Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mekke festing til Canister

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mekke festing til Canister

    Jeg har selv et par ideer, men lurer på om noen har no fixe ideer på hvordan man lager til canisterfeste selv. (Ja, jeg kan kjøpe ferdige, men vil lage selv)

    Skal være til to stk Canister og festet må være på oversiden. Del dine erfaringer og muntre ideer da vel

  • #2
    se på rc forumet.com der er noen smarte løsninger på en 100cc yak
    http://www.rcforumet.com/test_fly/yak_2,6/yak_26.htm
    Last edited by yak; 02-03-10, 15:08.

    Comment


    • #3
      Her er de..

      Her er de jeg laget på: http://www.rcforumet.com/test_fly/yak_2,6/yak_26.htm

      Den blå siliconslagnen er kjøpt på Thorshov Bilrekvisita og er slange som de visstnok bruker til turbotrykk etc. Denne siliconslangen fås i 7-8 meters lengde og koster bare 199,- Den jeg har brukt er ca. 12mm utvendig og så har jeg delt den langs, den delen som ligger i trebukken. Selve trebukken er laget i finer. Deretter 2 strøk epoxy for impregnering.
      For å feste selve canister har jeg brukt kraftige fjærer som jeg har skjøtet i fjærøyet siden en fjær er noe kort. Her må en bruke 4 tilsammen. Fjærene fås hos Biltema. Deretter tredde jeg siliconslange over fjæra for ikke å få viberajonsmerker eller gnaging i selve canister. Det er litt delte meninger hvor canister skal hvile på slike fester men jeg har prøvet både midt på og bak og det funker uten spesiell resonnans e.l. uansett. Poenget er at de hviler støtt og er godt festet. På min model hviler canister ca 50mm før enden av canister. Dette også for sjekk i lufteåpning under. Festeørene til fjærene går rett mellom i treverket og det siste øret/krok for feste av fjær må bøyes når det er tredd gjennom. Jeg bruker også 4 klemmer pr. rør på teflonslange for ikke å få oljesøl/skvett. Jeg har laget samme for enkel canister og det fungerer utmerket. NB: Hos meg er festet hengende og skrues fast ovenifra. Jeg laget min enkle design for jeg likte aldri det der at en skal "sy" en sliconslange rundt i fineren..
      Attached Files
      Last edited by Raptor; 04-03-10, 13:48.
      Mvh.
      Rolv Leirro

      Comment


      • #4
        Litt ned på denne siden Byggetråd: Pitts S1S skala 1:2,1 - (MFN) ModellflyNytt.no
        ser du hvordan jeg bruker å gjøre det !
        Mvh Geir Mogstad
        ---------------------------------------
        slapp av det kommer helt sikkert ned!

        Comment


        • #5
          Se her ja, var det mye snasent. Mange måter å gjøre dette på ser jeg, det er helt knall !

          Comment


          • #6
            Kan man bruke vanlig fuelslange som "fyll" eller er det kanskje ikke varmebestandig? Isåfall må man vel ha den blå silikonslange hvis ikke annet kan brukes. (?)
            All you need is love

            Comment


            • #7
              Silicon slange...

              Vanlig siliconslange kan brukes om man velger nål og "tråd metoden"..Den varianten jeg har brukt med blå så tror jeg ikke siliconslange i den sizen finnes annet enn hos Torshov Bilrek. eller om man har tilgang til der de kjøper lab.utstyr. Der har i forskjellige ulike sizer men ikke så tykk som den jeg har. Har gitt ut en del slange til andre så har du problemer med å få tak i så kan jeg være behjelpelig.. Send i såfall en PM.. Ellers link til Torshov bilrekv. her..
              thansen.no - Bildeler og utstyr til din bil og mye mer. (siliconslangen fås i alle dimensjoner her - opptil 40-50 mm.)

              Den jeg bruker er det ikke antydning til svimerker e.l.
              Last edited by Raptor; 03-03-10, 10:06.
              Mvh.
              Rolv Leirro

              Comment

              Working...
              X