Announcement

Collapse
No announcement yet.

trenger tips til skjøting av knekt vinge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • trenger tips til skjøting av knekt vinge

    Var på modellflystevne på oppdal i dag. og han jeg kjørte sammen med hadde med seg en 60size spitfire fra world models som han skulle ha jomfrutur på. han hadde en sc80 4t i og det viste seg å være i minste laget samtidig som den var baktung selv om den ballanserte etter manualen. ser på rc-universe at det er flere som sier den må ha mere vekt forran. uansett så ente andre turen med at han prøvde å klippe småbjørk og det gikk jo som man kan tenke seg. han skrudde ut motor og radio og sa at hvis jeg ville ha det så måtte jeg ta det før han satte fyr på det hehe var ikke sein om å røske det til meg. skadene begrenset seg til en knekt vinge og noen små hakk ellers i forkantlista. kom hjem og løsnet og brettet til side betrekningen så oppdaget jeg det manglett 10cm av forkantlista der den var knekt. har forkantlist som passer. men hvordan bør jeg skjøte dette for at det skal holde. legger ved ett bilde der delen ligger sånn som de skal i forhold til hverandre. og ett bilde av kroppen. kan jo ikke kaste ett så fint fly det har jo flaps og fikk med opptrekkbart understell også (det var med orginalt) her er en link til flyet RC Planes, Robots, Boats, Cars, Radios, Servos, Parts and FPV - The World Models
    Attached Files
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Er det ikke split flaps?

    Jeg ville betgynt med å skjært bort balsahuden så du fikk rette skjær godt inne på friskt område og så begynt å legge nye hovedbjelker med doblere på hver side. Vanskelig å se helt hvordan det er bygd opp på bildet, men du klarer sikkert å reparere det godt og det ser ikke så tidkrevende ut. Viktig med doblere ved skjøter.

    Comment


    • #3
      nei er ikke splitt flaps men så er den billig også hehe tror han hadde betalt i overkant 2 lapper og da var det med understellet. understellet er ganske skala riktig i hvertfall. den er bygd opp som "normalt" med en list midt over en midt under og for og bakkant list. klarte også å bare trekke filmen til siden slik at jeg kan stryke den fast igjen etterpå og evt bare forsegle de skjøtene som blir så trenger jeg ikke å trekke det om hehe.

      har to motor alternativer til den. det ene er den 108 diesel motoren min og det andre er axi4120/18 har ikke noe større en 15 cellers nicd til den axien og det blir vel litt lite. har en 16x6 propell som jeg evt kunne brukt da.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Originally posted by tyor
        Var på modellflystevne på oppdal i dag. og han jeg kjørte sammen med hadde med seg en 60size spitfire fra world models som han skulle ha jomfrutur på. )
        Så de lar deg ta jomfrutur på stevnet altså? Ja,ja nok om det.

        Det ser jo ut til at skadene er begrenset til et veldig lite felt, så det der får du nok sammen relativt greit.

        Comment


        • #5
          vet ikke om han sa noe om til ledelsen at han hadde jomfrutur.

          har lagt vingen på ett bord nå slik at delen ligger akuratt slik de skal være for at vingen skal bli rett. også har jeg reinskårett listene og limt inn biter der det manglet litt. så får det tørke til i morgen. og hvis det ser bra ut da så legger jeg på ekstra forsterkninger over skjøtene. har også skjært av balsa plankingen forbi en ribbe på hver side av brudd stedet slik at når jeg legger på ny så vil det blie hel planking over bruddet. høres det greit ut?
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            [ han hadde en sc80 4t i og det viste seg å være i minste laget samtidig som den var baktung selv om den ballanserte etter manualen. ser på rc-universe at det er flere som sier den må ha mere vekt forran. uansett så ente andre turen med at han prøvde å klippe småbjørk og det gikk jo som man kan tenke seg. [/QUOTE]

            Hei igjen

            Dette er jo grunnen til at man ikke vil at folk skal ta jomfrutur på stevner. På stevner er det som regel flere folk- både flygere og tilskuere. På stevner vil man bare ha utprøvde ting, slik at risikoen for skader minsker.

            Nå vil ikke jeg starte en ny sikkerhetskrig her på forumet, men nevner det fordi her har vi et konkret tilfelle på at jomfruturer ikke hører hjemme på stevner.

            Tyor:
            synes det høres greit ut, du lager vel et nytt bredt spant akkurat der hvor plankingen skjøtes?

            Comment


            • #7
              skjønner hva du mener med jomfrutur på stevner og er absolutt enig med deg der. så sier vi ikke mere om det.

              ja jeg tenkte å legge på noe på sidene på spantet slik at det blir mere anlegsflate til plankingen. og da tror jeg det vil holde.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              Working...
              X