Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål rundt lading av Futaba 7C sitt ni-cd batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål rundt lading av Futaba 7C sitt ni-cd batteri

    Hallo!
    Gikk nylig i anskaffelse av en brukt Futaba 7C 35mhz. Batteriet i den, er standar som følger med, og er på 600mah. Når eg fikk den, var det ca 9.5V med batteri på den, i følge skjermen på radioen.
    I følge manualen, må batteriet lades i minst 15-18 timer når det er "fully discharged", og ka vil det si?
    For senere i manualen, står det at eg ikkje bør fly når det er mindre enn 8.5V batteri igjen, mener de da at den er "fully discharged", sånn at eg skal lade den i 15-18 timer?

    Så mitt spørsmål er da, når eg batteriet "fully discharged", og er det egentlig farlig å lade den for mye? Eller er det sånn at den laderen skrur seg av når det er fullt?
    Syns dette stod dårlig forklart i manualen.

    Takker for alle svar
    Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
    Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

  • #2
    jeg tar ut batteriet mitt og lader det med en hurtiglader.
    men.....jeg ville byttet ut batteriet med et på ca 2000mah,om du ikke liker å lade veldig ofte da. 600mah går fort tomt.

    Comment


    • #3
      Originally posted by anders e View Post
      jeg tar ut batteriet mitt og lader det med en hurtiglader.
      men.....jeg ville byttet ut batteriet med et på ca 2000mah,om du ikke liker å lade veldig ofte da. 600mah går fort tomt.
      Tar det ikkje skade av å lades selv om det ikkje er helt utladet?

      Får bytte en gang i fremtiden, men nå skal denne senderen brukes de nærmeste dagene, så derfor trenger eg svar på det eg spør om
      Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
      Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

      Comment


      • #4
        Hvis det er NiCad batteri, så bør du ikke klattlade batteriet (lade uten at det er "tømt") Ved denne typen lading oppnår du memoryeffekt i cellene, som gjør at du på sikt taper effekt i batteriet. Hvis det er av typen NiMh, så er dette ikke noe stort problem. Hvis det er NiCad batterier, og du har tilgang på computerlader, så kan det være lurt å recycle (utlade/lade) pakken din med jevne mellomrom. Da holder pakken seg frisk lengre selv om du innimellom må klattlade.
        Emil Nilsen
        www.rcpro.no

        Comment


        • #5
          Batteriet i senderen din består vel av 8 celler i serie. Den mest gjengse nedre spenningen for NiCd er 1,15 volt/celle. Da er batteriene i ferd med å gå tomme. Er alle cellene OK og når dette punktet samtidig blir nedre spenning for bruk 8 x 1,15V = 9,2 Volt. Når spenningen ramler under dette går det tomt fort. 8,5 høres lavt ut for meg.
          NiCd er ganske tomme når dem leveres nye. At displayet ditt viser 9,5V bekrefter det.
          Bruker du den originale laderen er det stor sjanse for at den leverer omtrent 0,1C, eller i ditt tilfelle ca. 0,06A eller 60mA til senderen. Sjekk hva som står på laderen. I så fall skal den i teorien bruke 10 timer på å lade opp et tomt batteri. I praksis går det vekk litt til varme og annet tap, så en grei regel er å dytte på 30-40% mer. Altså lade i 14 timer når det er dønn tomt. Hvis laderen din leverer så lite strøm vil ikke batteriene ta skade av det. Om du hurtiglader er det verre å "overlade" siden det blir mye varme på slutten. Da kan cellene i verste fall gasse og miste kapasitet, evt kjemien tar skade av det. Normalt er det ikke høystrøm-celler i sendere, så dem skal ikke behandles som motor-batterier...
          Også NiCd-pakker skal balanseres, og det er det som skjer når du lader mer enn strengt tatt nødvendig, med lite strøm. Da er du sikker på at alle cellene i pakkene kommer opp til fullt.
          Laderen din er sannsynligvis dønn dum, så den slår ikke av når batteriet er fullt. Men dyrere ladere detekterer gjerne når sakene er fulle.

          Memory-effekten forekommer nok ikke ved vanlig bruk. Det er et mytisk fenomen som ble framprovosert i laborotorium for mange år siden. Derimot forekommer "voltage depression" om batteriene aldri brukes til dem er tomme. Da virker det som cellene har mistet kapasitet, men det som skjer er at krystallene rundt polene vokser i størrelse. En gang i blant skal du altså la cellene bli ganske tomme (ikke når du flyr) og lade dem langsomt opp igjen med de nevnte 40% overlading. Jeg gjør det gjerne 2-4 ganger i løpet av en sesong, fungerer bra for meg, og har gjort det i over 30 år. Har fått NiCd til å holde i mer enn 20 år på den måten...

          Helt nye NiXX-batterier, særlig NiMH skal gjennom noen opp- og utladinger før dem leverer hele kapasiteten. Dette er ikke så merkbart på NiCd, men kanskje en anelse.

          Når batteriet ditt er toppladet holder det nær 12Volt rett fra laderen. Tenker det ramler til rundt 11,5V ganske så fort.

          La laderen stå på de anbefalte 18 timene, klattlad til hverdags, og la sakene gå helt tomme en gang i blant og lad 14-15 timer igjen.

          Er du misfornøyd med kapasiteten og hiver inn f.eks 2000mAh celler med tiden så husk at der oftest sitter ei sikring innenfor ladepluggen på senderen. Gjerne rundt 1A. Så selv om du setter inn et batteri som kan lades med 2A er det smart å holde ladestrømmen gjennom ladepluggen i senderen en del lavere

          (Håper du har lada i natt, aner meg at det klør i pølsene etter å ta sakene i bruk)

          Lykke til
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Tusen hjertelig for godt svar.
            Laderen eg bruker er den som følger med, og den overleverer i følge "adapteren" 55mah, og dette er ingen hurtiglader så, da skal det vel gå fint.

            Tok sjangsen på å lade i natt, så nå er det bare å vente og vente.

            Får vel skaffe meg en skikkelig lader etter kvert. Men akkuratt nå gleder eg meg bare til å få tatt den i bruk
            Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
            Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

            Comment

            Working...
            X