!
                          Last edited by bad scientist; 18-08-09, 22:30.
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment

                          Working...
                          X