Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 batterier inn i 1 mottager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2 batterier inn i 1 mottager

    Hei

    Hva må jeg bruke/gjøre for å koble 2 stk 6v 123 batterier inn i en vanlig JR R900S mottager?
    (skal ikke bruke PB denne gangen)

    Takk

  • #2
    plugge dem inn?
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment


    • #3
      Vet ikke, derfor jeg spør..?

      Comment


      • #4
        plugg en inn i batteri inngang på motager ,og den andre i kanal som ikke er i bruk. spiller ikke rolle hvilken kanal

        Comment


        • #5
          Plugg de inn. Det blir vel det samme som å paralellkoble de to batteriene, du dobler kapasiteten, men ikke spenningen.

          Comment


          • #6
            Ahh ok. Trodde jeg måtte gjøre noe triks siden det var to batterier jeg.. hm Batshare da, gjør den slik at man bare bruker 1 inngang i mottageren kanskje, eller er det noe annet igjen. Beklager min inkompetanse..

            Comment


            • #7
              Jeg henger meg på med litt spørsmål

              Battshare er vel tryggere med tanke på "krash" av batteri.Man bruker vel 2 batterier for å øke sikkerheten. vist ikke kan man vel like godt bruke ett stort?
              Hva skjer vist ett batteri krasjer når man har begge i motageren? Vil ikke dette da kortslutte det andre også? Battshare kutter vel ut det batteriet som er defekt?

              Er vi litt hysteriske her med tanke på baterifeil? jeg har aldri hatt eller sett noen som har hatt batterisvikt.
              (Da har det i såfall vert selvforsynt, defekte kontakter,løse ledninger, glemt å lade etc.)
              Terje Egeberg
              "Opp ska det og det får bare virke"


              38% Carf Sukhoi ZDZ 180
              40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
              35% Pilot Extra 330 DLE 120.
              3DHS slick 89" EME 60.
              3DHS Slick 71"

              Comment


              • #8
                Jeg tror det er større sannsynlighet for at du glemmer å lade batteriet, enn at et tryner og kortslutter for deg. Du vil gjerne ha mottakerbatterier i paralell, som i ditt tilfelle, når du har et strøm-tørst oppsett, som digitale eller flere kraftige servoer.

                Batshare har jeg ikke vært borti, men jeg ville uansett brukt en av de nyere regulatorene, som Arizona, Kiwi, Scott Gray Regulator, Gryphon Extreme, Western Robotics Hercules, CC BEC, Perfect Regulators osv, i kombinasjon med LiPo eller LiIon hvis det er til noe krevende operasjoner du trenger strøm til. Fordelen med disse er at de har som regel justerbar spenning ut, så du får utnyttet servoene til det fulle.
                Honeybee CP 2

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Tertitten View Post
                  Er vi litt hysteriske her med tanke på baterifeil? jeg har aldri hatt eller sett noen som har hatt batterisvikt.
                  (Da har det i såfall vert selvforsynt, defekte kontakter,løse ledninger, glemt å lade etc.)
                  A123 feiler enten åpen (1100mAh), eller kortslutter (2300mAh), så den ene kan dra med seg det andre om det er 2300 celler. Nå skjer visstnok dette stort sett ved reversering av celler så det må i tilfelle være om den ene pakken er i ekstrem uballanse.


                  En måte å sikre seg mot dette på er å lodde inn en (kraftig nok) diode i ledningen på hver pakke. Denne vil også senke spenningen noe slik at flere servotyper kan brukes. Fordelen med A123 er evnen til å levere strøm uten at spenningen synker, samtidig som de kan brukes uregulert (dog ikke med alle servoer).
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Batteriene jeg har er forresten to stk. 6,6v 2600 ma.

                    Det tryggeste er vel her å bruke Batshare Smart-Fly BatShare mellom bryter og mottager (JR R900S)?

                    Comment


                    • #11
                      Jeg ville enten valgt diode-løsningen eller kjørt to mottakere med hvert sitt batteri. All ekstra elektronikk er jo en feilkilde.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        har kjørt med dioder og +- fra batteri til alle servoer har fungert greit på 3 fly og over 300 turer, jeg kommer ihvertfall ikke til å stappe flyet fullt med brytere og annet dill dall. Jo enklere det er jo bedre er det og mindre ting som kan svikte.

                        Comment

                        Working...
                        X