Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gassloddebolt som taper seg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gassloddebolt som taper seg

    Etter å ha hatt en 25W loddebolt i mange år kjøpte jeg en ny for å ha til loddinger som krever litt mer varme. Deansplugger f.eks. Jeg kjøpte en gassloddebolt for drøyt 400 kroner hos Clas Ohlson. Den virket bra en stund, men allerede etter kort tids bruk blir den ikke lenger særlig varm. På full gass greier jeg såvidt å smelte litt loddetinn om jeg er tålmodig. Noen som har erfaring med lignende og vet hva jeg bør gjøre?

  • #2
    Du har sikkert sjekket gastrykket.
    Prøv å bytte til lite brukt spiss og se om den virker bra.

    Det er ofte et slags katalytisk belegg i spissen (dårlig forklart).
    Det kan bli utslitt, og de kan være kresen på hvilken gasstype som brukes.

    Etter sigende skal noen gasstyper inneholde rester av vann eller tilsvarende. Dette kan ødelegge katalysatoren iløpet av noen timers bruk.


    Mener at weller sin gass skal være bra, brukte minst en annen bra sak tidligere men husker ikke navnet.

    Comment


    • #3
      Hvis den blir svakere etterhvert når du bruker den kan det være fordi gassmengden som forbrukes fører til at gasskammeret nedkjøles og effekten minker. Dette forverres hvis du bruker den ute i kulden. Jeg hadde et liknende problem med en liten gassvarmeovn. Forsøk å skru ned styrken litt fra begynnelsen av og se om ikke det bedrer seg.
      Jeg har brukt denne lenge nå og er strålende fornøyd: Biltema | Hvorfor betale mer? - Biltema.no
      Den har både mulighet for åpen gassflamme og lukket flamme med loddespiss.
      Last edited by nybegunda; 01-12-06, 21:15.
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Mistenker at det har noe med fysikk å gjøre.. En beholder med en gass under trykk har et gitt trykk ved en gitt tempratur. Når man komprimerer gass får man varme mens ved å frigi en gass blir den kaldere..
        Dvs. Når du bruker loddebolten så brenner/frigir du gass og kjøler beholderen dermed synker damptrykket og frigir mindre gass, derfor mindre effekt.

        Det er vel ikke så mye å gjøre i dette tilfellet..(kan jo prøve å holde gassbeholderen ved romtempratur...) Vil vel tro det noe forskjellig kvalitet på det som er å få kjøpt.

        Morten

        Comment


        • #5
          Takk for svar!

          Bruker Ronson gass. Har kontroll på nivået ja. Det er den samme gassen jeg har brukt hele tiden.

          Kan prøve med en annen spiss. Det fulgte med flere spisser i forskjellige størrelser til å skru på.

          Hvis det er en ekte katalysator (platina elns) der så kan jeg forstå at forurensning kan skade den. Men i så fall er jeg tilbøyelig til å tro at katalysatoren sitter i den delen der flammen er, ikke i selve spissen. Da hjelper det ikke å skifte spissen, må skifte det stykket i mellom.

          Kan/bør brennkammeret rengjøres?

          Påfyllingsflasken er forresten tilårskommen. Taper den seg ved lagring?

          Jeg har brukt den innendørs. Den ble svakere etter hvert, men det hjelper ikke å slå den av en stund og prøve igjen. Faktisk skrudde jeg ned flammen noen ganger for å spare gass mens jeg holdt på med andre ting. Men det var kun kort tidsrom. Kan prøve å starte den på lav gass som nybegunda foreslår.

          Påfyllingsflasken er forresten litt kald. Jeg oppbevarer den i garasjen, og påfylling gjør jeg utendørs. Men loddebolten har hatt god anledning til å bli varm.

          Comment


          • #6
            Originally posted by lipo
            Takk for svar!

            Bruker Ronson gass. Har kontroll på nivået ja. Det er den samme gassen jeg har brukt hele tiden.

            Kan prøve med en annen spiss. Det fulgte med flere spisser i forskjellige størrelser til å skru på.

            Hvis det er en ekte katalysator (platina elns) der så kan jeg forstå at forurensning kan skade den. Men i så fall er jeg tilbøyelig til å tro at katalysatoren sitter i den delen der flammen er, ikke i selve spissen. Da hjelper det ikke å skifte spissen, må skifte det stykket i mellom.
            Sant nok. Lenge siden jeg har skrudd på dem.

            Originally posted by lipo
            Påfyllingsflasken er forresten tilårskommen. Taper den seg ved lagring?
            Nei. Det er overtrykk i flaska. Hvis den er lekk kommer gassen ut.
            Har aldri hørt at det skulle pågå noen kjemisk reaksjon i en slik flaske, uten tilførsel av lys eller gass/stoff. Men, kanskje noen andre vet bedre.
            Last edited by Gjesp; 01-12-06, 23:07.

            Comment


            • #7
              Takk for oppfølging Gjesp!

              Jeg har søkt litt på nettet. Er nok riktig som du sier at det er en katalysator der, og den er nok lagt som et belegg på noen tråder jeg ser i åpningen til brennstykket. Jeg mistenker at dette nettverket av tråder er tilstoppet noen steder. Disse trådene gløder, men mye mindre nå enn før og ikke overalt. Jeg vet ikke hvorfor de skulle ha blitt tilstoppet. Jeg har oppbevart aparatet støvtett og behandlet det pent. Muligens er det forurensning i gassen jeg bruker. Jeg kan prøve med ny gass, men først burde jeg finne ut om jeg kan rense brennstykket.

              Andre tips er selvsagt fortsatt velkomne.

              Comment


              • #8
                Hvis du mistenker gassen kan være forurenset og dysen før brenneren kan være delvis tett, tøm gassen og demonter alle deler som mulig (påfyllingsventilen må ikke demonteres hvis den er tett og ikke lekk, kun hele ventilen) og blås gjennom alle deler med ren trykkluft slik du blir kvitt all forurensing og sett sammen og fyll opp og prøv på nytt om den gir full effekt.

                NB! ikke pirk dysen med rensenål, kun trykkluft.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Motorboy
                  Hvis du mistenker gassen kan være forurenset og dysen før brenneren kan være delvis tett, tøm gassen og demonter alle deler som mulig (påfyllingsventilen må ikke demonteres hvis den er tett og ikke lekk, kun hele ventilen) og blås gjennom alle deler med ren trykkluft slik du blir kvitt all forurensing og sett sammen og fyll opp og prøv på nytt om den gir full effekt.

                  NB! ikke pirk dysen med rensenål, kun trykkluft.
                  Takk! Hypotesen om forurensning er styrket. Det fulgte også med et munnstykke for å gjøre apparatet til en slags miniblåselampe. Jeg har brukt det munnstykke littegrann til å varme krympeplast. I det munnstykket fant jeg noe som lignet en liten støvdott.

                  Jeg har ikke trykkluft men skal se hva jeg kan finne på. Har kjøpt en ny påfyllingsflaske av merke Sarome. Den er angivelig 100% ren.
                  Originally posted by Motorboy
                  Stolt nybakt pappa
                  Gratulerer!

                  Comment

                  Working...
                  X