Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinterprosjekter og tips å triks!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vinterprosjekter og tips å triks!

    Hallo gutter/jenter

    Tenkte bare å smelle ivei en aldri så liten helgapost i forbindelse med at flysessongen aldeles er ut og forbi nå - må nok inse det. Selv om Europris har knakende gode tilbud på stor maglite for å hjelpe på i bekkmørket. Men det blir slitsomt å fly med kjempelykta stripsa fast i pannebrasken. Så det er like greit å rusle ned i kjelleren for å begynne/fortsette med vinterprosjektene.

    I den forbindelse så har jeg en Funtana 2M under konstruksjon ( ja, jeg vet at den skulle bli ferdig til i sommer Supra25 ) og så langt ser det ut som at det blir flere sure vinterkvelder som skal benyttes til en aldri så liten trivelig flyjobb. Ah.. vintersessongen er slettes ikke så verst den heller Prosjektet har nå frist til å bli ferdig til neste sessong, da vil det bli bensineim over stripa samt en aldri så liten artikkel på Exlusive Modellbaum sin Funtana 2M.

    Men man lærer så lenge man lever sies det å tips å triks kan en aldri få nok av så jeg oppfordrer alle til å komme med sine godt skjulte hemmeligheter angående jobb i balsaflisdungen.

    Jeg har noen par på lager som jeg nå nesten ikke klarer meg uten - å de kommer fortløpende her:

    Jeg har blitt veldig glad i vanlig hvitt trelim til bygging - man slipper blandejobben som epoxy krever å det finnes i store mengder lett tilgjengelig i store flasker som aldri størkner. Det er heller ikke like klissete som epoxy. Styrken er det ingenting å si på heller da det fort overgår balsaen selv.

    Det er mulig et minus med dette limet å det er at det er lett å bruke for mye lim slik at vekta blir stor, men hvis man passer på dette har jeg ingenting negativt å si om trelim.

    Flere som deler mine erfaringer?? Eventuelt kan komme med gode råd. Å hva brukes i så tilfelle - frostsikkert eller vanlig?

    En annen nesten helt nødvendig ting er kontursaga som ble ny innkjøpt i sommer fra biltema - helt knallbra sag til produksjon av alskens småting og tang. Helt nødvendig for oss flypiloter som skal sage å lage småting med små detaljer. Det ble med i samme slengen en båndsag men den har vel blitt mest brukt til konstruksjon av hyller å skapdører beordet av min bedre halvdel. Biltema | Hvorfor betale mer? - Biltema.no

    En tredje og siste ting jeg har fra i år begynt å brukt for fult er denne lille saken, 404, balsahøvelen. En ny verden ble åpnet da denne lille tassen utførte undervekerer for meg. Litt å ta i men du verden hvor snedig verktøy dette er. For alle oss som før har brukt sandpapir til den store gullmedaljen!!

    Så nå kan alle andre komme med sine gode tips til oss som fortsatt bygger litt og ikke bare limer sammen ferdig tapet utsyr.

    Ellers så har det vært en del gode hjemmelaga konstruksjoner i det siste på forumet å det er i allefall jeg utrolig glad i å lese om - bare en ting å si: Keep`em coming !

    Gi tips og la helga senke seg - god helg å god byggesessong!
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

  • #2
    Balsahøvel finnes også på Clas Ohlson faktisk, for de som har det i nærheten og ikke har tid til å vente på posten. lurer på om jeg ikke ga ca 70kr for min.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

    Comment


    • #3
      Litt å tenke på før de nye prosjektene kommer fram!

      Joda, det vintres selv om der er 10 grader her nå (pluss ja!).

      Jeg forbereder byggesesongen, og det innebærer slett ikke å dra noe fram fra "under trappa" og opp på byggebordet ennå. Nei, det innebærer å "nullstille" de modellene som er operative og skal hvile!

      - Har byttet servogear i ikke mindre enn 4 servoer som har fått juling i løpet av sesongen. Handlet inn servogear etc som det begynner å bli lite av i lageret mitt!

      - Noen modeller har fått et lite lag med duk og CA innvendig der sprekker har oppstått.

      - Et par modeller har gått gjennom nøye rengjøring av betrekningen og fått et lite strøk balsaloc i kantene der filmen ikke sitter så godt lenger, strøket fast filmen og gjort rent med vann/sprit etterpå. Hengt på veggen og klar til våren.

      - Batterier som ikke skal brukes gjennom vinteren har fått en runde med cykling, sjekket spesielt minus-lederne for black-wire-syndromet, kassert ett og lagt de andre kjølig på hobbyrommet. Disse skal få en cykling i måneden gjennom vinteren. Må bestille inn en del celler for å bygge nye RX-pakker...

      - Alle senderne er åpnet, blåst rene for støv og sand, plugger på hovedboard osv er tatt ut, strøket over med kontaktrens/kontaktsmører og satt på plass igjen. Kula til antennene er tatt fra hverandre, gjort rent med sprit og strøket et syltynt strøk med samme stoffet her også. Antennene er rengjort med sprit, smurt og slått sammen. Når dem taes i bruk igjen trekker jeg dem ut og tørker av oljefilmen. Batterier cyklet og funnet OK for en sesong til.

      - Fieldbokser er tømt og rengjort. Verktøyet rengjort og har fått en liten runde med oljefilm. Batteri tatt ut, ladet, lagres frostfritt og får en runde med laderen hver måned. Glødeklypene mine er underkjent, kassert og nye satt på innkjøpslista.

      - Handlet inn limsortene som det begynte å bli lite av slik at jeg har alle sorter epoxy, CA, kicker og ymse hvitlimsorter på plass.

      - Balsahøvler og kniver er lagt utover, skiftet blader i alle 4! balsahøvlene og justert blader. Har gode lager av blader til X-acto-knivene og de andre kutteredskapene.

      - Lageret med byggematerialer er inspisert, må handle inn en del 3mm balsa men ellers er det meste på plass. Lageret av Oracover etc er funnet å være velfylt så alle vinterens prosjekter og ideer kan kreeres.

      - Brukt to dager til å rydde hobbyrommet slik at absolutt alt ligger der det skal!

      - Prioriteringslista for hva jeg skal gjøre er sånn passe klar...

      Denne helga kommer vinterens første nye prosjekt til å begi seg ut på turen fra "under trappa" og havne på et strøkent byggebord på et strøkent hobbyrom.

      La det snø la det snø la det snø
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Hehe.. et ord som dekker det hele, WOW!

        Jaja Joo, da fikk jeg plutselig masser å gjøre her ser jeg. Skal si du er omstendig. Noen spørsmål dukket opp. Det første var balsa lock, det andre var black wire syndrom. Gjerne utdyp.
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

        Comment


        • #5
          To ting springer frem....

          1. Isak...ja...du er aaaaaltfor treg..hehe. Funtis'n min har nå bytta eier til fordel for oktanslurpende akrobeist som ser ut til å oppta mesteparten av min flytid...

          2. Joo...du har ALTFOR mye fritid!! Hva med å ta en tur innom hobbyrommet mitt også mens du først er i gang...!!

          Jeg støtter dette med kontursag. Den er genial når man trenger'n. Det samme er båndsag for de som har det lett tilgjengelig. Jeg har hatt min i over 10 år og den har kommet godt med...
          Er man epoxyslave så gjør det heller ikke noe å ha glassfiberkapp, tixotropiettelleranna (man har det i epoxy så den ikke skal renne) og mikroballonger. Litt karbontråd er heller ikke å forakte iblant.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by Isak
            Jeg har blitt veldig glad i vanlig hvitt trelim til bygging - man slipper blandejobben som epoxy krever å det finnes i store mengder lett tilgjengelig i store flasker som aldri størkner. Det er heller ikke like klissete som epoxy. Styrken er det ingenting å si på heller da det fort overgår balsaen selv.

            Det er mulig et minus med dette limet å det er at det er lett å bruke for mye lim slik at vekta blir stor, men hvis man passer på dette har jeg ingenting negativt å si om trelim.

            Flere som deler mine erfaringer?? Eventuelt kan komme med gode råd. Å hva brukes i så tilfelle - frostsikkert eller vanlig?
            jeg liker også å bruke vanlig hvitt trelim. bruker både vinterlim(frostsikkert) og vanlig litt etter hvor, fordi de har forskjellige egenskaper. Vinterlim har den egenskapen at det ikke blir helt hard. blir som en svært seig gummi masse og er derfor litt fleksibelt og sprekker ikke så lett. Ulempen med det er at det er omtrent håpløst å pusse med sandpapir. Så på plasser jeg må pusse etterpå bruker jeg vanlig type. ellers så er jeg blitt veldig glad i den typen som ekspanderer. (husker ikke navnet) Den med grønn kork. den er veldig fin for å fylle ut hull og spesielt på isopor. Av verktøy så er det en ting jeg ikke kan være for uten bortsett fra en skarp kniv, det er dremel. Den brukes til alt mellom himmel og jord Men en slik balsahøvel er neste som skal handles nå. På siste flyet brukte jeg kniv og sandpapir på for eks. forkantlister. Tror det hadde vært både raskere og bedre resultat med en liten høvel.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Balsaloc: dette er et stoff man stryker på balsa for at betrekning uten lim skal feste seg. Bruker det som "nytt lim" for film som driver og løsner også. Er strengt tatt svært likt tynt trelim Smør på, la tørke, stryk filmen fast.

              Black-wire-syndrome: Ta en titt på på kablene til batterier og brytere!!! Ser du nakent kobber som ikke er kobberfarget men svart har dette syndromet/pesten angrepet sakene dine og du må ta affære. (Kanskje må du lage et snitt i isolasjonen og dra litt i den for å sjekke fargen) Dette er en type korrosjon, og den oppstår i omtrent alle tilfeller fra den negative polen på batteripalkker og sprer seg videre i kobberet. Dette er langt mer utbredt enn mange modellflygere er kjent med!!! Fuktighet er (naturligvis) en faktor som øker muligheten for dette. Korrosjonen betyr selvsagt økt motstand i kablene og kan til slutt gjøre at batteriene tilsynelatende er "døde"... Mange tar aldri ut batteriene av flyene for ikke å snakke om senderne sine.
              Har bare de siste 4-5 årene funnet to RX-pakker med begynnende BWS.

              Neida Supra, jeg har bare bedre mulighet til å prioritere modellfly på fritiden

              Kontursag og bandsag er verktøy man bare må ha. Men mange av dere har en Dremel/Proxxon drill ikke sant? Enkelte vet at man får kjøpt søylebore-stativ for disse... Men er dere klar over fresemulighetene dere har med dette verktøyet??? Freser for å jobbe med cowlinger, freser for å frese i tre etc, overfres-satser for å frese spor i vingekjerner til å felle ned servokabler og hardvedlister til avstiving med myyye mer. Og fresebord der dere kan fase av rorforkanter og tilpasse kantene på servobrett til kroppskonturer i glassfiberkropper osv osv.
              Eksempel, bildet viser ei Funtana-cowling jeg har gått berserk med. Ikke bare tatt hull til motor og eksos men gjort "litt ekstra" ut av utløpshull for kjøling.

              Det skal bli deilig å komme i gang. I morra skal jeg spante opp vingene på vinterens første bittelille byggesett, på et strøkent hobbyrom. Gleder meg!
              Attached Files
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by tyor
                jeg liker også å bruke vanlig hvitt trelim. bruker både vinterlim(frostsikkert) og vanlig litt etter hvor, fordi de har forskjellige egenskaper.
                Jeg bruker Casco lim med rød topp (Ute) siden den er fuelproof og tørker ganske fort. For best limming av tredeler, puss med sandpapir på limflater slik limmet sitter godt på treet.

                Comment


                • #9
                  Mange flotte tips her gutter.. kjempe! ahh.. mikroballonger, den var glemt.

                  Supra25: Du som er så flink med video får ta en filmsnutt å vise. Oktan får man ikke nok av vettu

                  Får gå på med lupe å sjekke etter smittsom bws da sjø.. kan være en grei forsikring. Noen som har varslet nyhetene ?

                  Tyor: Casco Polyertan lim.. eller nå sånt, knall i allefall

                  Tok ikke lang tid før sessongens første tabbe var gjort - skulle høvle til spissen til balanserorene til funtisen ikveld. Men oppdaget ikke før jeg var ferdig at jeg hadde høvla to høyre ror ! YeaH!! Nå fikk jeg stå på humør. Nytt på nytt istede tror jeg.
                  Runar Isaksen
                  risaksen@bluezone.no

                  Comment


                  • #10
                    Du får fylle materiallageret med "bakkantlister" i ymse dimensjoner så du kan rette opp slike fadeser kjapt.

                    Andre saker jeg har på hobbyrommet:

                    - Mellomleggspapir for smørbrød. Dette er en liten pakke man kjøper på butikken, inneholder en uhorvelig mengde med små matpapirark. Bare å nappe ut et, legge på lim man skal bruke, som f.eks trelim. Forsyner meg av limet med en liten pinne og smører på delene som skal sammen. Kan også blande epoxy på papiret.

                    - Små plastbegre handlet hos Nille etc. Blander epoxy i slike. Bare husk at der er ei grense for hvor mye epoxy man kan blande og la stå med noe særlig høyde... blir brått varmt! Når epoxyen er herdet sjakker jeg gjerne restene i bunnen av plastbegeret for å få et inntrykk av om det herdet bra eller var feilblandet...

                    - Ligger alltid noen lister ved byggebordet. Både furu og balsa i dimensjoner rundt 1x5mm. Disse lager jeg fortløpende rørepinner og pinner til påføring av lim av. Et klipp med avbiteren og vips. Kuter dem skrå hvis det passer best osv osv. Bruker også slike til å fjerne overflødig lim med på konstruksjonene, kliner det av igjen på mellomleggspapiret...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Jada, har bestilt en hel dunge på nett idag slik at materiallageret begynner å ligne noe igjen.

                      Ellers så i det du nevner joo så har jeg funnet ut at de små beholderne som folk bruker å ha ketchup i når de er på McDonalds funker som bare det til å blande lim i. Det er ikke så ofte jeg er innom Mcbøffert men når jeg først er der hamstres det små pappbeger til den store gullmedaljen.

                      Å til rørepinne har alle Hydro Texaco starsjoner lange tynne trepinner for å røre rundt i kaffen sin med. Denne også hamstres det av i stor kvanta. Det hjelper om en kjenner betjeningen litt slik at du ungår å få onkel politi på nakken
                      Runar Isaksen
                      risaksen@bluezone.no

                      Comment

                      Working...
                      X